Rackemarie

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2010

En tillbakablick till sommaren 2007+lite annat

Av rackemarie - 8 oktober 2010 18:53

 

Det här är det allra första fotot på vår guldklimp. Dagen innan hade vi hämtat honom på Nuntorps Naturbruksgymnasium dit Maria hade haft honom utlånad i fyra år. Han hade då precis deltagit i Nuntorpsdagarna och vunnit maskeradhoppningen. Vilket sätt han fick avsluta sitt "jobb" på! På bilden har han fortfarande sina "Lilla Gubben-prickar" kvar. Sadel hade vi inköpt, men tränset är lånat. (B-ponnyns var för litet). Så tack för det Sosso och Bobbe  . Bilden är från gamla stallets ridbana med utsikt över stallägarens beteshage. Vackert, eller hur?! 


Det är inte utan att man blir lite nostalgisk när man tänker tillbaka. Vi var trots allt där i 7 år, tror jag, fem år med foderponnier och två år med Racke. Aldrig trodde vi att vi skulle kunna få det lika bra, men det fick vi ju. Dessutom en massa mil mindre per år att köra. Mest av allt saknar jag alla underbara människor som fanns där (men inte många är kvar ändå). En del håller vi dock kvar kontakten med, men det där att träffas och bara "tjöta" lite kan jag sakna. Nu finns det för allan del minst lika trevligt folk där vi är nu, men vi är inte så många, bara "herrskapet", vi och ytterligare en familj. Hästar däremot finns det otroligt mycket trevligt av där vi är nu och om vi inte kommit hit hade vi varken fått träffa Gold eller Dancer.


Det här är en bild på gamle "Shang". Ett underbart halvblod som jag hade förmånen att få rida undet ett par år på gamla stället. Då var han mellan 23-25 år och fortfarande underbar att rida. Här tror jag han är 29 eller 30 och nu är han 31 år!

 

Lite annat: Har haft några riktiga feel-good-dagar med mycket stall och ridning och lite simning ihop med Johanna .


Red bl a lektion för vår" herrskapsmadam" Åsa och  det gick så bra tyckte jag. När man ofta rider ihop så ser hon en i det dagliga arbetet och vet precis var hon ska lägga ribban och vad man behöver jobba med. Nu blev det träning på att tempoväxlingar i skritt och trav, sex steg fram och sex tillbaka för att komma ifrån det där mellantemposegandet som jag lätt hamnar i. Det var dessutom förbjudet att rida med några som helst händer utan dessa skulle cementeras fast i sadelns framvalv för att ge ett stadigt jämt stöd och inte ge efter utan att Gold gav efter. En stel högersida skulle också låsas upp. Här vill hon inte följa med in med bogen i vänstervarvet och jag fick rida på medellinjen som om jag vare i högervarvet och leda lite till vänster en kort bit. Till sist kunde vi ta vänservolt med bog på spåret. Roligt när det ger resultat. På onsdag ska jag ta Jejjas Ingamay-lektion eftersom hon är bortrest. Då gäller det att vi orkar!


Foto: Duktiga Ingamay i tävlingstagen!

 

 
 
mia

mia

9 oktober 2010 00:14

Racke ser fantastisk ut! Gillar ju de där nätta små ädla fisarna! läste igenom din lektion och förösker föreställa mig den. Jättebra tips!
Så skönt för er, att allt går framåt och lite " feel good", det är ni verkligen värda!

mia

http://www.jonshage.bloggplatsen

 
Ingen bild

Maria G

9 oktober 2010 07:44

Gillar att få lite bakgrundsinfo, alltid intressant:-) Väntar med spänning på ALL INFO om ingamay lektionen!!! Vill också rida för henne!!
M

 
ylle

ylle

9 oktober 2010 08:26

Det låter som om tillvaron lugnat ner sig betydligt och att ni kan njuta av den nu! Härligt! fin bild på "lille Gubben = Racke!)

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Marianne J

Marianne J

9 oktober 2010 16:26

Tror faktiskt att du är en ganska duktig ryttare, Marie! (Annars skulle du nog inte få rida på Ingamay.) Visst ger livet med våra djur oförglömliga minnen och möten med många intressanta och trevliga människor. Och det är värt att minnas guldkornen, det får oss att le och må bra inom oss!

http://welshcob.bloggplatsen.se

 
Marit

Marit

12 oktober 2010 06:32

Haha... jag undrade just vad det var för konstiga prickar er guldklimp hade! Tur att du hade skrivit förklaring...
Lycka till på Ingamayträningen, väcker gamla minnen :)

http://dressyrwelsh.zoomin.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards