Rackemarie

Alla inlägg den 12 januari 2013

Av rackemarie - 12 januari 2013 19:33

Dagens ridpass blev lugnt. Jag med liten ork efter förkylningen och Nozze som inte gått ordentligt sedan i onsdags då han hoppade med Kicki. Märkte redan från början att han gick ifrån mig och ville trilskas med att få in högerbogen. Alltså blev det ett rent lydnadspass. Kort hals som inte fick slingra. Min hand på plats. Spö på högerbogen som las till när ett knack med skänkeln inte var nog. Fram två små myrsteg, stanna, svänga eller flytta två steg, stanna, rida fram två steg osv. Jag försökte vara helt koncentrerad och bara rida med blick, vikt och skänkel och så lite hand som möjligt. Bara röra lite på bettet så han inte kunde dyka eller bli fast. Avslutade sedan med att han fick trava på i lite friare form. Och tänk: Mitt stränga skrittarbete hade lönat sig. Han var mjuk i sidorna, svängde lydigt med bogen på plats. Red bara en halvtimme, men kände att det var bra att avsluta när han kändes lösgjord och lydig vilket var mitt mål med passet idag.


I morgon har vi jourdag men ska försöka hinna rida också  .


 

Av rackemarie - 12 januari 2013 12:53

Ja, efter ett par dagar som till största delen spenderats i soffan känner jag nu att kroppen nog kanske skulle orka med ett lite lättare ridpass. Jag har ju ingen häst som jag bara kan sätta mig upp och slörida på. Då låter jag honom hellre stå, longerar eller släpper en stund så att han får röra på sig bara. Vi jobbar ju på att han ska kunna korta sina långa steg, bli mer ihop i kroppen och kvickare och det kräver rätt mycket av mig hela tiden, främst koncentration och egen kroppskontroll. I kväll kommer en rapport om hu det gick  .


 

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7 8
9
10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards