Rackemarie

Alla inlägg under december 2012

Av rackemarie - 22 december 2012 10:04

GOD JUL önskar jag er alla som tittar in här då och då. Lämna gärna en liten hälsning i kommentarsfältet så blir jag extra glad.

 

Kan man bli sötare än dessa tre små "wise ponies".


Nu ska jag ägna mig åt julstök, dvs städning, matlagning och julklappsinslagning. Hästarna är nyvaccinerade och får ta det lite lugnt men ska ändå få röra lite på sig varje dag är det tänkt. Ha det så gott alla! KRAAAAM!!!

Av rackemarie - 21 december 2012 17:59

Johanna har redigerat lite film från gårdagen. Vad vore denna blogg utan henne? Liiite tråkigare med suddiga mobilbilder (blir det några ändå nu när jag har mobilappen). Så tack Johanna för den här:


Jag tycker att han rör sig så himla vackert, men jag är ju kär! Vad tycker ni?


Idag fick det bli vila eftersom veterinären kom och vaccinerde mot botulism. Tredje för Mollis och andra för DN. Nu blir detatt ta det lite lugnt några dar alltså för pållarna. Usch, och Nozze  lyckades få ett broddtramp på höger bak i onsdags (i boxen). Ser rent ut men han var lite varm idag:( Hoppas det inte blir något: Sitter precis i kronranden. Ska man oroa sig?

Av rackemarie - 20 december 2012 21:19

Idag var det löshoppning för fem av stallets hästar bl a Nozze och Mollis. Duktiga var de båda två och Johanna filmade men hon blev visst inte riktigt nöjd så jag vet inte om hon vill lägga ut någon film. En bild från ett annat tillfälle tar vi då:

 


Och en till:

 


I morgon är sista jobbdagen. Sedan vankas ledighet till 7 januari. Underbart!


Av rackemarie - 20 december 2012 21:14

Johanna bjuder på ett hopklipp från provridningen i Danmark i våras. Kärlek direkt  

Av rackemarie - 19 december 2012 19:32

Vi valde att ha en riktig myseftermiddag med våra hästar i stället för ridning. Både Möller och Nozze fick stretching och massage av Johanna medans jag mockade och åt av AC:s perfekta knäck som hon bjöd oss gottegrisar på. Trevligt också att bara vara och mysa med våra hästar och trevliga stallkamrater  .


Kan säga att DiNozzo njöt i fulla drag av halsmassagen han fick av Johanna. Han ville verkligen betala igen och klia Johanna med med risk att hon trillade ner från pallen, men till sist stod han bara och gäspade av välbehag.



Stretching med Johanna och DiNozzo   

   

Av rackemarie - 19 december 2012 14:37

Måndag: vila


Tisdag: Dressyrpass för mig och Nozzo. Sitsträning. Johanna var mina ögon på marken: Jättebra verkligen. Konstaterades att mina underskänklar vill åka bakåt och uppåt med nedåtpekande tår. Usch! Fokus på detta att få stilla skänklar som ligger rätt. Dessutom stabil bål och stilla händer. Tränade nästan bara passsiv sits. Bara "åka med" i hästens takt och vara lätt i handen och inte bromsa. DN gillade. Blev framåtgripande trav i bra tempo utan att bli tung. Försökte sedan lägga in tempoväxlingar och övergångar för mer sits än hand. Varierande framgång, men Rom bygdes som bekant inte på en dag. Tappade jag sitsen fick jag börja om från skritt. Passet avslutades med att Johanna longerade i galopp medans mamman hämtade andan en stund.

Lille Svart släpptes en stund i ridhuset för att bli av med lite överskottsenergi.


Onsdag: Inköp av julmat och en tur till staden för de sista julklappsinköpen. Köpte med kinamat hem som avåts i soffan. Lite kaffe, vila och bloggande och nu mot stallet för att ta in alla. Får se vad vi hittar på. Tror jag ska rida på min skatt.

 

Såhär  blir det: Lite uppdragna ben med knäknip, sporrpet och nedåtpekande tå. Rider här i Kieffern. Kanske att man till och med kan SE att den är lite stor?

Av rackemarie - 17 december 2012 15:51

Kunde inte låta bli att "sno" den här länken från "Ponnymamman" Pernilla  angåendde täckesanvändande. Hoppas det är ok . Blev ju en del debatt lite överallt efter HIPPSONS artikel om duntäcken (själv blev jag lite sugen på HÄSTTÄCKE med dunfyllning, lätt och fluffigt). Läs och begrunda:


http://www.capactiva.se/artiklar/tacke.htm


 

Jodå, jag använder täcken nästan jämt. Om inte annat för att ha en ren häst. Mycket själviskt men tidsbesparande! Hur resonerar ni?

Av rackemarie - 16 december 2012 20:20

Fredag: Nozzo i skogen med Humle


Lördag: Ett lättare ridhuspass. Plusgrader nästan. Rätt skönt.


Söndag: TRÄNING ( Äntligen!)


Jag tyckte att vi lusat ihop tempomässigt under köldperioden ( mittt fel naturligtvis! Skyller på stelfrusenhet). Började med att snabba upp skritten, alltså INTE älga iväg med stora steg utan bli kvickare och svara snabbare på hjälperna. Snabba svar på skänkel framåt och sedan kvick tillbaka osv.Sedan la vi till undanflyttande av rumpa med framdel kvar på volten. Jobbigt att hålla in bogen, stark ytterskänkel långt fram, stöd på ytter tygel utan att bli fast. Leda inåt, lägga bak HELA innerskänkel, förstärka med spö. Jättesvårt med koordinationen för mig och jobbigt för Nozzo som gärna bara vill bli rak och gå iväg. Tyckte det var lättare att tänka till en halt och sedan flytta en kvarts framdelsvändning. Jag blir alldeles för lätt hängande i innertygeln och då gliiider vi ut (i väggen).


Samma sak sedan i trav. Friskt framåt, inte hänga (hjälpte att korta upp tygeln 10 cm). Många kvicka övergångar och halvhalter. Blev rätt bra. Sedan kan han ju rätt som det är suga i lite väl mycket och dyka framåt när bakbenen inte aktiveras. Jag behöver verkligen förbättra min bålstabilitet för att få igenom halvhalterna bättre. Men en del övergångar blev riltigt bra med lätt framdel. Fortsatte rumpflytten även i traven, både på volt och på raka linjer. Sedan var han trött (eller så var det hos mig orken tog slut).


Tränaromdöme: Bättre grundläge redan från början. Häst som blivit starkare och orkar bära sig bättre. Ryttare som tuffat till sig lite och rider mer bestämt. 


Jag tyckte det var så kul att få träna igen. Kände att jag kunde rida på bättre också i sadeln jag lånade (Amerigo CC): Sitter mycket bättre i den. Min Kieffer är lite stor i sitsen tyvärr, men den ligger bra på Nozzo, men det ska bli ett byte så småningom.


 Liten bildkavalkad från idag:

         



Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards