Rackemarie

Alla inlägg den 11 juni 2013

Av rackemarie - 11 juni 2013 12:35


Såhär kommer min prins snart att galoppera omkring i sin sommarhage:

  Amigo flugtäcke och flughuva har klickats hem från Strömsbergs gård med lite rabatt.


Tyvärr fick han värsta bogskavet av Mark Todd-täckena som jag gillat annars. Hoppas det här ligger bättre. Och illa tilltygad av stora bitdjuret hade han blivit igår när han var naken (Moller eller det flygande?) så det kan nog behövas. Klämde lite på Amigot inne på Charlies senast jag var där. Är väldigt tunnt och mjukt och Amigona brukar ju ligga suveränt bra.

Av rackemarie - 11 juni 2013 08:41


Fick bästa hjälpen av Å igår då hon hade Diva kvar att rida när jag kom framåt kvällen. Alltså fick jag skritta fram Divis från backen medans Å tog sig an DN. Hon började med att vara sträng först och visa att inga dumheter var tillåtna. Eller dumheter är det väl inte utan bara att det är svårt och konstigt det vi kräver av honom. Men vissa trappsteg MÅSTE man bara över och jag är glad att jag får hjälp. Så det var från början alla delar av hästkroppen på rätt plats, gå fram med kvicka steg, halter, fram. Likadant i trav. Kvicka hjälper, helst förekomma honom när han försöker ta egna initiativ. Han , som alla andra hästar tror jag, försöker ta bekvämvägen från jobbet. I hans fall dyka undan stödet på tygeln eller skjuta ut någon kroppsdel hitan och ditan. Jag är helt enkelt inte tillräckligt kvick och distinkt i min hjälpgivning för att lösa det på ett bra sätt, men Å fixar det galant. Kvick att ta tag ganska tufft, men också lika kvick med eftergift och beröm. Dessutom släpper hon ALDRIG sin sits utan klarar att sitta kvar och bakom i alla lägen.


Sedan fick jag då ta över en lite lätt flåsig Nozze. Passade på att ta upp lite skit så att han fick pausa, innan jag satt upp. Vilken ynnest att få ta över efter denna "framridning". En häst som var kvick i benen och svarade lätt på alla hjälper, både framåt, bakåt och åt sidorna. Jag tycker att det är bättre för min ridning om jag har en plan på hur jag ska rida med rörelser så jag hade bestämt att bara rida små volter i skritt med inlagda halter och sedan skänkelvikningar från medellinjen ut mot väggen med travövergång och tempo växlingar i traven på stor volt. Också här övergångar till skritt och halt. Han tog det verkligen finfint, även om jag blir lite lätt stressad av att behålla honom så fin som jag fick honom, men det hjälpte att jag uttryckte detta till Å som bara skrattade och sa att det skulle jag inte bry mig om utan bara känna hur det ska kännas så länge det varade så att jag vet vad jag ska leta efter sedan.


Tror inte jag red mer än kanske 20 minuter. Sedan tog Å över igen och körde lite galoppjobb. "Lätt", sa DiNozzo! Sedan avslutade de med lite övergångar från skritt till trav och nu kunde jag se hur han tog två, tre snabba skrittsteg in i traven UTAN att störta på framåt eller hänga sig på bettet. Poletten börjar trilla ner minsann, tror jag.


Idag ska han lånas ut till Jejja.


Moller och Johanna var med en stund i ridhuset, men försvann sedan ut. Hon berättade sedan att de varit i stora hagen och hoppat de stora stockarna som ligger där. Ibland är man glad att man inget vet...Men han hade skött sig superfint och varit lugn men tyckte det var så kul.


Arkivbild

 




Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards