Rackemarie

Alla inlägg under juni 2013

Av rackemarie - 8 juni 2013 18:16


Ja, inte alla sakerna samtidigt förstås, men en bra bok i solstolen är inte fel så det ägnade jag förmiddagen åt.

  Boken utspelar sig i Bangladesh dit den svenska biståndschefen Sofia kommer med sin familj (man och två barn). Den handlar också om systrarna  Nazrin och Mina, två flickor som flyr sin hemby till storstaden. Riktigt bra bok!


Eftermiddagen tillbringades i stallet naturligtvis. Det blev ett ganska kort ridpass på banan. Dumma, stora bitdjur gillar vi inte! DiNozzo blev jätterädd när vi skrittade ner mot ena kortsidan. Det stod ett fruktansvärt monster där...eeeh...en trädgårdsoffa var det, men han tyckte den var skitläskig och slängde sig runt och ville bara bort. Jag fattade ingenting först, men fick tillbaka honom i rätt riktning, men han glodde på denna hemska sak och ville inte komma för nära den. Desutom hade det dykt upp dressyrbokstäver på det tidigare tomma stolparna, men dessa sneglade han bara lite på. Efter att ha tampats med dessa hemskheter ( han tyckte soffan var värst, jag tyckte stora bitdjuren ) blev det lite avsutten soffterapi...hmmm....det var visst inte så farligt det där odjuret när matte till och med vågade sätta sig på det. Sockerbit blev det också när man vågade sig fram.


Men igår när han passerade soffan på vägen till skogen var den inget hemsk alls: Vilken liten skurk  .

    En sådan här är det ungefär. Farlig, eller hur?


Men trots att det inte var ett alltigenom behagligt ridpass tyckte jag han kändes riktigt fin emellanåt. Skulle ju ändå bara jogga lite lätt för imorgon blir det TRÄNING (i ridhuset).

Av rackemarie - 7 juni 2013 20:50


Igår for vi i väg med Moller-Boller på en liten utflykt. Eller liten och liten. Vi var på plats i stallet 9.30 och hemma i vårt hus igen vid 16.30 Sedan blev det en liten kvällstur upp igen för att ta in dem och pussa god natt.


Idag fick Mollis naturligtvis vila, men DiNozzo skulle göra något. Vi gjorde ett byte, dvs att jag skötte markservicen och Johanna tog ut Nozze på en skogstur. Skritt och trav hade vi avtalat, men det blev visst några galoppsträckor också. Han skötte sig fint.


Lördagen är stalljoursdag (vi har två dagar/månad eftersom vi har två hästar). Dressyrpass för mig och DiNozzo framåt eftermiddagen tror jag och sedan har jag bokat träningstid söndag kväll. För Mollis ska det bli mycket skogsridning nu ett tag.


Härligt väder är det också så i kväll har vi grillat med  HELA familjen då Jejja kommit hem för sommaren.


Bilder: Från gårdagens utflykt. Finingar   

   

Av rackemarie - 5 juni 2013 20:53


Gårdagens ridpass var ingen höjdare och jag var inte jättesugen på ett pass idag, men tänkte ändå att kolla om gårdagen slit hade gett lite resultat. Tycker ofta att det är just så, att om man jobbar med problemen kan man få god utdelning dagen efter. Och mycket riktigt: Jag hade en häst som redan från början var mattes duktige kille. Bjöd jämt fram i båda tylarna i skritten. Var riktigt kvick i fötterna i alla flyttningar och gjorde övergångarna till trav med lika fint stöd och uppe i formen på kort tygel. Jag sneglade lite i speglarna för att kolla om det såg lika bra ut som det kändes. Det gjorde det. Kollade av med lite galoppfattningar också från skritt och också det var bra mycket bättre än gårdagen. Nöjd klappade jag om min fine prins. Hade gett mycket beröm under passet och det tror jag han gillade. Hade också bestämt att bara kolla av och inte tjata om det kändes bra så vi var nöjda efter bra en halvtimme.

  Mattes fine prins   .


I morgon groomar jag och DiNozzo får en semesterdag och får hålla rasthagshästarna sällskap.

Av rackemarie - 4 juni 2013 21:52


Då var båda hästarna fina om fötterna igen då. Glädjande att Mollis hovar blivit riktigt bra dessutom med god återväxt. DiNozzos hovar hade börjat bli lite torra och "fransiga", men jag har börjat smörja med Allosin (vegetabilisk hovsmörj) och så ska han få börja med samma hovtillskott som Mollis äter. Men det var ingen fara.


Ett ridpass blev det sedan, men det var väl ingen höjdare precis. Kanske beroende på att han stått inne länge för hovis skull. Stelt och starkt var det i alla fall. Jobbade på ändå och fick igenom en del, men det blev dåligt med galopp då han la sig på för mycket för mig där. Brukar han INTE göra annars. Nåja, alla får ha sina dåliga dagar. Jag var inte heller på topp idag så hästen ska det inte skyllas på för mycket. I morgon är en ny dag...  

 

Bäst ändå  .

Av rackemarie - 3 juni 2013 22:05


Måndag: Heldag i gräshagen med massor av mums. Pyssel på kvällskvisten av mattarna.


Tisdag: Vi ska gå in tidigt för hovis kommer med nya skor. Sen får vi nog sova lite och äta lite hö. Kanske mattarna är lite ridsugna också?


Onsdag: Lång utedag med bästa gräset. Sedan ska det nog bli lite ridning igen.


Torsdag: Utflykt för en och rasthage för den andra.


Resten av veckan tar vi som den kommer helt enkelt. man kan inte planera ihjäl sig så här års.

 

Hästlycka  

Av rackemarie - 2 juni 2013 18:52


...for vi upp till stallet för att plocka in våra hästar. Såg på FB att det åskade friskt i Östergötland och här hos oss på andra sidan Vättern började det se riktigt svart ut. Jag vill inte gärna ha hästarna ute när det åskar. Nu har vi stallägare som är likadana så Å var redan i full gång med att få in dom, men hon avvaktade lite med våra för hon anade att vi var på väg  . Sista hagen kunde vi hjälpas åt med och alla hästarna var inne lagom till dagens skyfall.


Ridning blev det i alla fall eftersom ingen åska anades. Visserligen trummade regnet mot ridhustaket så man knappt hörde vad man tänkte, men det funkade bra. Bara att dra på sig regnrocken och ha sadelöverdraget på på vägen ner och upp. Vi tränade på "träningsläxan". Jämnt stöd på båda tyglar hela tiden. Mindre och mindre dyktendenser blir det och han orkar vara kvar på bakbenen. Vi börjar lära oss så smått  .


Sedan ville DiNozzo sova. Han sov till och med när jag kvällsmockade boxen. Tröttande att äta gräs och dressyra minsann  .


 

Han är så fin och go, min röde kamrat  .

Av rackemarie - 1 juni 2013 17:12


Bilder från igår när de fick gå ut i sin nya lilla gräshage...


         

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards