Rackemarie

Alla inlägg under april 2013

Av rackemarie - 30 april 2013 20:54

  

 Det syns inte, men han har på sig Amerigogjorden som jag fick med från Bea i helgen.Blev superbra  


  Efter tre dagars uppehåll var det dags igen. Det var en ganska blåsig eftermiddag och jag tänkte att han kanske kunde vara lite på tårna efter vilodagarna, men jag behövde inte oroa mig alls. Efter att ha snorklat ett par gånger åt vattenspridaren och den gröna slangen som låg på kortsidan var det lugnt. Det blev ett lösgörande, lite lättare pass och det märktes inte att han stått tre dagar. I högergaloppen tog han för sig så att det sög till i magen på mig. Fortfarande kom han ihåg sin läxa: No Diving!


Eventuellt blir det Å-träning i morgon och skogstur på torsdag . Ha en skön valborgsmässoafton alla. Jag är mätt o go efter entrecote och potatisgratäng  .

Av rackemarie - 29 april 2013 20:58


Stackars hästar som varit alldeles försummade i dagarna tre. Nu var det nästan lite planerat att de skulle ta det lite lugnt ett par dagar, men kanske inte TRE dagar på raken utan mycket människotid, men ibland går livspusslet inte riktigt ihop på alla fronter. Idag hade jag definitivt planerat ridning, men hade "glömt" (förträngt) ett möte på jobbet och hade bara max en timme i stallet att fixa åt två hästar innan jag skulle vara tillbaka igen. Ingen ridning alltså. Men i morgon så... Hoppas på att Johanna ska orka följa med en sväng också (en kort då hon fortfarande dras med ett mycket segt halsvirus). Kicki får hålla igång Mollis lite till för någon ridning blir det inte för henne än på ett tag. 


Nu längtar jag efter att det ska vara i morgon eftermniddag. Då blir det måååånga stalltimmar!


Vi får trösta oss med varandra (bild från mars)

 

Av rackemarie - 29 april 2013 10:25


   Snygga eller too much? Vad tycker ni om dessa stövlar som den ukrainska ryttarinnan hade?

Av rackemarie - 28 april 2013 19:52


Dagen började med stallsysslor och snabbdusch. Sedan styrde volvon kosan åt öster för att äntligen hälsa på hos Bea och hennes fina hästar. För er som kanske inte läser regelbundet här kan jag berätta att Bea är DiNozzos förra ägare och vi har pratat länge om att egentligen både jag och Johanna skulle åka dit, men eftersom Johanna fortfarande lider av sitt svårartade halsvirus blev det bara jag som åkte.


Trots att jag fick åka ensam blev det en bra bilresa i soligt väder utmed Sveriges vackraste vägsträcka, E4 utmed Vättern. Kaffe i muggen och radion (P1) på.


Väl framme mötte Bea upp vid bilen (tur, för att gå ut ensam där är lite farligt, då gården vaktas av två ilskna gäss!). Vi tittade naturligtvis på alla hästarna först. Allt från den nyinköpta, otroligt tjusiga PRE-hingsten till den söta lilla  gulsvarte treåringen som jag blev lite kär i. Äh, förresten! ALLA hästarna var riktigt fina. Näsa för hästar har hon allt, Bea. (Någon eller några som ska säljas också!).


Sedan blev det fika i trädgården i SOLEN, som faktiskt höll sig framme. Och MYCKET prat blandat med hundkel då hela fem hundar ville vara med i samtalet. Beas Willy fick också vara med på ett hörn :) Och jag fick äta hembakta kanelbullar som jag ÄLSKAR!


Sist, men inte minst åkte vi en sväng till SHARPMAN och glodde lystet på allt fint man kan önska sig till hästarna och sig själv. Nu var jag väldigt återhållsam men ett spö (brunt), nya hökassar, ett par jeansridbyxor på rea och en påse hästgodis fick följa med hem.


Sedan hade jag en fin resa hem med ny kaffemugg och körde en direktsväng till stallet, men insåg att någon ridning skulle jag aldrig palla med. Pussade bara lite på världens finaste häst som blev överlycklig över favvogodiset. Fina Amerigogjorden från Beas sadelkammare får provas i morgon.


  

Dagens fynd!


Tack Bea (och Willy) för en riktigt trevlig dag. Tänk vad bra; att köpa en häst och dessutom få en vän på köpet!


 

Av rackemarie - 26 april 2013 20:23


Vad duktig han var idag, min röde Prins. Vad jag än bad om så bara gjorde han det! Vi började arbetet med små skrittsteg. "Japp, jag har fattat", sa han, och tassade på med pyttesteg och huvudet på plats med kort hals. Inga problem att göra halt från det läget heller. Testade skänkelvikningar med travövergång. "Nemas problemas, lätt som en plätt". övergångarna både uppåt och neråt funkade superbra. Tog lite galopp med fina fattningar i båda varven.


Jobbade på lite mer med att flytta i traven och vi gjorde något som varit jättesvårt, att flytta och göra skänkelvikningar på volten. Helt plötsligt var inte det heller inte svårt!


Testade lite mer samlade galoppfattningar från både trav och skritt och han var så duktig så. En liten incident hade vi i en fattning i höger galopp där han inte fick med sig inner bak riktigt och snubblade till och blev lite rädd och for iväg, men vi överlevde. Mitt fel helt och hållet då jag med all säkerhet låste honom med inner tygel. Ska påminna mig själv om att INTE göra det!


Sedan hade han varit nog duktig, tyckte jag, så vi avslutade med att låta MAKEN sitta upp och skritta ett varv: Hans belöning för att han kom upp och höll mig lite sällskap.


Tittade över DiNozzo lite innan kvällstäcket åkte på. Tycker ta mig tusan att han fyllt ut en del i de där tomma hålen bakom manken redan. Inbillning kanske. Så fort kan det nog ändå inte gå, men ändå...


Guldstjärna  idag alltså för min röde guldgosse  !

 

Av rackemarie - 25 april 2013 21:21


Idag gjorde jag något som jag inte gjort på egen hand någonsin med någon häst: Jag tömkörde DiNozzo alldeles själv. Kände inte att jag ville rida då jag ver helt ensam i stallet. Inte ens herrskapet var hemma och hunden skulle nog inte kunna hämta hjälp om det hände något. Hon är inte Lassie precis, det lilla livet. Dessutom ligger hon i sadelkammaren när vi är i riduset.


Måste nog säga att jag har världens snällaste och mest tålmodiga häst som snällt väntade medans jag trasslade med linor, förlåt tömmar. Men så fort han tyckte jag var klar gick han ut på spåret så det vat bara att hänga på. Kände bara på att köra lite på volt först i skritt med lite halter. Sedan snett igenom och jag kunde byta sida utan att stanna till och med. Sedan växlade jag lite volt och fyrkant och till sist blev det travjobb i båda varven . Om jag får säga det själv så tycker jag faktiskt att jag har riktigt bra känsla och tajming för att ha gjort det här så lite. Att sedan DiNozzo är ett riktigt proffs på det här kanske också hjälpte till  !


Tanken är att tömkörningen ska vara en hjälp för honom att kvicka upp sig, men då gäller det att jag övar först så att jag blir lite säkrare innan jag sätter mer press på honom. Mycket nöjd med starten  i varje fall.


Som sagt: Jag var ensam och skulle försöka fota Nozzes nya träns som han tjatade sig till i onsdags, men det var lättare sagt än gjort med en häst som helst vill krypa upp i famnen eller åtminstone smaka lite på mobilen....

 


Den enda godkända bilden blev den här:

 

Ett enkelt BRUNT träns från Charlies. Matchar sadeln perfekt och var bra mycket snyggare läder i detta än i HÖÖKS-tränset som jag också tittade på. Detta duger fint i väntan på "drömtränset" och kostade bara runt 500 kr inklusive hyfsade tyglar.

Av rackemarie - 24 april 2013 20:24



Det verkade som Å:s ridning fortfarnde satt kvar trots vilodag igår. Hade en fin känsla redan när jag tog tyglarna, som om han ville säga: "Kolla vad jag lärt mig"! Vikten låg på bakbenen och han var lätt och fin i handen. Jag var noga med att förvalta detta hela ridpasset. Vi började med lite skrittjobb med små steg och halter. Sedan travframridning i moderat tempo där han närsomhelst skulle kunna gå ner till skritt utan svårigheter. Därefter lite galopp med lydiga fattningar från både trav och skritt.


Därefter jobbade jag lite mer med övergångarna från skritt till trav. Tänkte väldigt korta skrittsteg och att sitta kvar på bakbenen och att tänka mot passage i igångsättningen. Då kom JAG rätt ner i sadeln och var kvar på hans bakben. Blev trav med små steg men med energi. Också nu skulle en övergång till skritt kunna göras närsomhelst. Hela tiden också tänka på att rubba lite i sidorna, speciellt i skritten så att han får annat att tänka på än att gå iväg med stora kliv.


Tror faktiskt inte att han dök undan en enda gång under hela passet. De få gånger han visade tendens till detta kunde jag parera i förväg. Å tyckte till och med att vi fick till lite rundning emellanåt i den här formen.


Avslutade med att trava fram i lite friskare tempo med längre tygel och inte heller här dök han iväg utan var kvar på en lätt hand och gick att styra precis vart jag ville med små medel.


Så nöjd med mitt val: Kunde inte blivit bättre  .

 

Av rackemarie - 24 april 2013 10:01


Det kom ett SMS om att dessa nu finns att avhämta på Charlies: Obs! Bilden visar fel modell. Johannas har dragkedjan snett fram, Cavallo Grand Prix (plus?) eller något sådant heter de  .

  Tyvärr inte till mig utan till Johanna. Blir väl jag som får göra en stadstur ensam idag då Johanna fortfarande är sjuk. Får snabba på lite och inte fastna här i soffan. Lätt hänt att man blir lite seg på sin lediga dag. Planerar at hinna rida i eftermiddag också. Hoppas bara att ryggen håller. Har haft ont i svankpartiet sedan igår. Vad gjorde jag när jag röjde ur mitt skåp egentligen?

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards