Rackemarie

Direktlänk till inlägg 1 juni 2013

STALLJOUR+TRÄNING

Av rackemarie - 1 juni 2013 15:32


Tredje lördagen i rad som vi är uppe med tuppen för att morgonfodra och släppa ut hästar, men så här års är det inte ens särskilt jobbigt att komma upp när klockan ringer kvart över sex. Några hästar är släppta dygnet runt och fyra går på dagbete (däribland våra). Endast två stackare som går kvar i rasthagarna.


DiNozzo blev lite väl "glad" när han kom ner till deras lilla beteshage. Försökta dra iväg direkt när vi kom in, men jag fick runt honom och kunde stänga grinden efter oss. Sedan, när man står vänd mot grinden och är lugn och fin, får man ta av sig grimman och få en godis. Vi fixade vatten till badkaret och tittade lite på våra "rymdmonster" (glömde ta kort), insvepta i silverfärgade insektstäcken och svarta flughuvor. Stora bitarinsekterna har REDAN dykt upp och bådas ögon var lite smått rinniga så vi tyckta att de kunde få lite extra skydd.


Upp till stallet och mocka, spåna och fixa och sedan åkte vi hem förlite  ha hunnit bli alltför varmt, men det hade det. Jag valde trots värmen att ta ridhuset för att slippa bitdjuren. Visste att vi skulle jobba vidare med skritten och då kan bitisarna bli för elaka. Men jag öppnade både ingångsdörren och stora traktorporten så att det ändå blev uthärdligt. Tror DN uppskattade att se lite annat än bara ridhusväggarna också.


Vi jobbade på med skritten som sagt. Förra helgens träning var ju superjobbig för oss båda, men när man sedan kan jobba på med samma saker i lugn och ro kommer resultatet faktiskt. Idag kunde jag baske mig nästan förekomma "dykaren" så gott som hela tiden. Han bjöd mycket jämnare framåt. Jag kunde sitta kvar bakom honom mycket lättare. Tänker inte gå in så mycket på rörelser och så som vi gjorde utan det handlar mer om variation, aatt han INTE få ramla på i eget tempo utan det är jag som bestämmer över varje steg han tar. Låter lite diktatoriskt och hårt, men ni förstår säkert. Handlar ju om att han ska gå fram när jag säger till. Komma tillbaka lika snabbt och lätt också. Just nu är det så att det är bara ett par steg innan jag måste hitta på något. Stppa lite, flytta lite, framåt, stoppa etc. Nu börjar det bli LITE lättare att komma igång från skritt till trav med korta steg också i en godkänd form (men formen är ännu inte det viktigaste, han får gärna vara uppe över tygeln, bara han har stöd). Tänker på att flytta undan lite och sedan trava igång med rösthjälp. Han vill gärna hoppsastudsa och fatta galopp i stället. Jag gör inte så mycket affär av studsandet men han får MYCKET beröm när det blir fin trav. Det är det här som är problemet med hans stora gång när han gärna sätter in bakbenen alldeles för långt under sig och blir "översamlad". Här måste jag vara kvick i mina hjälper för att hjälpa honom. Kvicka bakben får ALLTID beröm. Jag var jättenöjd med oss idag  .


Johanna och Mollis var på utebanan och jag var med och filmade och fotade. De fick jobba mycket i trav och galopp då stora bitdjuret var dem i hasorna hela tiden. De var superfina och duktiga. Mollisens i grunden fina gångarter börjar komma fram mer och mer. Börjar bli riktig kadens i traven och galoppen har rundat till sig ordentligt. Duktig Mollis och duktig Johanna  .


Får se om det kanske kan komma lite bilder...om en stund...



Vi skulle få hjälp av Å att ta in våra djur (som förresten fick gå i gamla nerbetede gräshagen efter träningen). Mollis var lite väl lös i magen av allt det nya gräset och maskrosorna. Till kvällen åker jag upp en sväng till för att kolla till dem och ge lite kvällsmat.

 
 
mia

mia

1 juni 2013 16:38

Vill se film!!!!På Johanna! Och så känner " känns" den beskrivning av ridningen igen. Men du,,,resultatet blir desto bättre i slutändan! Väl värt mödan ( om man nu kan tala om möda när man får göra något så här fantastiskt?!

http://www.jonshage.bloggplatsen.se

 
rackemarie

rackemarie

2 juni 2013 19:17

Får se om hon vill och vågar :) Ja, resultatet kan nog bli bra, men bara jag har roligt under tiden så och hästen verkar trivas så...;)

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards