Rackemarie

Direktlänk till inlägg 4 februari 2013

VEM VILL HA EN STALLKATT :(

Av rackemarie - 4 februari 2013 21:14



Sent blev det idag så det blir bara lite kort rapport här innan kvällsmaten. Johanna red Mollis först och lät mig göra allt stalljobbet. Sedan var det lagom att gå ner med Nozze och jag red en stund. Tycker han var riktigt fin och trevlig. Blev alla gångarter idag också i alla två varven.


Sedan fick Johanna ta över. Lite otur hade hon då en av stallkatterna oförhappandes behagade dyka upp på sargen mitt framför Nozze som något hastigt gjorde helt om och hoppade iväg ganska förskräckt. Typiskt att sånt händer vid skritt på lång tygel. Då passade han på, kattaset! Nu gick allt bra. Hon lyckades mest glida av, hamnade sen halvsittande och dunkade in huvudet lite lätt in i sargen, men var kvickt på benen igen. Jag  lyckades locka fram kattaset. Höll honom hårt medan Johanna satt upp och red färdigt och slängde sen ut honom och jagade iväg honom med långpisken: Tog väl 5 minuter så var han tillbaka. Jätterolig lek!


Om ridningen annars kan sägas att det känns bättre nu. Tänker på att rida bakifrån och fram utan krav. Funkar bäst för mig då jag annars börjar tänka och greja för mycket. Blir bättre ju mindre jag gör. "Less is more" får bli mitt motto framöver. Johanna red jättefin galopp idag med lite sekvenser med samling som han tog jättefint.


Verkar som han funkar hyfsat på Novabettet. Jag har sänkt ner bettet lite också. Tycker det nog det kan ha varit lite dåligt med plats. I och för sig är sidostyckena lita slappa, men det verkar funka så.

   Humle och Nozze med hunden Isor: Kanske kan det bli en promenad i veckan om inte vädret busar till det.

 
 
anni

anni

4 februari 2013 22:37

jag är också himla sugen på att prova nova-bett! Hade varit skönt att ha så milt på hästen! Iaf ibland att byta av med..

sv: Åh, tack !!! Jo, dom flesta travare älskar faktiskt att galoppera, det sitter ju mest psykiskt att dom tror att dom inte får, vilket dom ju egentligen inte får. När dom väl kommer på att dom faktsikt fått ett kommando på galopp brukar de oftast bli väldigt lyckliga! Tack än en gång!

http://anniis.blogg.se

 
mia

mia

5 februari 2013 11:24

Haha, kattskrälle, som " uppfunnit" roliga leken. Däremot obehagligt med Johannas avåkning. Du, jag har testat din skrittgrej, med att att flytta, rida framåt och övergå till myrsteg. Inte alls dumt! Kan du göra en infernaliskt noggrann beskrivning av upplägget? Hur mycket ställer du, tex? Här hos oss, samsas pållarna med hönorna i paddocken. Men så är det vana, eftersom de " delar " hagarna med.

http://jonshage.bloggplatsen.se

 
rackemarie

rackemarie

5 februari 2013 12:31

Hmm...svårt det mia, med upplägget, men ställer mycket gör jag inte, mer att man ska känna att bettet rör sig liiite, att nackens position går att andra liiite. Sedan ska man kunna rida lite fram och ett åt sidan osv: hästen ska kunna stanna upp ett steg i en mikrohalt och gå fram på en liten fin hjälp: det ska ungefär kännas som att du själv sitter på en balansboll. Viktigt är att ha en fast sits i balans. Handen ska egentligen inte röra sig utan bara röra lite på handleden och snabba "checks" med krama-lätta i små tag. Kort tygel och lätt på hand. Det är menigen att hästen ska komma ihop ordentligt men bära sig själv och vara lätt i framänden. Korta sekvenser. Mycket koncetration för både häst och ryttare. Tror man får varva övningen med att rida på friskt framåt. Ur skrittövningen ska man sedan kunna lägga till både trav och galopp med samma tänk, men där är int Nozze och jag ännu;) Hoppas det var till någon hjälp:)

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Alexandra

Alexandra

5 februari 2013 18:58

Miljöträning med framhoppande faror på G? ^^, Nä men usch, hon slog sig väl inte?

http://www.stallalghagen.blogg.se

 
rackemarie

rackemarie

5 februari 2013 19:18

Nej, det gick bra som tur var:) Lite öm och har sträckt till nacken men ingen fara.

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards