Rackemarie

Direktlänk till inlägg 6 april 2013

SADELRÅD, TACK!

Av rackemarie - 6 april 2013 13:44


Hur göra?


Det verkar inte finnas rätt sadel ens om jag söker på begagnat i hela världen. Det närmaste jag kommit är en i Stocholmstrakten. Jättefin för 16.000 kr, men en HALV tum för liten i sitsen (kan jag banta ner mig eller fettsuga arslet?).


Ett annat alternativ är en halv tum för stor i bommen men lagom i sitsen: Dessutom brun (vill inte ha egentligen). Kostar 21.000 Kr.


Fördelen med dessa alternativ är att man får sadeln direkt, men hur kul är det att upptäcka att man inte kommer ner i den lilla sadeln eller att en halv bomstorlek gör att det blir fel på Nozze.Han mäter idag +0,5 och ska ha en +1,5 bom att muskla upp sig till Sadelutprovaren tycker att båda alternativen är dåliga:(


Överväger därför att köpa ny. Fördelen att man får precis det som är utprovat och en sevice som följer med nyköp. Man kan dessutom lämna tillbaka den om hästen ändrat sig under väntetiden. Och väntetid blir det: Minst 8 veckor, men det kan också dröja hela 16 veckor nu under högsäsong. Då har jag sadel till hösten i alla fall. Och jag är minst 30.000 kr fattigare!


Hur skulle ni gjort? Ge mig lite råd är ni snälla?


  Efterlyses: AMERIGO DJ DRESSYR, 17,5", N, +1,5, SVART (helst)

 
 
Ingen bild

Maria

6 april 2013 14:18

http://www.sharpman.se/Article.aspx?a=818168&m=618154
Vet ej men kolla denna länk

rackemarie

6 april 2013 20:07

Tack Maria. På den länken finns ju den exakta storleken och färgen och allt! Men det är lite lustigt för den "finns" liksom inte att finna om man söker på deras sida. Är det något gammalt eller hur hittade du den? Har skickat dem ett mail och ringer i morgon:)

 
Ingen bild

Bea

6 april 2013 14:35

Humm vad är de för storlek på den som är förliten, min D1 du red i är 17 och det gick ju fint! Klart À vill att du beställer en Ny.........tycker du ska ta den för 16

rackemarie

6 april 2013 20:05

Har hört att Amerigo är små i storlekarna, funderar på om det kanske är så att han kan ha den med vidare bom 2+ (Är det på CC:n som jag lånar och den liger still med mattespad). Finns en på Sadelmagasinet. Fick en Sharpmanlänk som ska kollas också, men det är en lista som inte finns på hemsidan????

 
Ingen bild

Lena

6 april 2013 15:02

Ska höra med bekanta men tror de är så nöjda och inte vill sälja.Mycket pengar för en ny men det är det nog värt,om du har den möjligheten.Tror att Prinsen blir jättesnygg i brun sadel,kolla in Matilda och Wanda,så snyggt på fux:-)

rackemarie

6 april 2013 20:01

Ja, gör det snälla Lena:))) Jag vet att han skulle bli så snygg i brunt. Det är jag som är en svart-människa bara;)

 
Ingen bild

Åsa

6 april 2013 18:42

Ta inte den med mindre säte, tycker jag. Eftersom den är så flat i sätet är det viktigt att den är rätt storlek så man hamnar rätt. Jag har haft exakt en sån du letar efter men den är såld tyvärr, vet hur svårt det är att hitta begagnade Amerigo med rätt mått. En kanonsadel är det i alla fall, jag tyckte jättemycket om min och det var den enda sadel som passade min förra häst som hade extremt kort rygg och rörde sig "mycket". Kanske värt att beställa en ny i alla fall för att få rätt mått, även om det svider (ordentligt) i plånboken.

rackemarie

6 april 2013 20:00

Ja, ett stort hål i plånboken blir det, men jag tycker ändå att väntetiden är orimligt lång. Nej, hellere lite för stor sits än för liten. Visst är det lite klurigt att hitta rätt närt sadelläget är kort och bogarna behöver mycket plats!

 
dressyrteamet

dressyrteamet

6 april 2013 19:13

Ta inte mindre säte i amerigo. Dom är små i storlekarna! Tycker också att benen får en tendens att åka utanför stöden om sätet blir för litet. Jag hade en 18 och jag har iof större rumpa men medryttaren (smal!) red i den också och hon hade för långa ben istället så dom stack utanför imellanåt. Hon hade absolut inte kunnat sitta i en 17.

http://dressyrteamet.se

 
dressyrteamet

dressyrteamet

6 april 2013 19:16

ps, sadelmagasinet har ju en mörkbrun (ser säkert mer svart ut IRL) på 17,5 och N, men dock bomvidd 2. Du kan ju klicka hem o testa den? kostar 19.000 kr. Jag fick bomvidd 2,5 utprovad till min häst, den var dock för smal och satt väldigt mkt i bakvikt. Men den passade våran arab (skimmeln) i bomvidd. Det kanske går med en 2:a med en pad under tillsvidare.

http://dressyrteamet.se

rackemarie

6 april 2013 19:57

Ja, den har jag koll på. Skrev fel pris, men det var den jag menade. Han får ha mattespad på 1,5+, men jag tror kanske att det skulle funka med 2+. Finns ju mattes med inlägg också.

 
Stina

Stina

6 april 2013 19:21

Hade jag haft råd hade jag absolut kört på en ny, beror väl lite på hur hårt 30 000 svider i plånboken liksom =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

rackemarie

6 april 2013 19:54

Ja, råd har jag i och för sig, men tycker ändå att 30.000+ är grymma pengar för en sadel. Sedan är det väntetiden; 8-16 veckor. Jag vill helst ha en sadel NU!!! Känns inte riktigt ok att rida i lånesadel som liger "ganska bra" så länge.

 
dressyrteamet

dressyrteamet

6 april 2013 20:02

jag fick vänta ca 3½ månad på min sadel (köpte helt ny)

http://dressyrteamet.se

rackemarie

6 april 2013 20:09

Helt sjukt ju!

 
Ingen bild

Maria

6 april 2013 20:11

Jag sökte på Google eller vad det nu är på mobilen och fick upp den så vet ej hur gammal sidan är synd nog

rackemarie

6 april 2013 20:19

Är nog risk att den är gammal. Attans också! Men tack ändå:)

 
rackemarie

rackemarie

7 april 2013 12:19

Tack, tack alla ni som hört av er med tips:: Jag blir så hjärtans glad <3 Det senaste är att köpa en ny från Tyskland (om de har den på lager), men har även mailat Sharpman och en privatperson i England. Lite på lut också den lite för vida på Sadelmagasinet. Nu SKA det bli sadel!

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Birgitta

Birgitta

7 april 2013 12:34

Har du provat någon Equipe-sadel? De tillverkas i samma fabrik som Amerigo i Italien och ligger i samma prisklass.
Min förra tränare rekommenderade detta märke då hon tycker att många får fel sits i Amerigon.
För övrigt ser de nästan likadana ut och är ursköna att rida i. Jag har haft Amerigo i flera år och har nu Equipe och är minst lika nöjd med Equipen.
Ett råd om du köper en ny Amerigo är att du läser igenom alla villkor noga- ffa vad gäller reklamationer. Du måste tex använda deras läderprodukter för att kunna reklamera.

http://www.birgittashastsida.com

rackemarie

7 april 2013 21:17

Nej, någon Equipe har jag inte provat (ett av få märken jag inte stött på i min jakt). Inte heller Childeric, som många verkar vara så förtjusta i. Fastnde för Amerigo just för att jag tycker jag hamnar så korrekt i dem. Vad menar din tränare med att man skulle få fel sits. Finns ju så många Amerigo-modeller, både djupa och mer flata? Japp, jag har förstått att det är lite tjurigt med reklamationer. Undrar hur det funkar om man köper från utlandet som jag kanske gör? Ännu värre säkert. Men ärligt, jag är trött på att hålla på med provningar. Vill bara ha en sadel NU!

 
Birgitta

Birgitta

9 april 2013 12:28

Hon menade att många hamnar i stolsits.

Köp absolut inte en Amerigo-sadel från utlandet- då kan du påräkna noll hjälp i Sverige tror jag.

Googla gärna på Equipe (jag köpte min via Rose Mathiesen och fick den snabbt och smidigt) .




http://birgittashastsida.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards