Rackemarie

Alla inlägg den 17 mars 2013

Av rackemarie - 17 mars 2013 19:55


Då var jag tillbaka hemma efter söndagens stalleftermiddag/kväll. Dagen, som varit ganska varm och skön, hann kylna rejält innan vi var färdiga med vårt ridpass. Följden blev att det droppade och rann från taket samtidigt som det emellanåt smällde som gevärsskott i plåten när den kyldes ner i solnedgången. Man kan förstå att det var lite spänningar hos hästarna då. Men DN skötte sig med den äran. Han hoppade inte ens till av smällarna eller av att hans lille kamrat ibland flög i luften (för mycket vila där kanske!).


Alltså kunde jag koncentrera mig och rida det jag hade tänkt: RAKRIKTNING, med jämnt stöd på båda tyglar. Såg till att halsen var rak och inte slingrade iväg. Mycket raka linjer kombinerat med små volter. Övergångar. Uppe i formen. Sedan lite öppnor längs långsidan med pyttetvärning plus volt mitt på.  Tycker att om jag får koll på framänden (handlar om MIN ridning där och mina händer och tygeltag) fungerar allt mycket bättre. Sedan kan jag gasa, bromsa, ställa, svänga; you name it. Nu vet ju jag också att all form kommer bakifrån så missförstå mig inte nu, men har jag inte koll på att framänden "rinner" allt igenom eller åt sidorna ändå.


Så jag tycker vi gjorde ett bra jobb ändå med tanke på omständigheterna. I morgon tror jag att longering blir bra. Eller om jag kanske tömkör.

 

Snygghäst   

Av rackemarie - 17 mars 2013 14:40


Nej, tyvärr blir det ingen träning idag då tränaren är lite krasslig, men vi får klara oss själva så gott det går.


Förmiddagen har ägnats åt en massa eftersatta saker såsom tvätt (min avdelning) och städning (makens avdelning), men eftersom han slitit av ett muskelfäste i höften föll även detta på min lott om man inte vill drunkna i hår efter denna t ex:

 

Styx, 15 år, en av fyra kattnerhårare: Fantastiskt nog så fäller inte hunden just nu, men vänta bara...


Nu ska i varje fall eftermiddagen tillbringas i stallet. Vi hörs!

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards