Rackemarie

Direktlänk till inlägg 7 januari 2011

Vårspaning

Av rackemarie - 7 januari 2011 13:57

 

Nu är vi inne i januari och det är dags att börja spana efter vårtecken. Lite tidigt kan tyckas när snön ligger meterdjup, men enligt mig är det aldrig för tidigt. Ett säkert tecken på att vi går åt rätt håll är att ljuset börjar återvända och dagarna blir längre. Tänkte på det när vi åkte till stallet vid fyra häromdagen. Det var faktiskt inte mörkt. Ett annat säkert tecken är att det börjar stryka främmande katter här på nätterna. Hankatter som letar fruar får man förmoda. Hos oss göre de sig inte besvär eftersom våra honkatter är kastrerade, men det verkar de inte förstå utan håller konsert utanför vårt fönster natten lång. Nu har katterna också börjat fälla sina vackra tjocka vinterpälsar i alla möbler där de ligger. Man kan se var de svarta, den röde repektive den grå legat. Snart ska väl hunden börja också. Då blir det vit heltäckningsmatta i hela huset minsann!

  En av de svarta: Lillan

Idag har jag städat undan julen och det är sååå skönt. Också det ett tecken på att det går åt rätt håll. Men dagen började tidigt med ett av veckans två sjukhusbesök och så passade vi på att handla lite hästmat på vägen hem. Fy vad kraftfoder det går åt till den unge herr Dancer, men så är det väl när man ska bygga muskler på den stora, för närvarande, lite gängliga kroppen. Igår blev dwet lite ridning för mig igen, men det gör fortfarande så ont i revbenstrakten att det mest blir att åka lite häst. Får se om jag kan kravla mig upp en sväng på Gold breda, mjuka rygg även idag. Gladast är jag ändå för att Johanna orkade följa med och kela med Racke igår. Dessutom satt hon faktiskt upp på Goldisen en stund också och skrittade och travade några varv. Jejja lät både Racke och Dancer vila för att i stället rida en av Åsas pållar nu när herrskapet är bortrest. Kul att få möjlighet att rida så välutbildade hästar för henne och hon klarar att få dom i riktigt fin form dessutom. Duktiga flickor jag har!


Lite bildtorka är det på bloggen nu eftersom alla bilder ligger på den andra datorn, men jag hoppas att Johanna snart fixar in lite nytt på denna datorn också, så nu blir det skåpmat...

  Tänk att den här lille parveln har gått och blivit åring.

  Racke och Jejja för ett år sedan. Innan all snö kom som gjorde det omöjligt att rida på fälten.

 
 
Ingen bild

Maria G

7 januari 2011 17:16

Visst är det skönt när "julen är ute" och man som du säger börjar leta vårtecken...min Sessa har börjat fälla?? lite tidigt, men så är hon ju lite till åren så det kan väl bli lite galet ibland.
M

 
Frela

Frela

7 januari 2011 22:47

Jag håller med om att det är lite tidigt för vårtecken även om jag bor i absolut sydligaste delen av vårt avlånga land.. MEN det har varit töväder i två dagar nu.. får se vad som händer!! Snödroppar brukar komma först!

http://www.trumsamumma.blogspot.com

 
ylle

ylle

8 januari 2011 09:59

Hankatter? Redan?

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
rackemarie

rackemarie

8 januari 2011 10:17

Jajamen, första hankatten har varit här två nätter i rad och hållt seraenad. En tillfällighet kanske, men ändå.

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Magda

Magda

9 januari 2011 07:12

Åååh så glad jag blev när jag fick se krokusarna! Snart, snart...solmejja, rännilar i kvarbliven snö och vatten, små grästuvor som sticker fram och snödroppar och krokusar som envist sträcker sig motsolens värmande strålar. Kan nästan höra små droppljud och viskande porl som man kan höra när man lutar sig mot husväggen en solig vårdag och blundar mot solen....Krafterna fylls på och sprider härliga energier!:-)

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
Marianne J

Marianne J

9 januari 2011 11:38

Tidigaste vårtecknen här i Linköping har kommit i slutet av mars och början av april, så vi får nog vänta ett litet tag till. Men vi har också fått ljusare dagar, vilket är oerhört skönt! Även om jag normalt sett brukar uppskatta alla årstider, är det nog första gången som jag faktiskt riktigt riktigt längtar efter våren och sommaren. Jag har också känt längtan efter att flytta söderut (även om jag inte kan göra det).... drömmar har funnits om södra Frankrike..... och en hel del tankar även på ridresorna som jag skrivit om. Men det blir inte av förrän hunden har lämnat oss, vill inte utsätta henne för att bo på pensionat nu när hon är så gammal och börjar bli skröplig. Mina drömmar kan vänta ett tag till.

Katterna fäller även för fullt här hemma liksom hunden. Eftersom jag badade hunden i veckan - och kardade ur pälsen - har det nu varit otroligt mycket päls som dansat runt här hemma, fastän jag tycker att jag tar reda på det flera gånger om dagen. Min hund har en otroligt tjock päls så det blir mycket hår.....

Idag ska julgardinerna bort tänkte jag. Då kommer det att bli ännu ljusare hemma. :-)

http://welshcob.bloggplatsen.se

 
mia

mia

9 januari 2011 23:59

Julen....känns som det var för länge sedan. Visst är det märkligt?
Vi hade riktig vårkänning idag. Plus grader, bitvis barmark, drippdropp från hustak och någon nämnde dagsmejja..
Ljuset är på väg och allt blir lite lättare.
Härligt att läsa, att Johanna har skrittat!
Och solen ..rackemarie...den önskas lysa även på er!
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen

 
Ingen bild

Maria

11 januari 2011 09:55

Har ni tänkt på att försöka klickträna Racce som man gör med hund kanske skulle funka

 
rackemarie

rackemarie

11 januari 2011 12:03

Jo han är ju lite hund i psyket så det skulle säkert gå:)

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria

11 januari 2011 19:37

Det är inte så ovanligt har läst lite i stallmagazinet tror tidningen heter så mycket belöning och små steg så

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards