Rackemarie

Alla inlägg under april 2013

Av rackemarie - 11 april 2013 21:17



Lång dag på jobbet och en trött Johanna som fick stallfritt. Trött var jag men orkade både mocka och göra hökassar åt båda. Dessutom fylla vatten i badkaret. Det har varit stor åtgång på vatten nu när det varit varmare på dagarna, men så här mycket borde det inte gått åt. Fyllde ett helt badkar i söndags och det brukar räcka med en gång i veckan om det inte är högsommarvärme. Karet kanske står och tjuvläcker? Jag tryckte till proppen lite extra, men kollar i morgon för säkerhets skull.


Sedan blev det mys- och borststund med Nozze. Han fick stå kvar i boxen och tugga hö och lät sig inte störas. Bara ibland att han vände på huvudet för att snusa lite på mig eller visa på något ställe där jag skulle klia lite extra. Ensam människa i stallet var jag vid det här laget. Bara jag, hästarna och hunden. Kvalitetstid  !

  Myskillen  


Fick besked att min sadel skickas från Skåne på måndag  .


Hämtade ut Johannas omstoppade Albion idag. Kändes jättefin  .

Av rackemarie - 10 april 2013 22:13


Jag behöver inte skriva så mycket om själva ridpasset eftersom vi gjorde ungefär samma saker som igår. Kan bara säga att det mesta gick ännu lättare idag och att det blev mer galopp. Detta trots att vi var hela 3 (!) ekipage i ridhuset samtidigt.


Åh, vad jag älskar min fina fux           .


Planeringen resten av veckan:
torsdag: vila

fredag: löshoppning

lördag: Å-träning

söndag. lämnas öppen


 

Av rackemarie - 10 april 2013 14:12


Igår gick jag igenom det här:

   


Och idag inventerade jag min garderob:

 


Nu kommer våren! Och sommaren   !


Av rackemarie - 10 april 2013 10:54


Äntligen verkar jakten vara över. Tyvärr var sadeln jag beställde från Sadelmagasinet redan såld (min vanliga "tur"), men jag hade i bakhuvudet att Sofia i Skåne som också provar för Amerigo hade haft några DJ för ett par veckor sedan. Slängde mig därför på telefonen direkt efter det negativa beskedet från Sadelmagasinet, Och se: Där fanns den! En mörkbrun DJ 17,5", +2 och Pinerolo! (kalvskinn) med flyttbara knästöd också. Kan vara bra om t ex Å ska rida. Så med detta lite extra lull-lull och att den är i så gott som nyskick gjorde ju att priset blev i högsta laget, men ändå bra mycket billigare än en ny. Skickas idag eller i morgon:

  Liten, dålig bild på "drömmen"!


Som om inte detta vore nog så är ytterligare en sadel på väg med posten. Johanna får tillbaka den Albion K2 som hon nu köper av Å. Den har varit på helrenovering och är helt omstoppad och lite omändrad för att passa Mollis.

  Johannas snart.


Vi kommer alltså att ha en del sadlar att sälja sedan: Vi har en Santa Cruz, en Kieffer, en Stübben (alla dressyr). Kommer att komma med mer detaljer när de är klara för försäljning.


Å ska sälja en Kentaur och en Wellington. Ev. finns också en Anki till salu i stallet. Hör av er om ni är intresserade av någon så tar jag reda på mer.


Nu ska jag spana på matchande träns till min nya sadel. Måste ha ny gjord också. Och nya stigläder . Stövlar kanske? Nä, det tar nog ett tag innan det blir helmatchat (om någonsin).

Av rackemarie - 9 april 2013 21:03


Dagens ridpass blev riktigt bra  . Värmde upp långsamt och noggrant. Först i skritt där jag var väldigt noga med att sitta rakt över och bara hänga med i skritten med en lätt kontakt. Ställde lite hit och dit och red lite skänkelvikningar. Sedan samma i trav. La till lite öppnor där också.


Sedan jobbade vi en del med skritten. Mycket småflyttningar på volt, lite öppna, lite sluta. Framdelsvändningar och bakdelsvändningar. Hela tiden korta steg och på rumpan var målet. Tyckte det funkade bättre och bättre. Han var riktigt ambitiös.


Red sedan fram i trav igen och försökte få till lite bättre tryck. Tänka mina höfter upp mot hans öron och styra bogarna med benen, försöka sitta ordentligt och känna hans bakben. Fräste på ordentligt på långsidorna och jag tyckte jag kände att han satte sig riktigt bra på bakbenen och var lätt fram. Såg till att han var lyhörd för halvhalter och övergångar.


Här någonstans började han tagga till riktigt bra och där la vi in lite galopparbete. Red inte långa bitar i galopp utan det blev mycket bra fattningar i stället.


Sedan tyckte jag att han varit nog duktig för idag även om han inte verkade speciellt trött, men han verkade ändå ganska nöjd när han stod och halvsov på stallgången sedan.

   



Av rackemarie - 9 april 2013 09:16

"Har börjat att kika efter en liten " storhäst" till XXXXX. Runt 155 - 158. Valack, runt sex, sju år, med bra ridbarhet. PRE, Morgan , Welsh Cob är av intresse. Trygg , men med egen motor utan att bli het. En arbetsvillig grabb, som gillar att få vara med och som tycker det är roligt att jobba i dressyr och som uppskattar uteritter varje vecka , som omväxling. Väluppfostrad såklart . "


Hä, hä...Nej, det är inte vi som söker häst nu igen utan en vän i Skåne som söker ny vän till sin dotter. De bor på egen hästgård och tar hand om sina hästar med stor omsorg och klokskap. Dotterns "dressyrbulleponny" börjar bli lite till åren och en ny kamrat behövs därför. Du som tror du har en lämplig kandidat får gärna skriva en kommentar och jag vet att min vän tittar in här ofta så hon kommer att läsa   .


 

Av rackemarie - 8 april 2013 20:24



 Idag slog jag till och klickade hem en begagnad sadel från nätet, men upptäkte sedan att den redan var ute på öppet köp. Ja, så går det när man går och velar. Det verkar som att den bomvidd, +1,5, jag ska ha är tämligen ovanlig (svenska hästar är generellt lite bredare tydligen) och bara tillverkas på beställning. Standard, eller vanligast, är  +2 och +2,5. Den jag försökte beställa är alltså +2, så nu får jag besked först på onsdag om denna sadel är såld eller inte.


Jag var inne på att kanske köpa en ny från Tyskland, vilket är bra mycket billigare och det dessutom inte är väntetid eftersom en del verkade finnas på lager, men då har jag noll hjälp att vänta i Sverige. Bomvidden anges också på ett annat sätt. Dessutom har jag inte fått något svar på mitt mail med frågor som jag skickade dit.


Nozze stod på benen idag, men fick vila som planerat.

  Fina hästen  

Av rackemarie - 7 april 2013 20:51


Vi tog oss en riktig heldag i stallet idag, jag och dottern. Hade bestämt mig för att vattna det som var kvar av ridhuset. Tyckte det var en lagom trevlig överraskning till herrskapet som farit bort över helgen. Det slutade med att vi vattnade det som var kvar, vattnde en del som börjat torka och skyfflade ner kanter och hörnen i halva ridhuset.


Att rida senare på eftermiddagen, efter en sopplunch, kanske inte var det ultimata eftersom jag redan var rejält mör av kantskyfflandet men tyckte att ett kortare pass skulle vara lagom. ville egentligen bara checka av att allt funkade då vi slet på rätt bra igår.


Nozze kändes pigg när vi skrittade fram, men var sedan väldigt loj och motvillig. Blev inget bra pass och sedan blev jag attans rädd och fick ångest när han, efter att jag suttit av, inte ville sätta under sig och stödja på höger bak (inbillning kanske) och sedan efter stund stampade med samma bakben i marken ett par gånger. Fick en flashback till hur det var med Gold och fick superångest. Nu blev det inte mer än så här och det syntes ingen hälta eller orenhet när jag sprang med honom. En tillfällighet? Hoppas verkligen det. Kanske bara träningsvärk? Eller vårtrötthet? Eller...?


Vilodag i morgon är inplanerad.


Engelska sadeln var såld :( Till Sverige... Sharpmansadeln fanns inte heller kvar :( Gamla annonser, tyvärr, som skvalpar kvar och kommer upp när man googlar. Kanske beställer en ny från Tyskland om de har i lager. Har mailat dem. 

 

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards