Rackemarie

Alla inlägg den 9 maj 2013

Av rackemarie - 9 maj 2013 15:51


Jag hämtade in min nästan färdiggräddade ridhäst (se föregående inlägg) från hagen redan vid tio på fm. Han undrade lite vad tusan jag gjorde där så tidigt men följde snällt med in. Mollis blev lite ledsen att bli ensam kvar i hagen, men när han såg att det fanns hästar i de andra hagarna lugnade han sig snabbt.


Synd att min fotograf rymt sin väg, men ni får föreställa er hur fina vi var. Nozze helt i vitt och jag med svarta ridbyxor och mörkblå Pikeurtröja med vit, rund krage. Oj, oj, oj!


Jag hann skritta fram ordentligt innan Å kom ner. Sedan började vi med traven direkt. Igår red jag ju själv volter i varje hörn och det fortsatte vi med nu plus att vi red serpentiner med volter i varje serpentinbåge. Noga med rakriktningen emellan serpentinerna. När jag kände att jag tappade yttersidan fick jag tänka lite utåtställning tills jag fick fatt på den igen. Därefter runda inåt igen med bibehållen kontroll på ytter. Konstaterade som vanligt att man får rida bra mycket mer på ytter än vad man tror!


Lite granna galopp på det sen, med samma tänk. Det blev bra fattningar från skritt. Försökte flytta lite inåt på långsidan för att känna ridningen på ytter. Runda på volten utan att förböja. Bättre att vara lite för rak där än att förböja. Innan fattning i höger varv vara noga med vänsterbogen och att han är mellan hjälperna innan fattningen då han gärna vill trilla ut åt vänster och fatta fel. Lite koll av mig så blev det jättebra där med.


Sedan bråkade vi lite med bakdelsvändningarna, men det gick bra mycket bättre nu, speciellt vändning åt vänster där det gick att hålla in baken OCH vända med lite rundning. I högervarvat, alltså med vändning åt höger, där vänsterskänkeln ska hålla in baken, hade JAG svårt att lägga bak hela benet tillräckligt (får stretcha höftböjaren), men lite bättre gick det allt här också.


Till sist tränade vi skritt/trav-övergångar och där red vi halvvolter från medellinjen. Man utgår från medellinjen och rider omväxlande halva (eller hela) volter åt höger och vänster. Här skulle han nu vara så pass mellan hjälperna så att han när som helst skulle kunna göra de övergångar eller tempoväxlingar jag bad om. Viktigt att jag tänkte på rakriktningen och att hans balans ska vara tillbakatippad på bakbenen, dvs mina sittben MÅSTE vara i sadeln och jag känna mig BAKOM hästen HELA tiden. Ur detta kunde han sedan längas ut och läggas ned med bibehållen balans.


Det var nu det konstaterades att vi tillsammans alla tre bakat en RIDHÄST!


Det är nu det roliga börjar...  !


 

Jag och min ridhäst :)





Av rackemarie - 9 maj 2013 15:14


Till mia (och andra nyblivna hästägare)   


Recept på RIDHÄST:


Ingredienser:

En styck röd häst, ca 167 cm,  (kan anpassas efter tycke och smak).

En styck ryttare, ca 160 cm,  (eller man tager vad man haver).

En styck tränare, (längd spelar ingen roll, men lång och gedigen erfarenhet är av största vikt).

En portion rejäl envishet

En nypa mod

En nypa salt


Så här gör du:


Köp en väl grundriden 7-åring. Viktigt är att du väljer ett, i dina ögon, vackert exemplar. Du ska glo på detta djur i många år framöver.


Ta hem djuret pch jäs det väl över vintern (eller vilken årstid som helst, men ett halvår ca är lagom). Jäsningen innefattar försök till ridning och allmänt stärkande arbete. Misströsta inte om det kommer bak(!)slag, det hör till jäsningsprocessen. I detta skede bör tränaren blandas i smeten så att jäsningen blir rätt avvägd och riktigt utförd. Ryttarens roll i processen är att utföra tränarens order och i övrigt putsa och mata den blivande stjärnan.


Tag efter jäsningperiodens slut fram den nu 8-åriga hästen och se om du ser någon skillnad. Rätt utförd ska jäsningen gjort att din blivande stjärna ser bra mycket maffigare ut. Den ska ha fyllt ut med en hel del muskler om du gjort rätt. Om inte, byt foder, tränare och börja om!


Baka hästen väl under ryttare några extrapass på ridbana och i ridhus ihop med din tränare under våren och lägg på lite extra krut och envishet. Tillsätt också en gnutta mod. En nypa salt tillsätts för att lätta upp det hela. Och se...


Du ska nu ha fått fram en färdig RIDHÄST och det är nu arbetet börjar med att göra ridhästen till en DRESSYRHÄST. Mycket nöje! (fortsättning följer...)


Råvaran:

 


Ridhästen:

 



Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards