Rackemarie

Direktlänk till inlägg 22 januari 2013

SADELPROVNING 1.2

Av rackemarie - 22 januari 2013 20:43

Då BLOGGPLATSEN bröt ihop mitt under att jag skrev mitt inlägg och det inte autosparas gör jag ett nytt försök.  Har alltså hemma två Prestige-sadlar från Charlies att prova under veckan. Först ut var den här:

  En Prestige Venus K New  tror jag den heter. Enkåpig historia. DN är lite tunn under manken så jag la på min mattespad som jag brukar använda för att fylla ut lite. Sadeln såg ut att ligga bra. Den hade väldigt korta stroppar så jag fick rota rätt på Golds 80cm-gjord. Till min sadel har jag vanligen en 60cm-gjord. Kände direkt när jag satt upp att sadeln fick mig att hamna lite i framvikt och det kändes genom hela ridpasset att jag fick ta spjärn med benen för att inte åka fram. Johanna testade också och tyckte likadant. Tyckte inte att Nozze verkade tycka att det var någon revolution heller. Men vi galoppade faktiskt ett par varv. Lycka!


I morgon provar jag den här:

  En Presitge Roma. Vanlig med dubbla kåpor.


Är det någon som har tips på riktigt skön dressyrsadel som har bra plats för bogbladen och som placerar ryttaren bra, gärna så man "sugs fast".  Och som helst inta kostar en smärre förmögenhet.

 
 
Ingen bild

Lena

22 januari 2013 21:10

Jag älskade min Edinburgh (lite osäker på stavningen) från Sadelmagasinet.Tror Wellington är ganska lik men aningen billigare.Tyvärr passade den inte alls på mina araber så sålde den med stor sorg.

 
Ingen bild

Linda Nottemark

22 januari 2013 21:15

Jag säljer två sadlar (är ute på prov nu), en butet och en childeric. Buten är min favorit eftersom jag föredrar att inte ha för mkt stöd, man kommer naturligt i en fin balans i den sadeln. Childericen är helt underbar den med, och särskilt om man gillar lite mer stöd. Är supermjuk att sitta i.
Buten är normal mot vid och childericen vid, men upplever dom inte som särskilt vida ändå. På Tirol fick jag använda mattespadd (han var normal, nästan lite smal över manken mot slutet) och Toppen är för bred för båda två.
Båda sadlarna kan man ändra i princip hur som helst, så om hästen ändrar sig kan man anpassa sadlarna därefter.
De finns här att se:
http://www.sadelkammaren.nu/DFL.html
http://www.sadelkammaren.nu/Butet175DS.html

Lycka till i sadeldjungeln! ;)

 
Alexandra

Alexandra

22 januari 2013 21:22

Har sagt det innan och säger det igen, Wintec isabell, du är fastklistrad, kan byta knästöd till stora eller små, du fryser aldrig om rumpan, den är skön, formar sig efter hästen och ryttaren, den väger mindre än en lädersadel.. Bara fördelar! Som sagt, har en här och vill du prova så kom upp, ska prova eran i morgon hoppas jag :)

http://Www.stallalghagen.blogg.se

 
Monica

Monica

22 januari 2013 21:30

Frank Baines Omni motsvarar allt det du söker. Min som hade till Zorbine finns på Sadelmagasinet.

http://Www.tudeluu.blogg.se

 
rackemarie

rackemarie

22 januari 2013 21:37

Ja, jättebra tips! Fler!!!!!

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

23 januari 2013 02:21

En annan kanonbra sadel i bra prisklass är den kag har till Grodan, Spalding Finesse, säljs av Horsefarm, Falkenberg och Svensk Ridsport i Kungsbacka. Går att få som kilbossa eller rundbossa.

http://Www.tudeluu.blogg.se

 
Stina

Stina

23 januari 2013 11:34

Det där med sadlar är en hel vetenskap, och hitta en som passar både häst och ryttare ... ja, det kan vara kul =)
Jag har precis köpt en begagnad BR Mozart till herr V, innan hade vi syntet - Thorowgood.
Till Billan har jag syntet, Knights Lady Hawk.
Säga vad man vill om syntet, det har många fördelar och jag gillar mina syntetsadlar MEN det slår inte läder !

Du har inte funderat på att åka till sadelprovare och få lite proffshjälp i din jakt ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
rackemarie

rackemarie

23 januari 2013 12:10

Vår sadelprovare kommer i februari så jag lånar hem lite sadlar därifrån och testrider så länge. Vill ha en som är skön att sitta i. Eftersom vi har två att prova på tyckte vi det var smidigare att få ut någon till oss. Ska ju främst kolla om en jag har ligger ok och så har vi lite andra sadlar i stallet som ska kollas (är ju lite sugen på en Amerigo CC, tycker den är SKÖN).

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Stina

Stina

23 januari 2013 14:31

Ah, då är jag med =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards