Rackemarie

Alla inlägg under mars 2013

Av rackemarie - 5 mars 2013 21:01


Veckans första dressyrpass avklarat. Jag hade en plan som gick ut på att vi skulle rida lite rörelser metodiskt, men jag fick moderera planen en del. Tydligen bor det spöken i ena änden av ridhuset enligt DiNozzo så jag fick raskt lägga fokus på att ta honom ur den villfarelsen. Öronen stod rakt fram som spjut så fort vi närmade oss kortsidan och han stod emot rejält och försökte tränga bort från faran, men jag vågade gå på honom, ramade in honom ordentligt och red på och gjorde en massa voltarbete på den farliga sidan. Sedan skötte han sig, den skurken.


Som vanligt tränade vi korta steg i både skritt och trav med övergångar OCH att dessutom kunna gå fram UTAN att vräka sig fram. Gick riktigt bra. Lite sidvärtesförflyttningar blev det och sedan kom vi till det som skulle vara övningen för dagen: ÖPPNOR i trav längs långsidan. Det blev bara ett par steg i taget och sedan la jag 10-metersvolter och började om. Följden blev att han gjorde volterna riktigt fint. Det var väl mindre jobbigt än att gå kvar i öppnan. Emellanåt red jag på lite mer framåt i lättridning och la in lite skritt- steg och bakdelsvändningar. Till sist lite riktigt tuffa övergångar från skritt till trav med lätt framdel och väl undersatta bakben. Sedan fick han trava av i en låg form (men inte hänga eller krulla ihop sig). Han var

riktigt duktig och gick kvar mellan hand och skänkel. Det var riktigt roligt att rida idag. Ser redan fram emot morgondagen.


Ytterligare en profilbild på älsklingen

 

Av rackemarie - 4 mars 2013 20:59

Februari var så kort att jag misade att lägga ut en profilbild, men här kommer en tidig marsprofil. Jag tycker att han är i gott hull. Ganska lagom när man ska bygga muskler. Rund och fin om rumpan. Fortfarande ganska omusklad rygg och lite tom bakom manken, men Rom byggdes inte på en dag och så görs inte en dressyrhäst heller.


 

Av rackemarie - 4 mars 2013 15:19


Eller kanske det jag nu tänker men som verkligheten antagligen ändrar på.


Måndag: Vila (ingen tvekan).

Tisdag: Ridpass (troligen ett lättare dressyrpass).

Onsdag (Dressyrpass).

Torsdag: Vad det nu kan bli? Kanske löshoppning eller lösgalopp.

Fredag: Något (helst ute, men just nu är det blankis).

Lördag: Hoppas på träning.

Söndag: Troligen är vi på utflykt. I så fall blir det vila eller om Humle vill ha sällskap ut kanske?

 

Idag blir det vila för duktig häst.

Av rackemarie - 3 mars 2013 21:17


Våra hästar solade i hagen medans vi solade på altanen, men vid fyra var vi uppe hos dem och de släpptes in till lite gott eftermiddagsäta och Nozze fick dessutom vädra pälsen och slumra en stund medans jag följde med Johanna och Möller till ridhuset och filmade lite.


Sedan var det den stores tur: Vi tränade givetvis vidare på gårdagens läxa. Kort, rund och hög i formen med alla ben på plats. Uppförsbacke hela tiden. Övergångar från skritt till trav med bibehållen form. Inte blev det riktigt så bra som när Å hade suttit på honom, men jag tycker ändå att vi kämpde på bra (på MIG rann svetten!). Johanna var lite sugen på att rida honom en stund också så det fick hon givetvis. Tyckte det såg riktigt trevligt ut.  Nu fick han dessutom galoppera ordentligt också.


I morgon ska båda hästarna vila. Nu har de varit duktiga båda två. 

Av rackemarie - 3 mars 2013 14:16

         


Hade tänkt att gå en långrunda med hunden på förmiddagen, men det var alldeles ishalkigt både på gatan och på skogsvägen, som isbark på snön. Tyckte det var alldeles för skönt ute för att gå in så i stället skottade jag rent en plätt på altanen och solade en stund ihop med min Ior-mugg med kaffe. Sällsskap av Johanna, Sasha och katter. Som ni ser så var det en viss röd katt,min Zimba, som la beslag på min stol så fort vi gick in.


Strax blir det stall och umgänge med de bästa  .

Av rackemarie - 2 mars 2013 19:52



Vem bryr sig om vilka hingstar som är tjusigast och flashar mest på bruksprovet när vi hemma i vårt stall har två så underbara valacker. Jag skulle inte vilja byta bort varken lille Svart eller store Röd mot någon av de där hingstarna. Moller gör Johanna så lycklig varje ridpass just nu. Han nästan står och stampar av iver i boxen och vill bara jobba, jobba, jobba...Idag tränade det lilla stiliga ekipaget för Å och han gick bättre än någonsin.

 

Fine lille Moller af Idskov maj 2012.


Jag bad Å att hon skulle hoppa upp på Nozze idag  och rida igenom honom ordentligt och känna om vi är på rätt väg.Jag tycker det är jättebra att hon gör det emellanåt. Hon tyckte att han kändes starkare och mer lyhörd och var lättare att reglera: Kul och ett bra kvitto på att vi är på rätt väg. Hon kände lite på alla gångarter, men valde sedan att inte jobba så myckt med galoppen för den är så lätt och rätt. Traven däremot jobbades igenom ordentligt och övergångarna till skritt och sen till trav igen med rundning och uppe i formen och utan att han slängde sig på utan bara kom in med bakbenen under sig. Det var jättejobbigt för honom. Han testade om det inte var okej att fatta lite galopp i stället, men sen när han tog traven fick han sååå mycket beröm. Jag, som stod på marken, ser hur jobbigt det är för honom. Han har inte riktigt fattat ännu att man kan röra bakbenen uppåt utan han sätter verkligen in dem jättelångt under sig. Klart det blir jobbigt. Lille gubben, man kunde verkligen se hur han höll på att slå knut på sig själv för att vara duktig (och det var han). Sedan fick jag sitta upp och känna på: Jag säger bara en sak:JÖSSES! Så härligt att få känna känslan. Jag satt som en smäck. Hästen kort som attan och i en riktig uppförsbacke med en hög välvd nacke framför mig. Kände lite på övergångarna och njöt av den känslan. Så lätt, så enkelt allt var. Nu vet jag vart vi ska. Härliga häst. Du gör mig lycklig!

  Vår början. Oktober 2012.


Tyvärr satt minneskortet till kameran kvar i datorn så det blev varken film eller foton från denna magiska dag, men ni får tro mig på mitt ord  .



Av rackemarie - 2 mars 2013 12:10


Startade dagen med att vara i stallet kl sju i morse för att fodra och släppa ut alla hästar. Mockade åt våra egna gjorde vi också innan vi åkte hem och duschade och gjorde oss i ordning för utflykt till den lokala klubbens dressyrtävling. Vi hann att titta på halva LB-klassen ungefär. En blandad kompott verkligen. Några riktigt fina hästar fick vi se. Annars är väl LB inte den roligaste klassen att titta på precis.


Nu ska det vilas och ätas lite lunch innan det blir stalleftermiddag med träning för både Johanna och mig. Igår  blev det förresten ett lite kortare pass i ridhuset.


Fina DiNozzo  

   

Av rackemarie - 1 mars 2013 11:21



Igår hade jag datorfri kväll och det blev inget bloggande alls. Satt som en riktig soffpotatis och lät kvällen passera tills det blev läggdags. Tidigt!


Hästarna vilade. Så spännande var det.


Idag ska det bli ridning på ena eller andra sättet i varje fall. Likaså i helgen. Tror det kan bli träning också om vi får ihop tiderna med Å. Det är också dressyrtävling på den lokala klubben. Tror Johanna hade lite bekantingar som skulle delta så dit åker vi antagligen en sväng också.


Hej så länge. Nu ska jag äta lunch, sitta utanför personalrummet och vända näsan mot solen en stund,jobba lite till och sedan går jag hem från jobbet redan 13.15


            Dessa bilder tycker jag sammanfattar veckan på ett bra sätt.

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards