Rackemarie

Direktlänk till inlägg 23 mars 2013

SADELPROVNING

Av rackemarie - 23 mars 2013 19:44


Nu är det klart och jag vet vilken sadel jag ska ha  .


Provningen började med koll av överlinje och mätande. Överlinjen något sluttande upp mot korset. Avstånd mellan bogblad och djupaste punkt på ryggen 19 cm (kort sadelläge!) som krympte till ynka 11 cm i rörelse. Här var det alltså viktigt att hitta en sadel som lämnade den stora bogrörelsen fri och samtidigt låg bra i det korta sadelläget, samt tog hänsyn till sluttningen upp mot korset.


Alla sadlar med höga bakvalv valdes också bort. De skulle bara slå mig i ryggen. Inte bra med min svank heller.

Modell ett som valdes ut var Amerigo DJ så den började jag rida i. Jag kan säga att det gick... BRA  ! Bästa känslan jag haft på honom. Jag satt i sadeln verkligen, utan ansträngning. Kändes som att bogen kom fri och upp. Beordrades att galoppera i båda varven (och det vet alla som följt bloggen hur svårt det har varit!). Vänster gick super och, hör och häpna, höger också! Sedan red vi lite öppnor i traven, flyttade lite sidvärtes, övergångar etc. Allt utan att jag fick kämpa mig kvar i sadeln. Kunde nu också ge riktig eftergift OCH sitta kvar i sadeln, till och med göra överstrykningar i galopp. Jag kände mig trygg och kunde rida på framåt och ta tillbaka precis som jag ville.

  Amerigo DJ


Nästa modell var Amerigo Alto. Också ganska skön, men inte samma känsla. Fick kämpa mer för att sitta i.

  Amerigo Alto


Trean fick jag inte veta vilken modell det var, men jag hade mina aningar. Var lite bättre än Alton, men inte så bra som DJ:n. Fick rätta till sitsen emellanåt då jag gled ur läge. Visade sig,precis som jag trott, att det var en CC.

  Amerigo CC


Bytte till sist tillbaka till DJ:n. Samma fina känsla igen och jag RED min fina häst. Alla gångarter gicks igenom igen och känslan var om möjligt ännu bättre nu, trots att vi båda började bli lite trötta, men jag ttror att DiNozzo tyckte det var riktigt roligt att stå i centrum för uppmärksamheten.


Så den som har en Amerigo DJ dressyr, 17,5" i sitsen, normal kåpa, bom +1,5 (tror jag, glömde måtten i stallet), svart givetvis, kan höra av sig omgående!


I morgon blir det träning för Å (som förresten också tyckte att DJ:n såg bra ut för oss).


 
 
Sandra

Sandra

23 mars 2013 22:56

Jag ska snart också prova nu sadel, hoppas jag hittt en med den rätta känslan, precis som du gjort :) men sen hänger jag inte med, kan du inte köpa den du provade?

http://www.aylen.blogg.se

 
Ingen bild

Elin

24 mars 2013 08:35

Hej! Jag är intresserad av att prova ut Amerigo till min häst och undrar hur du gick till väga? Jag har varit in och kikat på kontaktpersoner osv men blev inte riktigt klok på vem jag ska kontakta? Jag bor i närheten av Jönköping och tänkte att jag kan kontakta samma person isf? :)

 
Alexandra

Alexandra

24 mars 2013 10:38

Åh vad roligt att du äntligen har hittat en! :)

http://www.stallalghagen.blogg.se

 
rackemarie

rackemarie

24 mars 2013 10:49

Sandra: Nej, jag kunde inte köpa den jag provade eftersom den var för vid i bommen.
Elin: Jag hade Anneli hos mig. Ring henne och kolla. Tycker hon är jätteduktig och metodisk i provningen. Ibland har hon lånat vårt ridhus i Mullsjö för provningar också. Tror hon utgår från Borås.
Alexandra: Ja, jag är jätteglad:) men det är väldigt mycket pengar om jag måste köpa den ny (men om jag får slå ut det på hästens livslängd så känns det bättre)

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Hanna

Hanna

26 mars 2013 12:03

Härligt att ha en sadel som man verkligen känner gör skillnad, enda negativa är ju att man får prova ut ny sadel efter typ ett halvår, de brukar bara smälla till så här hästen biffat på sig åsså står man där igen haha.
:-)

http://www.hannaForsberg.blogspot.com

 
rackemarie

rackemarie

26 mars 2013 21:30

Hanna: Ja, det är skönt att ha hittat rätt. Jag väljer att ta en bomstorlek för stor och kör med mattespad under och hoppas slippa byta sen:)

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards