Rackemarie

Direktlänk till inlägg 15 februari 2013

MÄNNISKOLEDIGT

Av rackemarie - 15 februari 2013 16:16


Ibland tror jag det är lite skönt för alla hästar att få vila sig från våra omsorger så idag är våra hästar så gott som "människolediga". Alla basala behov tas givetvis omhand. Rent i boxen, mat, vatten och lite allmän översyn måste ju göras varje dag (dessutom fick Nozze en liten tuggstund på Johannas mössa idag också när vi kollade till dem i hagen).  I morgon ska det ridas igen...Längtar  !


   


Det blir nog en liten tur i kväll också när jag skjutsat Johanna till tåget. Måste få på nattofflorna  på den röde. Den svarte är inte så känslig utan kan ha sina gummiboots hela tiden.


Vad tror ni: Behöver våra hästar lite paus från oss ibland?



 
 
dressyrteamet

dressyrteamet

15 februari 2013 17:07

Jag hade en Amerigo Icelandic. Valde mellan den och Alto, för det som satt bäst. Fick även testa CC och DJ. Sadeln började åka fram o sätta sig en hel del i bakvikt. Den satt väl aldrig riktigt bra även om den var utprovad. (köpte alltså helt ny sadel) knästöden på den hae en vass kant som skavde på knäet. Min medryttare kände likadant. Den var även svår att sitta i. Den var inte halkig eller så men det var svårt med balansen. testade för skojs skull även på halvblodet sen och höll i princip på att skumpa av. medryttaren kände detsamma. Tycker nog equipe ser lite trevligare ut. Tror dom tillverkas på samma fabrik som Amerigo. Vi va ett gäng som köpte amerigo samtidigt, men inte många har kvar dom idag. Jag har tre childeric sadlar. två stycken DI (islandsmodell) lite olika utförande på dom bägge och en Dac. Dacen köpte jag till halvblodet. Jag behövde en sadel där jag kunde sitta kvar i traven men som samtidigt var mjuk och skön att sitta i. Jag har en gammal crown regal också. Den är helt okey, men såklart lite halkig.

http://dressyrteamet.se

 
dressyrteamet

dressyrteamet

15 februari 2013 17:37

Tyvärr är dom det, men helt klart det bästa jag ridit i. Jag provade dock massa sadlar innan det blev det. hade även en schleese (kvinnosadeln) har nog testat det mesta. Röösli, kentaur, M&N, stubben, Hubertus, Amerigo, Equipe, prestige, Albion, Crown olika modeller, Tietses Choice, Black County, osv osv. Men tyvärr var childeric det enda som jag kunde rida i med min onda kropp.

http://dressyrteamet.se

 
Ingen bild

Lena

16 februari 2013 02:36

De tycker säkert det är skönt att slippa oss ibland,att bara slappa i hagen och äta en och annan mössa;-)

 
Pernilla

Pernilla

16 februari 2013 13:53

Måste bara få fråga - varför ha boots på hästen hela tiden? Jag förstår iof inte behovet av boots annats än på terrängbanan men det är ju jag det ... :)

http://pernillaodlund.se

 
rackemarie

rackemarie

16 februari 2013 15:03

Pernilla:Självklart får du fråga :) Våra hästar är broddade med fyra brodd i varje sko så jag ser inget konstigt med att ha boots för att de inte ska trampa sig. DiNozzo trampade sig bak direkt när vi satte på brodden även om han aldrig gjorde det hos förre ägaren, men då slängde jag på boots bak direkt. Fram får han ha vid ridning då han har stora bakbensrörelser och kan ha lite svårt att hinna med att få undan framhovarna ibland. Mollis har jättedåliga hovar och har boots 24-7 även utan brodd för att inte trampa av sig skorna. Hovslagarens order. Tunna hovväggar som slits sönder vid skoavtramp är inte kul alls. Annars är jag inte så mycket för att ha en massa onödigt på varken i hage eller box, men bootsen verkar fylla sin funktion väl här:). Varför kan jag inte kommentera på din blogg????

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Bea

16 februari 2013 15:08

Marie har ni ändrat något i skoningen, funderar på de här med att han trampar sig?

 
rackemarie

rackemarie

16 februari 2013 16:03

Nej, det tror jag inte. Bad hovis att hålla tån lite kort för att han skulle kunna rulla över snabbare. Men Bea, han trampade sig EN gång (tror han rullade sig i boxen och "lyckades" skrapa i insidan av bakbenet och trampa till sig på kronranden). Därför hellre boots än tramp. Har hittat jättebra boots som inte skaver (ännu så länge!). Att jag har boots på vid ridning runt om är en ren säkerhetsåtgärd för Herr Storgångare ;) Bra för mig att slippa oroa mig allltså;)

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Alexandra

Alexandra

17 februari 2013 13:46

Jag tror hästarna bara mår bra att få vara hästar och slippa pyssel och att någon håller på med dom varje dag. :)

http://www.stallalghagen.blogg.se

 
Pernilla

Pernilla

19 februari 2013 23:40

Men vad trist att du inte kan kommentera på min blogg - fast jag har för mig att du har gjort det tidigare ... eller? Jag vet faktiskt inte alls varför :s

Jag broddar också med fyra i varje förutom på "herr klumpig" (Lilla Grå) - han har fyra i fram men två i bak. Han står inne i 24 timmar efter varje gång hovis varit på besök för annars åker hans dojjor direkt. Han har bra hovkvalitet men av någon anledning ryker skorna om han inte står inne och låter dom sätta sig. Det är också på hovis inrådan - hon tröttnade på att komma till oss en gång i veckan och sätta på olika tappskor haha :)

http://pernillaodlund.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards