Rackemarie

Direktlänk till inlägg 1 maj 2010

Äntligen i sadeln igen.

Av rackemarie - 1 maj 2010 10:16

  Bild: Gold och jag för ett år sedan. (Jäkla tår som petar neråt, men vad gör det när hästen är så snygg och ridningen är så härligt underbar!)


Iklädd rutiga ridbyxorna och ett par gamla ridskor äntrade jag min ystra pålle och sprängde iväg på skogsstigen i full galopp. Första delen var sann men sen skenade fantasin. Nej, jag stal med mig Racke ner till ridhuset medan Gabbi och Jejja tog med sig ungtupparna "Rune" (5 år) och "Lilla R" (4 år) ut i skogen. Bara Åsa fanns därnere med Diva (damen gör skäl för sitt namn, men så är hon vacker också, Golds enda dotter så här långt).


Vi började lite lätt med arbete i skritt och jag försökte känna hans steg hela tiden. Rida rakt fram gick bra, stora volter kändes helt ok, och även lite sidvärtes, mjuk och fin. Tänkte mycket på hur jag själv satt och försökte med att rida mycket, men på liten yta, att inte bli för yvig som jag lätt blir, både med sits, hand och skänkel. Jag behöver tänka mer på kraften under mig, att min kropp blir mer centrerad. Likaså  i traven; att skjuta fram honom i varje steg och rida takten HELA tiden. Gick rätt bra emellanåt, men det är lätt att jag börjar stressa och då springer han ifrån mig. Började om i skritt igen och bad om låg form i båda gångarterna. Påpassligt nog kom Jejja ner mitt i våra övningar och kunde lotsa oss rätt. "Mamma, du kan inte be så snällt, du måste säga till och visa tydligt att han SKA! Och HÅLL sen där tills han ger efter, DÅ får du berömma och ge eftergift!" Och tänk att bara nån säger det här enkla, som man egentligen vet, så funkar det och vi fick vara duktiga en stund. T.o.m en liten galopp vågade vi oss på.Kanske det blir jag och Racke en dag? (Men jag tror mest Johanna+Racke=sant).

Gold skulle nog bli ledsen om inte hon fick vara min nr.ett-tjej mellan fölen!

 
 
Johanna

Johanna

2 maj 2010 18:54

ja det var väl bra att du satte dig på Racke nu igen! Jejja kan ju behöva lite hjälp nu när jag inte får rida:(

Racke är alltid numer ett för mig,även fast man får rida super fina hästar på Gålleryd så är Racke alltid bäst(a)

http://www.nogg.se/Hrachmaninov

 
mia

mia

3 maj 2010 09:00

vilken jättebra beskrivning av ditt pass! Ska ha med mig din beskrivning , idag, på bägge hästarna.
Klart att du ska galoppa lite, det är ju det roligaste,, förutom lite hopp, på lagom tanthöjd.
Passar på att önska Johanna, lite bättring på läkningen, så att hon snart kan få rida igen.
Starkt gjort, att ha tålamodet, men också så mycket längtan.
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen.se

 
rackemarie

rackemarie

3 maj 2010 09:55

mia:Galopp-hmm- Det bor en liten fegis i mig, men jag håller med . Mer galopp ska det bli (tycker Racke också!)

Johanna: Bara ett par veckor kvar. Jag tror Racke längtar lika mycket. Långa härliga skritturer i vårsolen. Suck, kan det bli bättre!

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards