Rackemarie

Alla inlägg den 29 januari 2013

Av rackemarie - 29 januari 2013 21:27

Ja, så tråkig rubrik kan man ha ibland. Jag och Nozzo fortsatte att fila på veckans läxa-huvudet upp utan dyk. Lyckades VÄLDIGT bra med skritten idag måste jag säga. Riktigt rund och fin blev han och kunde gå med korta steg och lätt framända. Vi gjorde kvartsframdelsvändningar, lättast undan höger skänkel. Lite svårare för vänster där högerbogen gärna faller ut om man inte passar den. Det blev mycket beröm och det gillade han. Travjobbet blev ett snäpp bättre idag än igår. Han gick fram bättre idag och vi kunde rida lite bättre övergångar. Sedan tog Johanna galoppjobbet (vågade inte riktigt lita på  min styrning då det fanns andra i ridhuset vi kunde plöjt ned). Såg riktigt snyggt ut, men det är jobbigt för honom att få ihop sina stora gångarter. Vi får ta lite i taget. Tänk när han orkar sätta mer vikt på rumpan och lyfta där fram. Jäklar vad fin han kommer att bli...


Cliff Barnsby-sadeln fick godkänt. Väldigt mjuk, skön och ombonad. Lite fåtölj-känsla, men kanske lite klumpig.


I morgon kommer veterinären för vaccinatio samt tandkontroll och så ska han få titta lite extra på småsår och allmänna blessyrer på stallets hästar. DiNozzo har lite "skavsår" i båda karlederna fram. Ser inte ut som traditionell mugg utan är mer vätskande. Dök upp efter att han haft gummiboots på sig. Om det nu berodde på det. Mollis har sina hela tiden utan minsta problem. Ja, ja...vi får se...

  En annan fin fux. MISTRAL HÖJRIS. Nästan ;) så här fina var vi idag (i skritt, en millisekund då och då).

Av rackemarie - 29 januari 2013 12:29

Gårdagens ridpass började med att Johanna red fram en 20 min ca. Hon ville också prova Santa Cruz-sadeln och känna lite på Nozze. Hon gav godkänt till både sadel och häst. Nozze var kvickare och mer allert och svarde fint på hennes ridning. Det blev många kvartsvändningar i skritt där han fick trampa undan bakbenen för skänkeln.Sedan trav och galopp utan att krypa bakom.


Han kändes jättefin när jag tog över, men kroknade efter en stund och försökte smita undan och kröka in skallen. Ett tag blev jag lite uppgiven och kände att: "Nej, det här klarar jag inte ut. Har jag tagit mig vatten över huvudet?". Tog då en paus och satt bara och funderade. Kanske att vi gjorde det båda två? Började skritta på lång tygel och plockade upp lite efter hand och var superkoncentrerad på om han ville smita iväg med bogar eller andra lösa kroppsdelar. Han fick ta  små pyttesteg, göra halt, fram två steg, gå ett åt sidan, fram, halt, ja, jag tror ni förstår. Till sist hade jag en häst helt avstämd mellan hjälperna och i en perfekt form med lagom lätt stöd i handen och kroppen kort och samlad. Lät det vara bra så, släppte ut tygeln, klappade om, satt av och gav en sockerbit. Trots allt ganska nöjd att jag klarade ut att få tillbaka honom.

 

Det där med socker: Jag ger socker, en bit vid tränsning, en vid uppsittning och en när jag suttit av. Anledningen är att jag vill ha en lätttränsad häst som söker bettet, inte en stjärnkikare (omöjligt för mig som är rätt liten). Jag vill ha en häst som står still när jag sitter upp och jag vill gärna ge min vän en belöning när han burit på mig. Att det är just socker beror på att det är lätt att ha i fickan och det klabbar inte ner bettet. Annars är det morötter som gäller. Har alltid en påse i ryktkorgen.


Vad tycker ni om att ge belöningar och vad ger ni?  


Idag ska jag rida i denna sadeln:   Cliff Barnsby.

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards