Rackemarie

Direktlänk till inlägg 1 maj 2013

HALLELUJA-MOMENT!

Av rackemarie - 1 maj 2013 19:03


Vi red ett träningspass för världens bästa Å idag, jag och DiNozzo. Vi började med att variera tempot i traven, att han skulle kunna gå fram utan att hänga sig fram och att kunna komma tillbaka likadant utan häng. Det går lättare och lättare det här nu när han mestadels orkar gå tillbakatippad på bakbenen.


Därefter tränade vi våra skänkelvikningar i skritt på diagonalerna. Lätt för höger skänkel, men svårare för vänster då han gärna "rinner iväg" i stället. Då red vi fram ett par steg, gjorde halt eller halvhalt och flyttade ett par steg för att sedan upprepa. Sedan växlade vi över till att göra samma i trav, gärna börja flyttningen i skritt och fortsätta in i traven. Vi skötte oss bra och formen var emellanåt helt perfekt (enligt Å), huvudet på rätt plats och med en del rundning. I detta la vi också in tempoväxlingar. Nu kom vi dithän att det funkade bra att bara rida på och krama loss i tygeln, endast emellanåt behövdes en påminnelse med att uppresande tygeltag. Halvhalterna tog han fint också.


Skrittpaus och sedan lite galopparbete,som gick helt okej, men sedan fräckade han sig lite i högergaloppen och blev lite framtung så där fick vi stoppa upp och börja om en del gånger med fattningar från skritt.


Gick tillbaka och gjorde övergångar från skritt till trav och det var här det kom, dagens HALLELUJA-moment. Den finaste trav jag någonsin känt på honom. Fint gung och höga benlyft med bra påskjut. Välvd nacke framför mig och bakdelen väl under sig, som att sitta i uppförsbacke verkligen. Lycklig! Fick ett löfte av Å att jag kommer att kunna rida fram den traven mer och mer nu. Som hon sa: "Någon nytta ska han väl ha av sin stora gång"  . Bara att använda den på rätt sätt alltså.


Nu hade vi duktat oss nog för idag och jag ville bara kolla av om han kunde trava på i lite friare form och

bära sig själv. Och tänk, det kunde han    ! Lyckliga mig som har en så fin häst och en så bra tränare.


Får se om kan bli några bilder senare. Johanna kom ner med kameran efter att hon tagit en liten skrittrunda på Mollis. Ni får hålla till godo med en gammal bild så länge, men känslan var definitivt såhär:

 

 
 
mia

mia

2 maj 2013 08:00

Härligt! Glöm inte att du är anledning till er framgång! Du har bestämt dig för att lära dig förstå hur du ska rida din häst på bästa sätt. Du har valt en duktig tränare ( läser med stort intresse era övninar och japp, det låter så rätt och riktigt och inget hastverk) som ger dig en god grund. men det är endast du, som kan föra er vidare. ibland är man så " tacksam " mot alla andra att man glömmer bort sig själv lite. ( är ju likadan) Tacksamt är att man har en duktig tränare i sin närhet som tycker det är roligt at undervisa och som tar ett ekipage på allvar. Men det är trots allt ägaren, som tagit ansvaret för att finna rätt person. ( hoppas du förstår hur jag menar?)

http://www.jonshage.bloggplatsen.se

 
Johanna

Johanna

2 maj 2013 10:25

Ni gungade fram så himla fint emellanåt, vilket steg! Duktig häst och en väldigt duktig ryttare :D

http://www.johannaultege.blogspot.se

 
rackemarie

rackemarie

2 maj 2013 13:03

Ja mia, det gäller att öva flitigt på sina "läxor". Jag försöker att få till träningar en gång/vecka just nu och träna på det vi gått igenom minst två-tre ggr innan nästa träning. Sedan räknar jag med att "klara" mig med varannan vecka, men först ska grunderna vara ordentlig befästa hos oss båda. Sedan har jag fördelen att ha min tränare på plats och hon ser oss även mellan passen och kan komma med lite tips när vi rider ihop och dessutom sätta sig upp på honom emellanåt. Helt suveränt!

Tack, tack Johanna: Vilken tur att du hann komma ner och se de där stegen. Annars hade du väl ALDRIG trott mig ;)

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards