Rackemarie

Alla inlägg den 19 januari 2013

Av rackemarie - 19 januari 2013 19:44

Först poserar dagens fotograf i denna outfit:

   

Varm o go mössa från HÖÖKS,  fleecetröja från PIQEUR, dunväst från MOUNTAIN HORSE, kjol från UHIP samt varma stövlar från HV POLO, på händerna varma skinnhandskar från MIN MAN och de blå från HÖÖKS.  Bästa jackan över axeln är min gamla trotjänare från KYRA K. Undertill finns marinblå ridbyxor i softshell, märke SILVER LINE, funktionströja MOUNTAIN HORSE, halstub i merinoull, underställ, ullstrumpor och, jodå, bh och trosor också. Tror jag fick med allt  .


Är ni redo för lite bilder på världens finaste hästar nu då?   Featuring dagens ryttare JOHANNA:


Moller af Idskov (Lite osäker dansk, tycker det är lite läskigt att gå iväg ensam bland alla buskar och träd i Sverige):

 

 


 

 

Jag tror det syns att Johanna är MYCKET nöjd med sin häst  .


Och så kommer då  DiNozzo (Modig tysk som ÄLSKAR utelivet):

 

  Tjoho! Tror Johanna blev lite tagen på sängen i de första travstegen.

 

Sedan travade de iväg neråt hagen och kom tillbaka i...


FULL GALOPP!

 


 

Nästa gång ska jag sitta på själv på denna härliga häst.


Och till sist: Här är publiken: Veritas och Zintra.

 


Vilken underbar dag vi hade. Älskar våra fina hästar och vårt härliga stall  .




Av rackemarie - 19 januari 2013 16:37

 Idag visade vintern sitt vänaste väsen, verkligen  . Timmarna mellan 13.00 och 16.00 får klart godkänt i min bok och tillbringades i stallet med omnejd.


Först ut var Moller af Idskov med Johanna på ryggen. Han var mycket spänd och det lilla hjärtat bultade hårt på honom när de skrittade ner mot hagen. Skräckblandad förtjusning. Han fick bara gå i övre delen av hagen i skritt och trav med en mycket vaksam men avspänd ryttare på ryggen. Inga krav eller press. Bara bli avspänd. efter ett tag kom det flera förlösande frustanden och han började söka sig neråt och framåt. Som avslutning skrittade de av på vägen neråt ridbanan och sedan tillbaka upp till stallet. Mollis var jättetrött efter detta, trots att han bara var ute ca 30 minuter sammanlagt. Mest psykiskt skulle jag tro. Han föredrog faktiskt attt vila/sova en stund innan han tog itu med sitt eftermiddagshö   .


Därefter var det DiNozzos tur att gå ut. Jag hade tänkt longera nere i hagen men eftersom Johanna var lite sugen på att prova honom ute fick hon sitta upp. Det här var ingen spänd eller rädd pålle som stegade nerför vägen. Tvärtom. Knappt att han ens ville ställa upp för en fin bild så ivrig var han. Visst snorklade han och lät en del, men det är ju bara...han. Tror Johanna blev lite tagen på sängen de första travstegen för jisses vad han travade på. Efter ett par varv på volten i hagens övre del gav dde sig iväg till den nedre delen och red ett par varv i den lite djupare snön där. Sedan kom de upp mot mig igan I FULL GALOPP uppför backen  . Vet inte vem som njöt mest, hästen eller ryttaren. Lite galopp till på volten och sedan avslutade de med fin trav för att, precis som föregående ekipage, skritta av på ridbanevägen och upp till stallet. Undrar om inte till och med jag skulle våga det här? Blev helt sugen. Underbara häst  .


Jag agerade fotograf och fick jäkligt bra motion av att pulsa fram och tillbaka genom snön. Bilder kommer så fort Johanna redigerat klart och jag fått in dem på min dator.


Både jag och Johanna var otroligt nöjda med dagen och vi kan konstatera att vi har två otroligt vackra, duktiga och underbara hästar.

Av rackemarie - 19 januari 2013 10:34

Igår blev det ett litet pass i riduset. Skulle bara jogga och mjuka upp lite eftersom vi hade bokat träningstid till idag på förmiddagen. Därav blev intet eftersom det är så KALLT. Vaknade till minus 16 grader och tydligen ska kylan hålla i sig hela dagen. Har man tränare på hemmaplan är det liksom ingen katastrof  att skjuta på det lite.


Nåväl, det lilla passet igår kändes riktigt trevligt. Styrningen i vänstervarvet blir bättre och bättre, men jag får vara väldigt noga med min egen vikt och att absolut inte ta för mycket innertygel för då åker den förbenade ytterbogen ofelbart iväg utåt.


Idag åker vi upp vid ett och ska se om inte pållarna ska få gå ett pass i en av sommarhagarna. Mycket snö har vi så det blir inte lång stund, men riktigt bra styrketräning. Mollis ska nog ridas och DN får antagligen gå på lina. Kanske  kan vi fota lite också är förhoppningen.


Bilden: Racke och Jejja i sommarhagen  vintern 2010.

   

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards