Rackemarie

Alla inlägg under oktober 2012

Av rackemarie - 25 oktober 2012 19:27

Måndag: Lång dag i hagen. Borstning, pyssel och mys.


Tisdag: Ridhuspass som inte gick så bra. Något skrämde DiNozzo när jag kom ner med honom och han slängde sig iväg och var rejält uppskrämd. Som tur var tappade jag honom inte och han lugnade ner sig fort. Tyvärr blir ju jag lite skärrad av sådant så det tog ett lite längre tag innan JAG hade lugnat ner mig. Vi var gansak många på en gång också. Johanna med Mollis, Åsa med Asti och Leif som tömkörde Diva över bommar. DiNozzo klarade allt detta jättefint, men mycket till ridning blev det inte. Tyckte att han gick för lågt och var hängig i handen och att jag inte riktigt kom igenom med honom.


Onsdag: Ridhuspass. Nu med Åsa på Asti och Gabbi på Zandor som sällskap. Kolugn häst som inte verkade komma ihåg att det var lite farligt dagen innan. Kändes supermycket bättre redan från början. Inget häng i handen och lyhörd och fin. Mycket övergångar och sidförflyttningar plus "spiralen" med MYCKET koll på att yttersidan skulle komma med hela tiden. Tycker han tog jobbet fint idag. Avslutade med at rida framåt i friskare tempo på en mjuk och fin häst. MUMS!


Torsdag: Hagdag och jag var i stallet ganska kort stund och gjorde det nödvändigaste. Puss på små mularna och hem för att ta hand om en feberdrabbad Johanna.


 

Av rackemarie - 21 oktober 2012 17:59

Det blev uteritt som planerat. Först såg det ganska mörkt ut för de planerna med ösregn framåt eftermiddagen, men när vi kom till stallet vid tre höll det plötsligt upp och till och med solen tittade fram lite senare. Farbror Svart och Herr Röd fick snabbt på sig sin utrustning, inklusive varsitt reflextäcke, bra både för att synas och för att skydda sig mot eventuellt kvardröjande älgflugor.


Sedan såg jag dem gå iväg med varsin ryttare på ryggen neråt vägen och jag gick in för mockning och andra trevliga stallbestyr


Drygt en timme senare var de tillbaka. Båda hästarna hade skött sig bra. Mollis hade bara hoppat ner i diket EN gång och vägrat komma upp. Då fick den MODIGE HERR FUX ta över ledarskapet. Han gick minsann fram även om det snorklades lite. Mycket skritt blev det (tror att ryttarna tjattrade för mycket med varandra för att ha tid med annat) men även lite trav. Tror snälla Bella kan tänka sig att göra det här fler gånger.


Av rackemarie - 21 oktober 2012 10:13

Första träningspasset ihop med DN igår alltså. Åsa skulle rida honom inledningsvis så jag ledde bara runt honom i väntan på att hon skulle bli färdig med Johanna och Mollis. (De var jätteduktiga!). Ett antal vita saltsäcker hade tagit plats precis innanför ridhusdörren och de var JÄTTEFARLIGA! Så det snorklades friskt under ett antal varv innan lilla hästen (och ledaren) coolade ner sig och kunde slappna av.


Åsa satt upp och kände på honom och jag fick njuta av anblicken av min fina häst som rör sig så vackert. Hennes omdöme var att han är en jättetrevlig individ; samarbetsvillig och lyhörd. Stor gång med benägenhet att vilja "älga iväg" om han får möjlighet. Lagom mycket framåtbjudning så det behövdes absolut inte jobbas med. Precis som jag själv tänkt under mitt ridpass två tyckte hon att det behövdes jobbas med lite mer "uppstoppande" övningar, kombinerat med att få bättre rundning.


Så satt jag upp och vi började vår resa. Den gamla beprövade spiralen praktiserads, dvs öka och minska volten, leda in framdelen och skåla ur innersidan "genom att flytta ut sadeln" med inner skänkel. Hela tiden med en häst som fick VÄNTA! Inga älgasteg i skritt utan ett, två, tre...stoppa upp osv. Minsta tendens att han gick ifrån mig eller hängde sig på tygeln motades med halt eller halvhalt. Jobbigt för en storskrittare det här.


Sedan samma jobb i trav. Där blev det väldigt tungt i handen när jag inte orkade sitta emot i de stora stegen. Så började om med kontroll i skritten, igång och rida de steg jag orkade, skritt igen och trav. Funkade mycket bättre. Tänkte också på att inte själv bli fast i tygeln utan att leda in, stoppa upp och ge eftergift, omväxlande med några uppresande tygeltag. Är så glad att jag kan sitta med i traven och NÄSTAN komma ner ordentligt. Trodde det skulle ta längre tid.

Nu har vi fått lite redskap att jobba vidare med och Åsa höll helt med mig om att detta är en riktig Marie-häst, dvs SNÄLL och samarbetsvillig. BRA TAKT med stor men behaglig gång. Behöver jobbas igenom i sidorna, få bättre rundning, komma ihop bättre i formen. Sådant som är KUL att jobba med. Men det viktigaste finns där redan: En häst med bra grundkvalitéer som är väl grundriden (tack!).


Efter dessa övningar var vi ordentligt trötta, kanske mest jag. Tror att DN har bättre kondis än jag, trots att han inte var fullt igång när han kom, enligt fd matte. Tänk att det bara är en vecka sedan.


Hoppas vädret håller i sig denna molniga, men regnfria (ännu så länge) söndag. Uteritt för DN och lille M i så fall även om det kanske endast kan bli skritt (vi måste vara rädda om vägarna) blir det skönt för pållarna att få se lite mer av världen.


Bild: Lite galopp i hagen. Dags för lite nya bilder kanske...

 

Av rackemarie - 20 oktober 2012 12:46

Igår tömkörde Johanna och jag DN. Eller rättare sagt, Johanna körde och jag assisterade. Idag fanns det lite nytt att titta påi  ridhuset; fem vita bommar. Snorkel, snorkel och lite sneglande några gånger men sen var den saken ur världen. Det gick även bra att skritta över dem några gånger. Lite uppspelt blev han direkt när tömmarna sattes på och det var knappt att han kunde vänta tills vi var färdiga. Sedan gick det så bra så. Omväxlande skritt och trav och att han skulle lyssna på Johannas kommandon. Vågade inte ta galoppen om han skulle bli lite för "glad". Idag blir det träning för Åsa. Meningen är att hon ska rida honom en stund så för mig kanske det mest blir en "marklektion". Nyttigt det med. Söndagen är planerad uteritt. Bella ska få den äran är det tänkt tillsammans med Johanna och Mollis.


Tittade lite när Johanna red Mollis igår. Så fina de börjar bli tillsammans. Nu orkar han med galoppen också utan att försöka slå sig fri och springa iväg.


 


Av rackemarie - 18 oktober 2012 13:00

Som jag skrev i det förra inlägget låg fokus på ridpass två på övergångar. Vis av gårdagens misslyckade skrittjobb började jag dagens ridpass lite annorlunda. Skrittade givetvis fram på lång tygel. Tog sedan bara LÄTT kontakt men

red på friskt framåt. Försökte mig sedan på att göra halt för sätet med bara lätt förhållning och direkt eftergift i halten. "Mycket bra", sa fuxen, "det här kan jag".  Det här kanske låter som en baggis för er alla, men för mig som gärna rider mesd för mycket hand är det jättenyttigt.


Därefter red jag fram i trav och lättridning. Fick bättre kläm på steget detta pass och börjar redan vänja mig vid den stora gången. Körde åttvolt med ett par skrittsteg på medellinjen som sedan bara blev en halvhalt när vi kom överens om att jag inte red för mycket halt för då blev det skritt i stället (lite känsligare än GOLD trots allt).  La in lite sidförflyttningar här och var också.Väl uppvärmda gick vi över till dagen jobb, dvs övergångar.


Startade med skritt-halt där DN fick vänta och inte kliva iväg med stora steg. Skrittade sådär tre-fyra myrsteg, stannade, gjorde om. Hela tiden lätt i handen, tänkte på att hålla bettet lite rörligt så att han inte kunde lägga sig på. Stannade upp så fort han gick iväg eller kändes att han dök. Gick riktigt bra. Lyhörd och lydig och jag får träna på att bli kvick i handen och stabil i sitsen. Nyttigt, nyttigt, nyttigt.


Sedan samma jobb i trav. Från bra lite kortare skritt fram i tolv travsteg, sedan sex skrittsteg, fram i trav igen osv. Någon halt emellanåt. Red omväxlande volt och fyrkant. Försökte smyga mig till en blick i spegeln emellanåt för att kolla av formen. Tyckte det såg riktigt trevligt ut. Han kom upp lite bättre och bakbenen var med. Trevligt rund och fin också. Tänkte att det kanske kan vara lite jobbigt för honom, både för kroppen (mesiga jag), men också mentalt, att lyssna och förstå en ny pilot så det blev inget långt pass, men ganska effektivt. Idag har jag träningsvärk. Undrar hur det känns för DN? Han har säkert bättre ork än jag, men idag blir det heldag i hagen och bara lite pyssel och massage. På fredag planeras longering eller tömkörning och på lördag ska vi träna för Åsa.


Av rackemarie - 16 oktober 2012 22:15

Då var det dags. Första ridpasset för mig idag på DiNozzo....


Men först måste jag bara berömma denna coola häst som redan på måndagen kunde gå ut lös till hagen och in igen på insläppet. Lite tveksam om vart han skulle när Mollis gick in till sitt stall och han själv skulle fortsätta till nästa var han men med lite vägvisning gick det bra. Det är så skönt att han varken springer ut eller in utan tar det så lugnt. Bra för Molle också med en lugn häst, men faktiskt är det den lille som bestämmer i hagen, men på ett snällt sätt.


På vägen ner till ridhuset signalerade Möller LIVSFARA. Att det stod en älg eller rådjur där nere hade vi nästan förväntat oss, men det var bara lite....ensilageplast. Aldrig i livet att jag går ner dit sa den lille och skickade fram sin röde, nyfunne vän i ställlet. Den modige store snorklade lite mot plastormen men följde med utan problem. Sedan låg en lång grön orm inne i ridhuset också (läs vattenslang), men den modige spatserade oberört förbi med den svarte i släptåg. Vi gick några vändor först men allt var lugnt och jag kunde sitta upp lugnt och fint.


Vi skrittade en stund, red lite åttvolter hit och dit utan några större krav. Gjorde lite halter, kortade och längde tyglar. Märks att jag kommer att få jobba en del med den stora skritten för att den ska bli kvickare. Formen var väl lite si och så med. Blev lite väl låg (huvudet mellan frambenen, typ), men Johanna skällde lite på mig om för lång tygel och med en kortad sådan blev det genast bättre.


Sedan blev det trav: Sicken trav! Gung, gung, gung: Stora taktfasta steg med gott häng: ÄLSKAR    . Tycker att jag kom in i takten bra nu och det kändes så härligt. Liiite kunde jag sitta ner också, men det blev mest lättridning.


Galoppjobbet fixade Johanna sedan. Längtar redan till i morgon. Tror det ska bli mycket övergångar då. Känns så bra det här!

 



Av rackemarie - 14 oktober 2012 19:15

Här kommer lite bilder på DiNozzo, valack född 2005. e. De Kooning ee. Donnerhall ue. Florestan I

Importerad från Tyskaland som 4-åring och har varit hos samma ägare sedan dess.


Så här snygg var han när han klev av transporten:


 


Precis inflyttad i nya boxen:

Fått på nytt innetäcke:

   

Springer fint i nya hagen (i för litet täcke: Har två och fick tag på Möllers i stället)

 

Möller var lite stollig vid hopsläppet, men inte elak, bara osäker och för säkerhets skull var det bäst att springa.Nozzo verkade mest vara förvånad:

 

Idag var det ridning med Jennifer. De var så duktiga så  !

 


God kväll. Nu blir det SOLSIDAN  .

Av rackemarie - 14 oktober 2012 16:17

Jourdag i stallet. Innebär att man sköter all fodring och in- och utsläpp. Passar bra när man precis fått hem ny häst så att man kan bestämma lite själv hur det blir. Började med att ge kraftfoder till alla. Sedan gick de ut till sitt väntande hö. Möller och Nozzo fick stå kvar så länge och tugga lite hö. När alla kommit ut ledde vi ut de  våra tll deras hage där resten av morgonhöet väntade. Lite spända var vi allt efter gårdagens debacle av lille Svart, men nattens sova -i-boxen-bredvid hade tydligen gjort susen så det blev en lugn förmiddag i hagen där de fick gå sida vid sida och tugga på hötappar och beta höstgräs. Vi stannade ett par timmar för säkerhets skull, mockade och gjorde vatten i hagen etc, men eftersom allt verkade lugnt åkte vi hem en sväng.


Tillbkaka igen vid elva, nu med stora dottern också. Tog in två lugna men genomblöta häster. Lite vila i boxen, sedan rykt och sadelprovning. La på min Kieffer och den såg ut att ligga riktigt bra. La nya ullpadden under för säkerhets skull (sen är det ju snyggt också  ). Tränset behövde inte ens justeras. Sadelgjorden dock 20 cm kortare än den gamla  .


Dagen till ära skulle den äldsta få rida (min födelsedagspresent). I ridhuset snorklades det friskt ett par varv men när allt var beskådat blev det tyst. Sedan fick jag en stunds njutning för ögat. Jösses vad snygg han är! Han bjöd på stor skritt, gungigaste traven och STORA galoppsprång. Piloten såg också oerhört nöjd ut: Jämförelsen med Dancer infann sig. Samma fina takt och gång, men lite mognare och mildare i temperamentet. Oh, vad bra han skötte sig, så himla lydig och fin. (Kan dessutom skvallra lite om att Dancer nu har debuterat LA:4 med placering och fina poäng. Grattis Yvonne!!!)


Lille gossen var lite trött efter passet och det fick bli lunch inne tilllsammans med de andra som inte heller ville vara ute i skitvädret. Likaså för oss. Vi ska upp igen vid sex för lite promenerande nu när de stått inne så länge. Kvällsmockning och kvällsfodring blir det som avslutning på denna intensiva men ack så roliga hästhelg.


I morgon kanske tanten själv kravlar sig upp på lille Prinsen rygg (om nu inte Johanna snor honom  ).

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards