Rackemarie

Alla inlägg under februari 2013

Av rackemarie - 15 februari 2013 16:16


Ibland tror jag det är lite skönt för alla hästar att få vila sig från våra omsorger så idag är våra hästar så gott som "människolediga". Alla basala behov tas givetvis omhand. Rent i boxen, mat, vatten och lite allmän översyn måste ju göras varje dag (dessutom fick Nozze en liten tuggstund på Johannas mössa idag också när vi kollade till dem i hagen).  I morgon ska det ridas igen...Längtar  !


   


Det blir nog en liten tur i kväll också när jag skjutsat Johanna till tåget. Måste få på nattofflorna  på den röde. Den svarte är inte så känslig utan kan ha sina gummiboots hela tiden.


Vad tror ni: Behöver våra hästar lite paus från oss ibland?



Av rackemarie - 14 februari 2013 15:27


Idag på förmiddagen har Mollis hoppat med Kicki på ryggen. Riktigt styrketräningspass med  galoppstuds (4 st) plus en oxer. Andra studset var ett kryss som höjdes. Som vanligt kändes passet proffsigt och väl genom tänkt. Den lille var som vanligt taggad och pigg. Fick ibland påminnas om att inte rusa iväg efter serien men i det stora hela skötte han sig exemplariskt.

 


DiNozzo fick hel vila idag och kommer antagligen att vila i morgon också. Nu har han haft fullt upp en hel vecka och  det känns som attt vi höjt ribban lite för honom. Dags för återhämtning alltså. Men lite full av bus var han allt idag i hagen. Tror han var lite sur på att Mollis hade fått göra något och inte han. Lite lekfulla hälsningbett blev det mellan dem när Mollis kom ut igen och sen började Nozze bita och dra i framänden på sitt eget täcke: Jättekul! Andra täcket som det börjar bli trasor av nu! Tyvärr blev det ingen bild men han busade med Johanna sen när hon gick ut för att fota lite...Kanske han vill ha lite leksaker i hagen? I stället för egna täcken och andras mössor!

      


Då var allt stallpyssel klart för idag, men vi åker upp en gång till för att kolla till dem och se till att Nozze får torra boots till natten.

.  

Av rackemarie - 13 februari 2013 14:53


Då var vi hemma efter förmiddagens provning. Johanna hade världens tur. Mollis hade musklat till sig och Rackes Santa Cruz satt som en smäck helt plötsligt och placerade henne på ett bra sätt också så den är bara att behålla. Där sparde hon några goa tusenlappar.


Min Kieffer fick jag däremot nästan ridförbud i eftersom den låg an och tryckte mot manksidorna. Sen var den tom nedanför också. Bort den alltså. Någon som vill köpa?


Forestier-sadlarna låg INTE bra (PUH!). Då slapp jag ruinera mig på dessa, visserligen snygga, men ack så dyra sadlar. Jaguaren låg inte heller hundra, så bort med den.


De som fick följa med ner till ridhuset var Å:s Amerigo CC, Connectorn och Santa Cruz Leopolden. Alla låg lika bra och alla är sköna att rida i. Så hur ska man välja? Amerigo går att få tag på begagnade och behåller sitt värde bra. Connector finns bara nya och är lite annorlunda och ett oprövat kort. SC är lite mer budget och går dessutom att få med ett system så att den går lätt att ställa om, men andrahandsvärdet är nog inte så bra.


Ridningen: CC.n placerade mig korrek. Tycker att jag kan rida med sits och mage. Kan inte fuska i den för då finns det liksom inget som tar emot men å andra sidan blir sitsen väldigt stabil. Connectorn placerarde mig också bra. Här finns en närhet till hästen och stora knästöd, vilket jag både upplever som en fördel och som en nackdel. Det blir stabilt men kanske att det går att fuska lite lättare i och med stöden? SC:n kändes efter dessa båda bara helt okej: Lite irriterande med "bullarna" över stigläderfästena.


DiNozzo gick varken bättre eller sämre i någon av dem och alla tre låg ungefär lika bra vid ridning så det är mitt val nu. Stön!!!! Ge mig gärna goda råd är ni snälla!


Glömde en av sadlarna: En Kentaur som finns på plats i stallet. Låg bra och jag ska försöka rida i den nu i veckan. Kunde inte ta den idag då ryttaren själv skulle använda den  .

Av rackemarie - 13 februari 2013 09:14


Idag kommer Nettan från Charlies ut till oss för lite sadelinpassning. BådeVeritas,  Mollers och Nozzos sadlar ska kollas. Hoppas nog att våra befintliga sadlar ska passa och att jag kan lägga ALLA pengar på träning i stället, men vi får se.

    Mitt bett har kommit vet jag. Hoppas nu att Nettan kommer ihåg att ta med sig det. Santa Cruz-sadeln. Kanske ett alternativ om inte min nuvarande Kieffer ligger bra.

Av rackemarie - 12 februari 2013 17:59


Idag blev det utepremiär för DiNozzo med MIG i sadeln. Lyckligtvis har jag en snäll, förstående dotter som hjälpte mig. Faktiskt så blev det longerlina denna gång, men någonstans måste man börja. Vi höll oss tll övre delen av hagen där det finns en bra stor plätt att rida på. Skritt och trav blev det i den halvdjupa snön på en pigg och lite stark häst (Nova-bettet kanske är LITE snällt ute), men det gick rätt bra ändå. Hurra för modiga mig idag!


Sedan slängde jag upp Johanna en stund så att det blev lite trav och snögalopp i den nedre delen av hagen där snön är djupare.


Uppe i stallet väntade en liten överraskning: En liten halvuxen kattpojke på besök. Så om någon saknar en liten svartvit kattkille  i Mullsjö måste ni höra av er. Hungrig var han i alla fall och snokade snabbt reda på var torrfodret fanns.


Tyvärr blev kameran kvar i stallet idag så det fick bli en bild på Johanna och DiNozzo i stället från en annan gång.

 

Av rackemarie - 11 februari 2013 21:06


DiNozzo var pigg, glad och framåt idag. Jag körde ett kort men intensivt pass idag med mycket tempoväxlingar i traven. Längde på långsidorna, kortade upp på kortsidorna. Varvat med korta skrittsekvenser på små volter och lite framdelsvändningar. Johanna filmade men det får ni inte se. Hästen sprang riktigt fint men ryttaren var inte till sin fördel idag. Var bättre igår som det kändes. Idag kom jag inte riktigt ner i sadeln, blev knipig i knäna och kutig i ryggen. Men som sagt: Nozzze kändes fin och det är huvudsaken. Som avslutning och belöning blev det lite galopp med Johanna. I morgon är det planerat att han ska gå ut en sväng och på onsdag blir det sadelprovning (och jag vill verkligen inte rida när någon tittar på, usch!).


FIN HÄST (Ryttaren förtjänade inte att få vava med på bild idag  )

 

Av rackemarie - 10 februari 2013 19:49


Ja, som man kan förstå av rubriken blev det en MYCKET lyckad träning i kväll. Jag kände redan när jag började rida fram att Nozze var pigg och med på noterna. Tror att gårdagens pass med Johanna la grunden för kvällen. Tack Johanna!


Jag berättade för Å att jag inte kommer någon vart med ridningen och att dykbetendet fortsatt och att jag inte riktigt får kläm på hur vi ska ta oss ur det. Började jobba med skritten, att få honom att följa med min kropp. Jättebra liknelse:" Att flytta ett skåp" med benen, kombinerat med små ledande tygeltag och följa med med ytter tygel också. Samtidigt tänka på att sitta stadigt i sadeln med båda sittbenen hela tiden. Staka ut vägen med blicken ej att förglömma. Det räcker inte med att glo mellan hästens öron i det här skedet utan jag får ta hjälp av blicken och titta rejält åt det håll vi ska (på volt med Å i mitten som viftar och tjatar "titta på mig" när min blick  förlorar fokus).  Vi red i detta omväxlande volter, en bit rakt, volt åt andra hållet osv.


Sedan samma jobb i traven och nu blev jag så GLAD  . Jag orkade sitta med och rida med sits och mage. Yes, äntligen. Alla situps börjar märkas. Nozze var riktigt arbetsvillig och sög på bra utan att bli för tung. Visst tappade jag styrningen ibland och visst släppte sittbenen emellanåt men det var lätt att börja om. Fick riktigt fin form på honom och han var lätt att reglera både framåt och bakåt. Och det var styrbart igen! Blir så lycklig när jag känner hur han i en halvhalt sätter in ett bakben och man får som den där lilla katapulten i den egna ryggen. Som jag längtat efter denna känsla  .


Lite galopp las till också och lite hyfsat fina fattningar från både skritt och trav blev det, men där las inte så mycket fokus idag. Jag skulle bara träna på att sitta kvar i fattningen och inte falla fram eller krypa ihop. Gick riktigt bra och jag fick godkänt.


Till sist testade vi om jag kunde rida honom i en lite lägre, längre form utan att han bara älgade iväg. Jag fick bara koncentrera mig på att ha handen still med stöd mot sadeln och rida med sitsen. Supernyttigt och jag fick igenom finfina halvhalter utan problem. Till sist travades det av i en trevlig rund form på en lösgjord, följsam häst. Nu börjar vi (enligt Å) få en bra grund att bygga vidare på. Många delar finns där redan både hos mig och den röde. Pusslet kan börja läggas.


Idag är min häst DYR  !


Och här kommer lite bilder. Johann kom ner och lyckades få lite bilder när vi travade av och efteråt:


Vi kan trava på en långsida:

 


Jag tar reda på vart vi ska:

 


Jag pustar ut. DiNozzo ser mer oberörd ut:

 


Till sist en liten puss på mulen  Duktig häst!

 

Av rackemarie - 10 februari 2013 12:21


Idag blir det träning för Johanna och Mollis och för mig och DiNozzo. Ska bli kul (hoppas jag). Rackes "familj" kommer också och hälsar på oss en stund innan. Ska bli roligt att ses  .


Återkommer i kväll med träningsrapport


    Något av de här schabraken idag, tror jag.

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards