Rackemarie

Alla inlägg under juli 2010

Av rackemarie - 29 juli 2010 18:39

Inte precis någon favorit i repris, men i söndags var det dags att styra kosan mot sjukhuset med Johanna igen. Flera undersökningar den här gången (varför kunde de inte gjort det förra gången  ) och en uppsjö av mediciner. Nu är vi hemskickade på permis och ska infinna oss för nya provtagningar på måndag morgon. Vilken semester och sommarlov! Och som ni förstår har jag ingen liten smidig laptop att ta med, därav det uteblivna bloggandet. Men... som vanligt har jag läst era bloggar i mobilen, naturligtvis, men tyvärr är det svårt (eller omöjligt) att kommentera. Så tack här i stället för underhållande läsning!


På hemmaplan vet jag att Jejja skött både jobb och hästar med lite bistånd från maken som också fick en chans att använda musklerna när hela det kommande årets spånåtgång skulle upp på rännet. Men hellre att jag hade varit med på det än att sitta i en fåtölj och glo på TV i fyra dagar.


Nu ska jag njuuuuuta  !!!!!!

Av rackemarie - 24 juli 2010 09:39

  Foto: Snygga skylten som herrskapet inhandlade i Falsterbo. Visst är den tjusig?!


Två dagars idogt arbete sedan hemkomsten från sjukhuset har resulterat i ett nytvättat och nymålat stall. Det blev verkligen jättefint med gråa och vita väggar + all metall i svart. Nu hoppas jag att hästarna uppskattar det också och inte bajsar och sparkar på väggarna  .


På kvällen var jag med Jejja upp för att hjälpa till med Dancer. Nu gick det bra att sadla igen. Lite "piska och morot" löser det mesta. Den lilla viloperoden han haft har gjort honom gott. Nu orkar han lite mer och blir inte hängande i handen lika mycket. Han har ju velat ta väldigt mycket stöd på bettet. Och visst har han fått det men bara till en viss gräns. Målet är ju ändå att han ska lägga mer på bakdelen och inte hänga fast. Hans största fördelar är annars att han är undrbart lydig och samarbetsvillig samt att han har en mjukhet och har bakbenen med sig. Jag tycker att han är väl framme för att bara vara tre år. Tror kanske att tom jag snart vågar sitta upp på honom  .


Idag ska jag spåna upp TVÅ nymålade boxar till VÅRA hästar och städa sadelkammare och skåp. Börjar dessutom längta mig sjuk efter att rida men det vete skam om jag går i ridbyxor och stövlar efter allt stillasittande och tröstätande på sjukhusen vi besökt i sommar. Gold kan nog också få svårt med sadelgjorden. Det blir ett tufft jobb för mig och Goldisen att komma i form. Racke nickar instämmande från sin gräshage. Han, om någon, vet  !

Av rackemarie - 21 juli 2010 15:50

  Foto: Längtar....Gold o jag.


Jaha, då har man varit med dottern igen på stadens lasarett ett par dagar. Roligare saker kan man ju ha för sig på semestern, men, men, det är smällar man får ta och sedan håller man tummarna för att det ska dröja länge till nästa gång. Nåväl, nu är vi hemma igen och skönt är det. Jag uppskattar vårt lilla hus och trädgård dubbelt upp efter den instängda sjukhustillvaron och maken har varit så duktig och målat och stått i. Tom mina blommor har han kommit ihåg att vattna. Vilken karl    !


Jejja har jag inte fått träffa ännu då hon försvunnit ut till stallet innan vi kom hem och sedan direkt därifrån till islandshästarna på jobbet. Vet att en skara "stallfolk" har jobbat idogt dessa dagar med att högtryckstvätta och måla stallet dessa dagar och jag är så nyfiken på hur långt de hunnit. Våra hästar kommer att bo som prinsar tror jag!


I måndags skulle hovis kommit, men han hade gjort sig illa och försöker komma senare under veckan. Hoppas verkligen att det inte var någon allvarligare skada. Jejja har börjat rida Dancer igen efter att han fått vila och det gick bra sa hon, men han visade återigen lite fasoner vid sadlingen så det får vi jobba med.

Av rackemarie - 16 juli 2010 08:51

Tänk att utbyte av diverse pappersprodukter kan generera att man numera kan titulera sig som tvåhästägare. Igår gjordes köpet av Dancer upp vid herrskapets köksbord kombinerat med en trevlig fikastund med goda bullar. I praktiken blir det inte så stora förändringar dock ännu. Han kommer att gå kvar i stora unghästhagen ett bra tag till. Bästa träningen alla kategorier att ha en stor kuperad hage där de får jobba lite för att hitta mat. Men ny box blir det. Mitt emot Racke med en skötplats emellan så att de kan titta på varandra nu när de blivit fosterbröder. Vilken spännande resa vi nu inleder med detta oskrivna blad  . OS om 10 år kanske  ?

  Vår Dancer (f. 2007) e. Don Primero   u. Gold  

                                                  

                                                 ue. Guinness
                                               


  Vår Hrachmaninov ox (f.1991) e. Garanti   u. Hrabina 

                                                                                                            ue. Haracz


Vilka fina killar!  

Av rackemarie - 14 juli 2010 11:33

Igår beställdes nya soffor från Mio. Fick faktiskt med mig maken in till stan trots värmen för lite provsittning. Följden blev att de soffor jag siktat in mig på ratades för en 3+2-kombo som var både bekvämare och flera tusenlappar BILLIGARE än det ursprungliga valet. Kan det bli bättre? Vi lyxade till det lite med hemtranport också när vi ändå sparat så mycet pengar. I morgon kommer de  . Efter det fortsatte vi till Jysk och inhandlade ett styck paviljong samt ny utegrupp till altanen.Dessutom köpte vi nya bäddmadrasser i memoryskum till halva priset också och för första gången på länge kunde jag stiga ur sängen i morse utan problem. Väl värt pengarn med andra ord. Idag ska det tydligen dyka upp någon större maskin här enligt maken för att dra vår vår vresroshäck bredvid garaget vilket betyder att vi får plats med transporten där. Väldigt bra när man vill spola ur den. Dessutom ska det  på garageväggen sättas upp någon form av väderskydd till den så jag håller tummarna för att maskinen dyker upp som planerat. Övriga semesterprojekt är att, som vanligt, rensa garage, förråd och köra till tippen. Fattar inte att det ständigt fylls på med skräp.


Dancerköpet närmar sig mer och mer. Har mailat köpekontrakt till herrskapet så nu ligger bollen hos dom  .


  En sådan här...


   Kan bli en sådan här....och


...en Volvo V 70+soffor+trädgårdgrejor+presenter till barnen+en slant över...


Bra tycker jag  !


Av rackemarie - 12 juli 2010 15:16

Igår såldes Hondan och idag köpte vi en bättre begagnad Volvo-00. Duger fint. Dessutom finns nu en postväxel utskriven för hästköpet, plus att det finns en slant undansatt på ett sparkonto. Ska se om jag får med mig maken in till stan i morgon för att kolla på soffor till vardagsrummet. Det är vi verkligen i behov av! Två svarta, tresits skinnsoffor ska vi ha med tillhörande fotpallar och några flyttbara nackstöd hade vi tänkt oss. Jag har tittat lite på Mio ännu så länge men det kanske lönar sig att jämföra lite priser. Har vi tur kanske det finns ngt på rea.


På hästfronten är det stiltje för närvarande. Vem orkar ens tänka på ridning i den här värmen? Hästarna går och slår dank och äter det gräs som finns, men vill gärna gå in framåt eftermiddagen. Tom Rackearaben tycker att det är väl varmt...

Av rackemarie - 12 juli 2010 09:13

Bara en snabb rapport att vi är hemma igen, Johanna och jag, från Linköping och operationen. Allt gick så bra det kan och Johanna återhämtade sig snabbt. Sköööönt att vara hemma!  

Av rackemarie - 5 juli 2010 10:08

Igår hade Racke vilodag och gick och slöade tillsammans med Zandor hela dagen i sin rasthagen som behövde betas av. Men tydligen fick han lite för mycket av det goda och ihop med dagens overksamhet utlöstes ett begynnande kolikanfall efter kvällsfodringen. Vi hörde ett fasligt skrapande innnifrån vårt stall när vi sadlade av Rune inne i herrskapsstallet efter att Jejja ridit honom en stund på utebananFörst trodde vi att de hade glömt bort att de fått sin kvällsmat, men som tur var gick vi in och kollade och där stod Racke och skrapade och var alldeles flåsig. Jejja tog snabbt ut honom och gick en sväng. Sedan gick jag en stund med honom. Han ville stanna hela tiden och försöka lätta på trycket utan att lyckas. Vi tog ner honom till ridhuset för att longera en stund. Kan tyckas grymt att anstränga en häst som har ont, men vad gör man? Först lite trav. Inget hände... Galopp några varv. Då kommer den: Jättefisen vi väntat på följd av en stor varm gödselhög och en lättnad för både häst och ägare. Tänk att man kan bli så glad bara för att någon skiter. Kan bara vara djurägare och, möjligtvis, småbarnsföräldrar som förstår den känslan. Sedan fick han springa lite till för säkerhets skull. Inne i boxen igen började handessutom pilla i sig lite av kvällshöet...Kändes tryggt att herrskapet var hemma igen. De hör ju om någon häst sparkar och lever rullan nere i stallet. Bara för säkerhets skull åkte vi upp innan vi själva skulle sova. Och där stod en mycket avslappnad häst med hängläpp och allt. Han verkade lite förvånad över att se oss men också lite glad över den extra uppmärksamhetenm och puffade glatt in Jejja i väggen och kliade sig mot mig. Sådant som han normalt sett inte får göra, men idag var han förlåten...  


 

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards