Rackemarie

Alla inlägg under april 2013

Av rackemarie - 24 april 2013 09:53


Vår lille älskade pensionär lever ju sitt härliga, lugna liv hos våra vänner på höjden. Hittade en härlig bild som säger mycket om denna underbara lilla hästs psyke:

 

Några barn var på besök och visst måste man bara provsitta lite: Kolla in Rackes öron. Han är sååå medveten om att det är en liten som sitter där. Och sådana små måste man vara rädd om  . Underbara häst  .

Av rackemarie - 23 april 2013 19:13


Det blir lite dåligt med blogg just nu av olika anledningar. Dels är Johanna sjuk och jag har två hästar i stället för en att göra stallarbete åt. Men jag slipper rida honom i alla fall. Tack Kicki!


En annan anledning till att det känns lite trögt med skrivandet är att det inte finns så mycket att skriva om ridningen med DiNozzo just nu. Vi tragglar liksom på med våra övningar, men jag kan ändå berätta att Å satt upp på honom en stund igår för att känna lite på honom efter att jag ridit. Och jodå, det har gått framåt sedan hon satt på honom sist och han hade också tagit till sig träningen från i söndags. Sedan pressade hon på honom lite ytterligare med små steg i skritten och in i traven. Jättesvårt för honom att inte få slänga sig iväg med stora steg. Men när han väl kom igenom blev det så bra så.


Idag har DiNozzo vilat och jag passade på att rensa och städa bland alla grejer som fyllt på i min garderob under vinter. En megakasse åkte upp på loftet!

  Det var väl en glad bild!


 

Och en bild på Snygg-Nozze som jag snodde ffrån Johannas FB. 

Av rackemarie - 21 april 2013 19:13


Började dagen i stallet med morgonfodring och utsläpp. Passade på att mocka och spåna hos båda innan jag åkte hem också. Kaffe och macka vid en solig vägg blev det också.


Sedan blev det vårröjning hemma (efter en liten tupplur). Maken sågade ner en massa trädgrenar och jag städade altanen och solade lite grann innan jag gick in för att laga mat.


Nu på eftermiddagen har jag och Nozzo haft Å-träning. Vi fortsatte att träna skänkelvikningar i skritt med övergång till trav. Den här gången längs långsidorna med huvudet mot väggen. Det gick ganska bra även om jag i början trodde att vi skulle krascha rakt in i väggen, men det gjorde vi inte. Därefter lite skrittjobb med framdelsvändningar. Gick riktigt bra för höger skänkel, men var svårare för vänster. Tvärtom mot vad det var från början alltså. Därefter galopp med fattningar från skritt och övergångar ner till både trav och skritt. Också detta moment fungerade bättre än förra gången. Sedan avslutade vi med de svåra bakdelsvändningarna och det kommer nog att ta ett bra tag innan de är bra. Just nu är det illans svårt att både hålla inne bakdelen och få till någon rundning, men det kommer. Allra sist fick han trava av i en snabbare trav och här hjälpte farten till att förhindra dykning.


Sadeln fick med beröm godkänt av Å som tyckte att jag hade lättare att sitta kvar i den oavsett vad Nozzo hittade på.Till och med i galoppen satt jag ganska klistrad. Ja, jag kan bara hålla med. Allt blir lättare när man kan sitta fast med rumpan där den ska vara, stadgan i magen blir bättre, hästen på sin rumpa med lätt framdel och jag kan ge efter utan att han dyker. Japp, den blir det!

 

Min fina häst förtjänar en bra sadel (och jag också)...   Trodde aldrig att jag skulle välja en sådan här flat sadel med så pass små knästöd, men det är fantastiskt vad bra man sitter i dessa sadlar.


Sedan blev det lite avsvampning, mysdress på och strumptvätt:

   

Avslutade sedan stalldagen med att kolla till Mollis lite (Johanna är sjuk) och tvätta badkar och fylla på med nytt vatten. Lagom till att detta var klart (jag hade hunnit med lite kaffe i solen också) hade Nozzo torkat till och kunde byta om för natten. Puss på mulen och en lite godsak innan jag åkte hem till ytterligare ett lagat mål mat. Denna gång var det maken som fått stå vid spisen. Gott!


Vilken härlig söndag det har varit


Av rackemarie - 20 april 2013 20:53


En ljuvlig eftermiddag och tidig kväll tillbringades med världens bästa hästar.. Lite pyssel och gos med båda och ridning av den store röde. Lille svart får lite extra vila nu när hans matte har drabbats av halsont och feber. Vi brukar alltid dra ner direkt på kraftfodret när vi vet att det kan bvli lite lugnare en period. För Mollis del var detta redan gjort då han denna vecka skulle skritta in sin  nystoppade sadel. Det verkar inte som att han blir rastlös av vilan och de får vara ute mycket nu så det funkar bra.


DiNozzo och jag var en stund i ridhuset och testade sadeln. Nu när det inte blåste halv storm kunde jag koncentrera mig på ridningen och inte på blåsten och nu tyckte jag allt att jag satt riktigt bra i sadeln igen. DiNozzo tyckte nog att jag var rätt jobbig eftersom jag kunde sitta kvar med sittbenen hela tiden. Tror inte jag behövde rätta sitsen en enda gång. I CC:n brukar han lyckas med att knuffa över mig åt höger så att jag får flytta tillbaka mig med jämna mellanrum, men nu upplevde jag inte detta. Inte heller kunde han få mig att lätta med sittbenen utan jag satt kvar och han kom fint under sig, men klart att det blir jobbigt då.


Testade av alla gångarter, skänkelvikningar, några små öppnor, övergångar och lite sluta på liten volt. Vi var jätteduktiga och jag är mycket nöjd med min fina häst, sadeln och mig själv (ha,ha)!


I morgon blir det Å-träning  .   Sista kollen av sadeln innan jag bestämmer mig definitivt blir det då. 

Av rackemarie - 20 april 2013 16:34


Vad kunde passa bättre än en utflykt till lilla torpet en sådan här vacker och solig vårdag. En överraskning väntade:

     

Här hade varit byggare i farten. Nytt tak på plats (fast bara på denna halvan). var meningen att allt skulle vara klart tidigare men kylan har försenat arbetet.


Inne i stugan väntade det här:

   

Ser inte så kul ut just nu, men det betyder att vi snart kan elda igen. Järnspisen och kaminen var redan klara och till den öppna spisen väntar vi på en insats som inte kommit hem ännu. Alla rör är dragna och i hålet ska sättas en fläkt.


Det här hade jag ingen aning om. Jag som gått och gnällt över att det inte händer något. Tackar mannen för denna överraskning  .


Utflykten avslutades med detta:

Pick-nick i soligaste backen  .


Har också hunnit med en tur till stallet där jag fixat allt stallgöra samt vattnat och krattat ridhuset för att det ska vara i ordning när jag ska rida där senare under dagen. Nu hemma för lite mat och vila.  

Av rackemarie - 19 april 2013 13:41


I eftermiddag blir det löshoppning för båda våra pållar. Tänkte jag skulle ridit, men vill inte förvägra Nozze nöjet. Rida kan vi göra i morgon.

   

SKOJ!

Av rackemarie - 19 april 2013 08:46


Red en stund i ridhuset trots stormbyar under kvällen! Trodde taket skulle lyfta emellanåt,. Dessutom smattrade regnet också i tidvisa häftiga skurar. Ett riktigt busväder. Som tur var var hästen lugnare än vad jag var. Jag hatar verkligen blåst. Han tyckte bara det var lite läskigt nere vid dörrarna där det lät mest. Jag tyckte det var läskigt i HELA ridhuset. Provsatt i den nya sadeln och var allmänt gnällig efteråt för att jag inte alls fick samma fina känsla i den som vid provridningen. Kan det ha berott på mig och att jag var spänd och stel? Hoppas det! Snygg är den i varje fall. Vi gör ett nytt försök i eftermiddag.


  Så här kändes det inte igår...

Av rackemarie - 18 april 2013 13:47


Måste säga att internet, FB och blogg är suveränt. Har på en kvart köpt både bruna stigläder i kalvskinn och en brun Amerigogjord till bra pris. Tack, kära vänner. Ni vet vilka ni är  . Hoppas vi ses nästa helg så att jag kan hämta upp "varorna".


Är det någon som vill sälja ett brunt träns med vitfodrad nosgrimma så får ni höra av er!

    Träns som matchar sökes: Ser ju inte ut som riktigt samma färg här på sadel och gjord, men det ska vara samma, sådär lite lagom rödbrunt  .

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards