Rackemarie

Alla inlägg den 2 april 2013

Av rackemarie - 2 april 2013 21:44


Gårdagens ridpass blev bara lite känna-på-våra-problem inför dagens träning. Nozze hade dessförinnan gått två dagar i skogen och vilat en dag så ett lite lätt uppvärmningspass var lagom tyckte vi båda. Jag hade också latat mig och bara ätit påskmat och vilat i solen på altanen så jag ville inte heller gå ut för hårt  .


Kände på lite skritt och halt till att börja med. Lite seeega halter var ett problem. Traven var helt okej och styrbar. Som vanligt lite lätt för att trava iväg på egen hand, men det är inget nytt. Men tänkte på mig själv att jag rider för dåligt på yttersidan. Tar gärna för mycket i inner tygel, skålar ur med skänkeln, men tappar yttern, så det ville jag ha med till träningen. Sedan galopperade vi några varv och med det var vi sedan klara.


Träningen idag började med att ta tag i travarbetet. Forsatte i lättridning, satt ner några steg och forsatte sedan i lättridning igen. Flyttade in några steg från spåret  för att tänka på ytter (även på volt).Ställde lite lätt utåt emellanåt också. Noga med att ge snabba eftergifter och inte bli hängande i för sega tygeltag, för då hänger han tillbaka.


Pustade lite och grejade lite med skritt-halt under tiden. Också att driva in i skritten med förhållning-eftergift snabbt för att få honom att komma ihop.


Travade sedan framåt igen och red serpentiner med täta halvhalter. Dessa tog han jättebra och kom upp och ihop en del. Mycket jobb och lite i taget, men när det blir bra blir det sååå skönt att rida i. Precis det jag trivs med.


Till sist la vi på lite galopp i båda varv. Fattningarna går bra nu (till och med från skritt), men sen blir jag lite efter i drivningen de första stegen, men det blev några sekvenser som får godkänt i alla fall.


Till sist travade vi av, med lång och låg men reglerbar häst.


Jag inser för varje vecka mer och mer vilken klippa till häst jag hittat. Han ställer baske mig upp och gör sitt bästa i alla lägen. Gudarna ska veta att jag inte är världens mest välbalanserade ryttare. Det kan bli lite dragande och klämmande både här och där (jodå, jag har det på film, men det får ni inte se ännu) även om det mesta blivit bättre. Jag har faktiskt fått något bättre bålstabilitet så nu ska jag fortsätta på att händer och skänklar inte ska yva runt fullt så mycket också. Det är verkligen guld värt med denne herre som inte hetsar upp sig så lätt även om jag gör lite "fel".


Lite "urklipp" från filmen:


Här en travsekvens med halvhalt och eftergift:

     



Efteråt kändes det så här:

 


Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards