Rackemarie

Direktlänk till inlägg 9 juli 2013

DET FINNS HOPP ;)

Av rackemarie - 9 juli 2013 09:39


Igårkväll var det fyra ekipage som skuttade lite hinder i ett nyvattnat men tämligen varmt ridhus. Jag agerade dock bara banpersonal. Johanna och Möller såg ut som ett väldigt rutinerat gammalt par, hoppadde lugnt och säkert på alla språng. DiNozzo inledde med ett par riktiga helikopterhopp med Jejja på ryggen, men hoppade även han riktigt fint, speciellt när Jejja hoppat in sig lite och vågade rida på lite bättre. Avslutningsvis skrittade alla av en sväng ute medans banpersonalen plockade undan.


Idag kommer hovis på extrabesök för att kolla DiNozzos hovar som tyvärr har flisat upp sig rejält, trots idogt smörjande, hovtillskott, mineraler. Tycker det är bättre att göra något innan man står där med tappskor och uppfläkta hovar. Någon som har några råd för torra hovar som spricker längs sömtagen? 


   Ytterligare en bild från Jennifers och DiNozzos träning.





 
 
Alexandra

Alexandra

9 juli 2013 13:17

Gå in på Pavo.nu och läs om hovar, dom har speciellt foder för det :) om det funkar vet jag inte men det vi använder funkar ju! Ska lägga upp på bloggen snart en redogörelse om hur vårt foder funkar på hästarna :)

http://www.stallelghagen.se

 
Stina

Stina

9 juli 2013 20:13

Filtboots som blöts ner och ger fukt ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Bea

Bea

11 juli 2013 00:35

Hummm han har aldrig haft spruckna hovar utan riktigt bra fötter. Och inga tappskor. Vad får han för mineraler ? Här fick han Steel Joint som är så bra, hovarna växer och mår toppen annars bara havre , betfor, linfrö ( kokta) och stråfoder.

http://www.galopep.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

rackemarie

11 juli 2013 09:31

Jag vet ju det Bea, att han har bra kvalitét på hovarna, tjocka fina hovväggar med bra tillväxt. Är väl våra marker som är för torra plus att han har spån i boxen kanske? Nu går han på delvis bete, men får bra hö em och kväll, ca ett halvkilo Spillers musli, betfor, mineraler (Hippo, tror jag det är) samt Hoof aid. Smörjer som sagt också med vegetabilisk smörja och olja var tredje dag. Men nu är han nyverkad och varmskodd. Hoppas på att det håller bra nu, men kommer att ha hovis där lite tätare över sommaren. Har haft på sju veckor men kommer att gå ner till fem eller sex. Han ska dessutom få kolla lite emellan när han kommer till Å:s hästar.

 
Alexandra

Alexandra

11 juli 2013 12:34

Olja stöter bort vatten/fukt som behövs för att hovarna ska må bra. Jag har aldrig någonsin oljat in hästarnas hovar och dom är hur fina som helst. Däremot har jag stoppat hovarna i vattenhink när det varit rejäl torka för att dom ska få fukt.

http://www.stallelghagen.se

 
Ingen bild

rackemarie

11 juli 2013 13:25

Hovslagaren rekommenderar vanlig matolja just för att behålla fukten i hoven, Alexandra.

 
Alexandra

Alexandra

11 juli 2013 19:33

Oljar du hela hoven kapslar den in den fukt som finns i hoven, men det kan inte komma in ny fukt då oljan stöter bort den vilket gör att man måste olja hela tiden. Och som du även påpekar, spån torkar ur hovarna. Vet inte om det är så idag men förr var det ofta terpentin i spånet och det torkar ju ut som sjutton. Sommarmånaderna är torv det bästa då det är fuktigt om inte hästarna går ute under natten :)

http://www.stallelghagen.se

 
Ingen bild

rackemarie

11 juli 2013 22:42

Jag får nog lita på min hovis råd, tror jag. Och som sagt så är det inte så att jag smörjer varje dag heller. Spånet är inte så bra ur den aspekten. Skulke helst vilja ha halm, men som sagt, nu är han fin om hovarna igen.

 
JennyM

JennyM

14 juli 2013 01:00

Har samma problem just nu, Dino har väldigt bra hovar annars med! Han skos var 5te vecka nu!! Men det ska inte vara någon fara med vanlig matolja på hovar, det är inte vattenavstötande på samma sätt som hovolja och sådär. Så det ska faktiskt även jag testa :) Fiskleverolja har jag hört ska vara bra med, både i mat och olja in dom med :)

http://jmdressyr.se

 
JennyM

JennyM

17 juli 2013 01:12

Sv: Ja det kan jag tänka mig, jag brukar dock skrittjobba mina hästar över cavaletti. Men får testa på tömkörningen också :)

Ja det är som du skriver med, många hästar som går kortare tid än vanligt just nu!

Jag tror också Dinozzo trivs väldigt bra hos dig. Kul att du tyckte om det :)

http://jmdressyr.se

 
Ingen bild

sofia

18 juli 2013 20:12

VATTEN! Ställ hovarna i hink med vatten. Kladda inte på oljor och annat krafs;-) Hovarna behöver fukt:)

 
Ingen bild

sofia

18 juli 2013 20:16

PS! I moderna stall bygger man "ner" spolspiltan så det blir en klack där man kan ställa hästen och fylla vatten i spolspiltan så får hästen så där 15 minuter per dag= kanonbra för hovar :)

 
rackemarie

rackemarie

23 juli 2013 09:18

Nu är hovarna fina i vilket fall :))) Hoppas det håller i sig och tack för alla era råd och åsikter.

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards