Rackemarie

Alla inlägg den 7 mars 2013

Av rackemarie - 7 mars 2013 13:19


nkte att jag skulle ha en mjuk och fin häst, till onsdagens ridpass, som skulle vara lättarbetad, men det var visst inte Röde Baronens plan alls. Tänkte ju forsätta övergångarna skritt-trav men det var visst väldigt tråkigt och han roade sig mest med att dra mig och mina sittben ur sadeln. Jag blev verkligen jättefrustrerad och mumlade nog ett och annat som inte lämpar sig för skrift, men jag har en bra metod för att komma åt den här desperationen hos mig: Man gör halt! Hästen får pusta och man själv tar tre djupa andetag och tänker ut en ny strategi och plan. Så istället för de tänkta övningarna blev det galoppfattningar från både skritt och mer samlad trav. Det tyckte han var kul!


Nu är inte jag så himla bra på detta. Jo, jag kan fatta galoppen men sen "glömmer" jag att rida och då bryter han av såklart, men skam den som ger sig.  Det blev många fattningar och en del sammanhängande galopp, men bara att fatta är ju väldigt stärkande så det var nog så muskelbyggande. Konstigt nog kan jag baske mig inte få till högergaloppen, så där får jag ta hjälp, men vänsterfattningarna funkade fint efter ett tag. Några tips?


Sedan avslutade vi med att pumpa på i en frisk trav på stor volt där jag bara satt ner som attan och slöt om med ben och red så hela magen guppade framför mig och med bakåtdragna skuldror. Kanske inte vackraste sitsen men för att få det åt rätt håll är det bättre att överdriva. Jag var noga med att att inte hålla balans i tyglarna utan i magen. När han bjöd friskt framåt la jag in lite kortare steg och övergångar till skritt.  Funkade. Jag tänkte också på att försöka rida volten mer kantig för att få stöd på yttertygeln. Nu kändes det verkligen som att jag kom till ridning emellanåt. Äntligen!


En annan liten övning vi gjorde idag var pyttevolt med tagen bakdel. Riktig gymping det. Varierde storleken på volten och gick ur böjningen emellanåt, men var hela tiden noga med att han gick med alla delar av kroppen där jag ville ha dem.


Jag känner att jag plockar ner fler och fler verktyg, som kan användas framöver, i min lilla låda.


Idag kanske det blir löshoppning.


Efter gympapasset kan det behövas lite stretching och avsvampning. Bra att ha en egen "stalledräng".

 

Av rackemarie - 7 mars 2013 09:21


Gårdagen var som vanligt arbetsfri dag för mig. Bästa dagen på hela veckan. Just igår kanske inte var så fantastisk då förmiddagen  tillbringades i tandläkarstolen. Fyra gånger har det tagit att få ordning på, de ack så viktiga men eftersatta ,tänderna. Detta var sista gången. PUH!


Sedan åkte Johanna och jag in en snabbis till stan för att handla lusern och SPILLERS kraftfoder, men vi började stadsresan med en A6-sväng med lite småinköp och lunch. Sedan blev det Granngården och lusernköp och därefter Charlies. Skulle ha mat och lite andra smågrejer, bl a antibitkräm, men jag hittade dessutom ett par Pikeur-ridbyxor, mörkgrå, helskodda med invävt randmönster, för bara 750 kr! Johanna hittade också ett fynd, en Anky-jacka för 400 kr. Sedan blev det en ny nosgrimma till tränset också, med vit fodring.


Här kommer lite bilder på inköpen för den som är intresserad av sådant:

 

Två par örhängen för att matcha Nozzes pannband;) (från Klockmäster)


 

En sjal i fin rosa färg till jobbet (från Joy).


 

Ny nosgrimma till Nozzes träns (Jacson, Charlies). Färgen ser betydligt bättre ut i verkligheten:


 

Dagens fynd: Helskodda Pikeur-ridbyxor för 750 kr. Precis rätt storlek!


Det kommer ett separat inlägg om gårdagens ridpass senare :))))

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards