Rackemarie

Direktlänk till inlägg 4 mars 2013

MARSPROFILEN

Av rackemarie - 4 mars 2013 20:59

Februari var så kort att jag misade att lägga ut en profilbild, men här kommer en tidig marsprofil. Jag tycker att han är i gott hull. Ganska lagom när man ska bygga muskler. Rund och fin om rumpan. Fortfarande ganska omusklad rygg och lite tom bakom manken, men Rom byggdes inte på en dag och så görs inte en dressyrhäst heller.


 

 
 
Ingen bild

Bea

4 mars 2013 21:17

Göööör fin!

 
rackemarie

rackemarie

4 mars 2013 21:51

Tack Bea:) Jag försöker ta så väl hand om Prinsen som jag bara kan :)

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
JennyM

JennyM

5 mars 2013 02:22

Nej, rom byggdes verkligen inte på en dag och dressyrhästar om något tar väldigt lång tid! Men jag tycker han ser fin ut, du är på rätt väg helt klart!

Jaa, jag hoppas faktiskt att han ska kunna vila lite, gärna nästan hela nästa vecka.. Nu har det varit två intensiva veckor med mycket åkande. Men trots detta har han ju så mycket energi så jag vet inte vad.. Jaja, jag känner han såpass bra nu så jag känner ganska direkt när kroppen börjar säga emot. Han visar det väldigt tydligt, som tur är :)

Jag håller med dig, det är mycket svårare med en häst som redan byggts upp på ett visst sätt att "ändra" om sig.. Så du har så rätt!

Men jag har faktiskt ett bra tips till att få upp han i formen :) Jag tänker hästen som en gungbräda, när jag flyttar över tyngden på bakbenen så kommer hästen automatiskt upp fram. Så egentligen sitter inte svårigheten i hans låga form, den sitter i hans bakben och hur han bär sig. Detta om något är ju såklart väldigt jobbigt och något 99% av alla dressyrhästar borde jobba mer på.. Men alltså "gunga över" viktbrädan tänker jag när jag rider.. Hur gör man det lättast då?! Jag rider, på alla hästar oavsett utbildningsgrad - öppnor utmed långsidorna. Sedan kan man anpassa tvärningen utefter utbildningsnivå såklart. I början på Dino så red jag mest som att jag ställde honom, utan tvärning. Men detta tvingar in inner bakben på dom lite extra och då får man automatiskt mycket lättare att få upp dom fram. Det får bli lite vingligt och jobbigt i början, men som sagt börja med att bara tänka åt det hållet - öppna så tror jag efter några gånger att du kommer känna skillnad. När jag tränar det med Dino, vi har börjat med bara lite tvärning nu, så trycker jag på han lite i det och vips så sitter jag med världens bredaste leende. Det är en extremt häftig känsla när man hittar rätt och denna övningen hjälper verkligen dom flesta hästarna att hitta rätt :)

http://jmdressyr.se

 
Stina

Stina

5 mars 2013 19:41

Kanonfin, definitivt på rätt väg ! =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards