Rackemarie

Alla inlägg under januari 2013

Av rackemarie - 3 januari 2013 17:03

Ja, jösses, det blev en heldag det. Var i stallet redan halv tio på förmiddagen och inte hemma förrens halv fyra.


Först ut var Di Nozzo: Han började med att gå en blås- och snorkelrunda förbi alla hinder som var uppställda i ridhuset. Värst var ett hinder uppbyggt av "sockerbitar" och svartvita bommar. JÄTTEFARLIGT! De andra hindren var de gamla vanliga som används vid löshoppningen så de var inte fullt så hemska. Även uppsuttet var det sockerbitarna som var värst: först i ena varvet och sen i andra. Ibland satt stackarn i levad innan han kom över. Tur att det inte var jag som satt i sadeln utan Kicki, som var lugn och bestämd i alla lägen. Så himmelens bra det är att ha en duktig hoppryttare, med god unghästvana, i stallet. När väl Nozze kommit över skräckkrysset ett par gånger var det liksom ingen konst med restan av hindren. Han hoppade lugnt och lydig och till sist blev det även en liten bana av alltihopa.


Sedan var det Mollis tur. Han har varit lite stressad i framförallt högergaloppen och farit iväg som en katapult så fort han har trott att det krävts något av honom så han fick börja med ett ganska långt trim så att han fick tid på sig att slappna av och galoppera igenom i ryggen ordentligt: Efter ett tag var det en nöjd pålle som sökte sig neråt och frustade avslappnat. Här var INGA hinder farliga utan han bjöd direkt, men så fort "sätta upp huvudet och dra"-tendensen kom fram fick han göra halt, rygga och börja om. Konsekvent och lugnt. Även han fick sedan hoppa bana några gånger med lite höjningar emellan.


Kickis omdöme om våra hästar var att de var riktigt trevliga och välridna båda två. Nozze var lite "som unghästar brukar vara", men med bra teknik. Mollis var jätteduktig. Också bra teknik och har ju med ålderns rätt och erfarenhet kommit längre än Nozze. 


Vi får se om det kan bli lite bilder och/eller film från dagen, men allt ligger fortfarande i kameran och fotografen, tillika ägaren har somnat.


Stort tack till Kicki från oss och hästarna   


Här kommer lite bilder också:


Hej; jag är en hoppehäst. Kolla sadeln och bröstan. Visst är jag snygg i brunt?!

 


Nej, nej, nej...jag är ingen hoppehäst...FARLIGT!

 



Jag är VISST en hoppehäst!

         

Hmmm...JÄTTEDUKTIG HOPPEHÄST!


En RIKTIG hoppehäst.

     

Båda killarna var verkligen jätteduktiga: I morgon joggar vi bort eventuell mjölksyra.


Av rackemarie - 2 januari 2013 20:11

Men först en liten resumé över dagarna som gått sen sist. Hästarna fick vila söndag och måndag. Igår reds ett joggingpass i skritt och trav och idag blev det lite mer jogging och lite kortare sekvenser med lite krav på att komma ihop. Flöt på fint. Lite galopp blev det också för oss idag. I morgon blir det uppsutten hoppning med Kicki.    


MÅL 2013 för mig och DiNozzo:  


Januari: Jag ska kunna galoppa sammanhängande i båda varven. Formen ska bli bättre och jag ska inte låta honom krypa bakom eller dyka.


Februari: Har bokat sadelutprovning v.7 Sedan ska jag kunna sitta ner ordentligt hoppas jag.  


Så långt har jag tänkt, men jag hoppas att vi ska fortsätta utvecklas tillsammans. Om jag kan rida igenom ett LB-program, som jag själv anser godkänt när jag ser det på film, innan sommarren är jag hemskt nöjd.


Innan detta år är slut kanske vi kan klara allt i en LA till och med.  


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Om inte OM dyker upp vill säga, vilket OM brukar ha en tendens att göra i våra liv. Men kanske inte i år...


Jag hoppas att Mollis och johanna ska få komma ut och tävla lite till våren: Hösten var ju bara skit för båda två, men nu tas det nya tag.  



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Och så blir det en tur down Memory Lane:

Hittade en bild från våren 2009.Fina Gold  (och jag).

 


 

Också en bild från 2009: Hrachmaninov   (Racke) och Jennifer på Sportcupen. Racke i sitt livs form, 19 år ung, gick en klart godkänd LB med tävlingsdebuterande Johanna. Vann LA:1 på nästan 70% och debuterade LA:6 med Jennifer.


Det här är en favoritbild från 2009. Jag och Gold. Kolla nacken!

 



April 2010: Gold och Veritas.

 


Dancer våren 2010: En månad innan han ska på treårstestet med Jennifer som ryttare.

 


  Det här är en kul bild på Racke och dåvarande hagkompisen Zandor. Fulla av bus i maj 2010.



Våren 2010: Johanna Tar över Racke mer och mer och blir snabbt bästisar.

   


    Augusti 2011: Dancer genomför sin första tävling. Racke är med och stöttar och jag groomar naturligtvis.


Och nu är klockan nio på kvällen och det är filmtajm: Bag of boones: Ja, jag ÄLSKAR Stephen King (tyvärr blir många av hans böcker B-filmer, men vi får se...)





Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards