Rackemarie

Alla inlägg under december 2012

Av rackemarie - 13 december 2012 09:04

Så fort den går, tiden. Såg att mitt senaste inlägg var från i måndags. Hur har veckan så här långt sett ut då? Jo, i måndags var det vila för båda hästarna som vanligt varje måndag. I tisdags släpptes Mollis i ridhuset för lite bus och lek med Johanna. Tror att det är bra för honom att umgås med folk mycket från marken då han där kan vara lite skygg och inte riktigt lita på människor. Han utsattes för lite skrämselövningar med en filt och en säck, men vill ni veta mer om detta så gå in på Johannas blogg (finns under "länkar").


Sedan longerade Johanna Nozze en stund. Han var riktigt pigg och liiite busig. Jobbade på bra när han sprungit av sig det värsta.

  Två nöjda och glada.


I onsdags red jag trots 12 bistra minusgrader. Det har saltats en omgång till i ridhuset så nu var underlaget bra mycket bättre. Blev ett riktigt bra pass (men lugnt pga kylan). Tränade mycket sidvärtsrörelser, både på volt och från medellinjen och ut mot spåret. La in lite "småormar" längs långsidorna också. Nozze är en STOR häst med ett STORT steg så det gäller att hålla ihop honom annars blir han mest en stor "älg" och då hinner man baske mig inte göra NÅGOT innan väggen dyker upp! Travade lite bakom Asti men han var ifatt henne på nolltid: I en ganska maklig trav kan nämnas, men som sagt, är man storklivare så är man. Kommer framöver att jobba mycket för att få ihop denna trav, att komma mer upp, för fram är inga problem. Har ju jobbat en del med skritten och där har det givit resultat så nu är det dags att ta tag i traven, mycket övergångar och halvhalter alltså.


Idag blir det löshoppning plus att kanske Annica kommer och rider Mollis.


Ha en härlig lussedag alla  

 

Av rackemarie - 10 december 2012 10:10

 

Skulle bara kolla om jag kunde lägga in Youtube-klipp. Och det kunde jag. Så njut av Andreas Helgstrand och fina Matine.

Av rackemarie - 9 december 2012 20:45

Det blev ett litet ridpass i kylan. Ridhuset som ett ishus med frusen botten. Naturligtvis var det som kallast när jag red. Men när jag åkte hem var det bara två minus mot ca 8 när jag red. Jag var stel, hästen var stel och osvängbar. Suck!  Nu ska det på mer salt. Hoppas det släpper och blir lite mjukare. Låter som en hjord med elefanter som klampar omkring när vi är där inne. Inte kul alls. Snart får kärringen våga sig ut i hagen och rida om det ska vara så här. På helgerna. Kanske. Med sällskap. Hmmm...


En månad sedan? Bomullströja, tunn väst, tunna ridhandskar, tunna ridbyxor. Att jämföra med idag: Fleecad funktionströja, dunväst, vinterjacka, dubbla handskar (back-on-track+ roeckl vinter), Tjocka ridbyxor+UHIP-kjol.

 


Min crazy cat. ZIMBA! Ja, röda djur är VACKRA!

 

Av rackemarie - 8 december 2012 23:10

Var inne på Johannas blogg och fick med mig lite bättre bilder:

       

Av rackemarie - 8 december 2012 21:46

Ibland bara måste man ta en tur till stan. Hästarnas  kraftfodertunna var lite ödslig och behövde definitivt en påfyllning. Sedan blir det givetvis en del annat också som slinker med. Jag behövde vinterhandskar att rida i, ett kortare bett, ett nytt pannband och nya fårskinnssulor. Plusade på med boots och en ny pisk också:

 


 


 


Det slank också med en brun dunkappa, inte planerat men så go och fin och praktisk. Nu behöver jag inte bli som en snögubbe om benen när jag sopar av bilen från all snö. Sedan går den att rida i också rnen den får börja med att vara jobb/stads/läktarfin först.


Hästarna då? Mollis var i skogen med Zintra. Full galopp bland snöiga granar. DN tog det lilla lugna men fick en rejäl rykt och några extra morötter. 

Av rackemarie - 7 december 2012 17:47

Idag fick DiNozzo gå med ut i skogen med Humle. På ryggarna satt Kicki och Rebecka. Hunden Isor var också med. Nästan så jag blir avundsjuk, men bara nästan. Glad för DNs skull och stolt över att han skötte sig så bra. Funkade fint att galoppera också trots att han saknar snösulor ännu så länge.


Mollis blev longerad i hagen av Johanna men det tyckte han mest bara var otäckt den lille dansken. Sååå mycket snö har han nog aldrig sprungit i och det var otäckt när det lossnade lite snö ur hovarna.


Snodde Kickis fina bild:

   



Nu är det fredagsmys med glögg och sen lite film och kycklingsallad. Ha en bra fredagskväll alla!

 


Av rackemarie - 6 december 2012 22:19

Idag var det löshoppningspremiär för säsongen på Gålleryd.. Sex pållar skulle vara med så det var full rulle. Alla hästar stod färdiga i boxarna med grimmor och skydd på så att det skulle vara smidigt att skifta hästar. Sedan var det bara att köra:


DiNozzo värmer upp med lite trav:

 


Hoppar jättefint:

 


Får till sist godis av en väl påpälsad matte:

 


Sedan hoppade Moller också fint så klart:

 



Av rackemarie - 5 december 2012 17:50

Månadens profilbild:

 

Det är svårt att avgöra, men lite biffigare har han kanske blivit? Jag tycker han fyllt ut lite vid flankerna och rundat till sig över rumpan.


Idag blev det bara en snabbsväng till stallet på eftermiddagen. Hade redan varit där under förmiddagen och mockat samt lunchfodrat. Blev trots allt lite tid för extra lång ryktstund, ansning av hovskägg etc. Kolla in manen förresten! Duktiga Johanna ansade den förra veckan. Visst blev den fin?


Min kära bil fick sig ett bromsbyte på verkstaden också. Ena bakhjulet fullkomligt glödde av hetta när jag kom hem i går kväll.  Ett bromsok hade knipit åt rejält. Fick byta både bromsok och bromsbelägg på båda bakhjulen. 3500 kr gick kalaset på, men jag är glad för min verkstad som fixade det så snabbt ändå.


Resten av dagen har jag skottat snö. Flera gånger! Nu har jag banne mig förtjänat lite glögg  . Hur mycket snö har ni fått hos er? Här är nog en 30 cm minst.


Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards