Rackemarie

Alla inlägg under mars 2013

Av rackemarie - 25 mars 2013 20:00


Idag åkte maken med Volvo och Boj för årets besiktning. Transporten gick igenom utan en enda anmärkning och Volvon hade endast tre små fel, som vi redan visste om (en positionslykta, ett hölje till högerblinkis, som jag kört av, och gummit på en vindrutetorkare). Nu är det bara att tuta och köra med hästarna alltså  .

 

För övrigt var det vilodag för båda hästarna (och ryttarna!).

Av rackemarie - 25 mars 2013 11:00


Å-träning som planerat blev det på söndagseftermiddagen. jag hann rida fram en kvart och titta lite på Johanna och Mollis under tiden. Vad fin och duktig han har blivit under det här året som vi haft honom! Nu var det ju en välriden liten häst som kom till oss, men det tar ett tag innan häst och ryttare hittat varandra. Men utvecklats har han gjort. Kommit upp mer i framänden med bibehållen rundning. Går att reglera och rida tempoväxlingar på. Mjuk och fin i sidorna. Gör jättefina skolor. Duktiga Johanna (och Å!).

 


DiNozzo kändes fräsch och fin när vi joggade igång. Inte alls trött efter lördagens sadelprovning som jag befarat.


Vi började (som vanligt!) i skritt, med samma gamla arbete. Samla upp, rubba i sidorna, vänta på ryttaren, inte gå iväg. Sedan trav på åttvolter med rak del på medellinjen upp mot spegeln. Koll och fokus på min sits och att känna båda sittbenen i sadeln. Övergångar till skritt ofta för att inte tappa iväg honom. Red över huvud taget bara korta travsekvenser med många, många övergångar. Jätteduktig häst som försöker hela tiden. Ibland blir det lite jobbigt att gå framåt i samlingen och han testar om man inte kan backa i stället, men då är det jag som måste sitta mer bakom. Likaså kan han testa om det inte är okej att galoppera lite i stället. Det görs ingen större affär av det för det är också nyttig träning för bakbenen. Bara fortsätta ridningen från det.


Travade efter detta samlande arbete fram i ett friskare tempo i lättridning, men kände efter att han fortfarande skulle vara lätt i handen och inte ramla iväg i sitt eget tempo. Många halvhalter och avcheckningar här också.


Pust, pust och till sist lite galoppjobb. Blev bara några fattningar i varje varv och några varv på fyrkant och stor volt. Tacksam häst som fick göra något LÄTT! Sedan travade vi av och gick en bra stund för att coola ner oss.


Åh, vad jag längtar efter egen sadel nu. Det är tryck på  Å:s Amerigo CC nu. Två av hennes hästar som använder den plus min.

 

Nozze och jag under ett löshoppningspass i december. Med min Kyra K-jacka!

Av rackemarie - 25 mars 2013 10:17



Kanske man skulle köpa?

 

Bild från Equitana-mässan (Hippson).


Att matcha ihop med min gamla Kyra K-jacka (min är brun och urtvättad, men världens bästa):

  Trodde väl aldrig att påfågelsmönster skulle bli "inne" igen, men där ser man. Hi, hi... den som spar  .

Av rackemarie - 24 mars 2013 22:57

... får jag skriva om i morgon. Måste sova nu...  

Av rackemarie - 23 mars 2013 19:44


Nu är det klart och jag vet vilken sadel jag ska ha  .


Provningen började med koll av överlinje och mätande. Överlinjen något sluttande upp mot korset. Avstånd mellan bogblad och djupaste punkt på ryggen 19 cm (kort sadelläge!) som krympte till ynka 11 cm i rörelse. Här var det alltså viktigt att hitta en sadel som lämnade den stora bogrörelsen fri och samtidigt låg bra i det korta sadelläget, samt tog hänsyn till sluttningen upp mot korset.


Alla sadlar med höga bakvalv valdes också bort. De skulle bara slå mig i ryggen. Inte bra med min svank heller.

Modell ett som valdes ut var Amerigo DJ så den började jag rida i. Jag kan säga att det gick... BRA  ! Bästa känslan jag haft på honom. Jag satt i sadeln verkligen, utan ansträngning. Kändes som att bogen kom fri och upp. Beordrades att galoppera i båda varven (och det vet alla som följt bloggen hur svårt det har varit!). Vänster gick super och, hör och häpna, höger också! Sedan red vi lite öppnor i traven, flyttade lite sidvärtes, övergångar etc. Allt utan att jag fick kämpa mig kvar i sadeln. Kunde nu också ge riktig eftergift OCH sitta kvar i sadeln, till och med göra överstrykningar i galopp. Jag kände mig trygg och kunde rida på framåt och ta tillbaka precis som jag ville.

  Amerigo DJ


Nästa modell var Amerigo Alto. Också ganska skön, men inte samma känsla. Fick kämpa mer för att sitta i.

  Amerigo Alto


Trean fick jag inte veta vilken modell det var, men jag hade mina aningar. Var lite bättre än Alton, men inte så bra som DJ:n. Fick rätta till sitsen emellanåt då jag gled ur läge. Visade sig,precis som jag trott, att det var en CC.

  Amerigo CC


Bytte till sist tillbaka till DJ:n. Samma fina känsla igen och jag RED min fina häst. Alla gångarter gicks igenom igen och känslan var om möjligt ännu bättre nu, trots att vi båda började bli lite trötta, men jag ttror att DiNozzo tyckte det var riktigt roligt att stå i centrum för uppmärksamheten.


Så den som har en Amerigo DJ dressyr, 17,5" i sitsen, normal kåpa, bom +1,5 (tror jag, glömde måtten i stallet), svart givetvis, kan höra av sig omgående!


I morgon blir det träning för Å (som förresten också tyckte att DJ:n såg bra ut för oss).


Av rackemarie - 23 mars 2013 10:26


Idag skiner solen och det är (nästan) vindstilla. Hoppas på att kunna inta förmiddagskaffe på altanen i söderhörnan om en stund. I eftermiddag blir det sadelprovning.

      Utförlig rapport i kväll (om jag har tid och ork)

Måste se säsongsavslutningen på "Pluras kök"!

Av rackemarie - 22 mars 2013 10:11


I det bistra vintervädret kan jag ändå inte låta bli att spana efter lite vårnyheter på Hippsons Prylblogg. Dessa ryttarkläder kommer från Horze:

  Ridbyxor i klassisk hög modell med gubbveck (tänkte på dig, Alexandra). Observera också det snygga bältet och stövlarna.

  Jag ska eventuellt köpa ny vårjacka. Gillade en här kortare modellen, men även den här lite längre:

  Frågan är om man kan rida i den långa?


Annars är min favorit den här från SPOOKS:

 


 Kan man någonsin bli mätt på schabrak? Hittade detta på HÖÖKS-nyheter:




 

Ett supermysigt stalltäcke med krage och magplatta, också från HÖÖKS:

 

Av någon anledning är nästan allt i urvalet marinblått  , en av mina favoritfärger när det gäller häst. Andra favoriter är brunt, beige, creme, vitt och svart. Kan bryta av med lite färg på en tröja eller ett schabrak t ex, men basen ska vara "klassisk". Hur tänker ni kring hästar och färgval?

Av rackemarie - 21 mars 2013 21:00


Johanna och far i huset var stallansvariga idag och åkte upp på förmiddagen  för att göra det mesta. Sedan blev det en liten pyttesväng för mig och Johanna på eftermiddagen för att packa de sista hökassarna, ge betfor/linfrösörja, fylla hönät hos M och byta boots på DN. Plus lite borst och kel förstås. Sedan hem för dusch och ombyte för att för en gångs skull göra något totalt ohästrelaterat.


Fick SMS idag att vår sadelprovning blir på lördag i stället för på söndag. Inte mig emot. Ju förr desto bättre.


I morgon ska jag rida. Har varit lite dåligt med en varan denna veckan, men nu så...


Mars 2012... Vårt då blivande torp.  Längtar efter våren!

 

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards