Rackemarie

Direktlänk till inlägg 31 december 2012

RACKEMARIES ÅRSKRÖNIKA

Av rackemarie - 31 december 2012 10:10

Hästar som försvann under året:

  Dancer åkte till sin nya matte i Vingåker i april.


 Dancer och Jejja tävlar hösten 2011.


    Racke blir pensionär, flyttar hemifrån och blir sambo med stoet Moon Dancer under våren.


 

Min fina, finaste vän Gold tas bort under hösten efter lång konvalecens och konstaterat oläkbart diskbråck  .


Det var de jobbiga och sorgliga besluten: Två positiva historier och en som bara är sorg. Kan inte skriva om henne utan att gråta.


Eftersom Johanna valt att göra Racke till en lycklig pensionär började hon leta efter en ersättare. Eftersom hon under våren 2012 gjorde praktik i Skåne letade vi en del där under tiden och fann en svart liten prins i Danmark (tack mia för att du tog oss över bron etc, du vet).


I maj kom Moller af Idskov hem till oss:

 

Hans resa hos oss har bara börjat.


Mitt sökande efter en ny vän tog fart under hösten. Det började med en massa besvikelser. Hopplösa hästar inledningsvis, men sedan började det arta sig. Också jag åkte till Skåne för att leta, men hittade inget perfekt. I och för sig blev jag förälskad i en fin barockig PRE-hingst, fina Farina och tog med mig tanken på honom som en möjlighet, men sen...


Jag hade tittat lite på en annons med en fin rödfux, 7 år, ca 167 cm, lite efter i utbildningen, sååå vacker på bilderna så det var inte sant, men tyckte att han var liiite för fin för mig. Ringde trots allt och bokade in en provridning i Östergötland. Han var precis så vacker i verkligheten som på bild och när han snusade ner sin mule i min pälskrage var jag såld. bara så där. Vackraste höstdagen var det. Klar och krispig luft, strålande solsken och provritt på världens största utebana. Kunde se när hans ägare red att det var en riktigt fin häst med stor gång, men han verkade lydig och snäll så visst vågade jag testa. Oh, så underbar han var. Visst, att sitta ner på honom med mina otränade ridmuskler var inte att tänka på, men det var det här jag sökt hela tiden...GUNGET!...Som Gold hade, men här i en lite piggare, något kvickare variant, men inte för kvick, utan...perfekt. Jag var FÖRÄLSKAD igen och hade bestämt mig. Visserligen provred jag ytterligare en häst dagen efter men ringde på hemvägen och gjorde upp om köpet av PRINSEN  .


  Provridning


 

Ankomst

 

DiNozzo springer ut i sin nya hage.


 

Jag rider (igen)!


Det här året har i verkligen varit både upp och ner. Mycket har hänt. Jobbigast förstås att mista sin bästa vän men också glädjen i att finna en ny. Ser fram emot ett GOTT NYTT ÅR 2013! Önskar ett lite händelselösare år, att alla ska få vara friska, såväl familj, hästar, övriga husdjur och vänner. Hoppas ni vill följa vår resa även nästa år.

 
 
Stina

Stina

31 december 2012 19:10

Sorg och glädje går som så ofta hand i hand.
Du har haft ett tufft år med ett glatt slut.
Önskar dig och din fina röding många, härliga år tillsammans !

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Anngelica

Anngelica

1 januari 2013 08:55

Ja, att vara hästägare kan vara en berg och dalbana med glädje och sorg. Tur att glädjen är så stor när den innfinner sig =)

http://envanligdagpalandet.blogspot.se

 
Natalja

Natalja

1 januari 2013 19:34

Ett händelserikt år!
Hoppas ni får ett glatt och spännande 2013!
Det är ni verkligen värda efter tuffa tider.

http://latin.bloggagratis.se

 
JennyM

JennyM

1 januari 2013 23:15

Sv: Ja det var verkligen något extra den butiken! Dom var trevliga både på kundtjänst för webbutiken och i butiken. Sådant är värt så himla mycket!

Väldigt händelserikt år ser det ut som! Håller tummarna för erat 2013! :)

http://jmdressyr.blogg.se

 
mia

mia

2 januari 2013 09:21

Är nog det , som är livet? Det som är fantastiskt och så det som är mindre roligt och till och tungt. Det var så kul, att få hänga med på hästletarhelgen! Dansken var vacker så man svimmade ! Håller med dig om fina Farina! Verkade vara en fantastisk individ. Nu har du verkligen fångat DIN FINE! Så roligt att följa er och att du vill dela det med alla oss andra!
Ser framemot alla inlägg!

http://www.jonshage.bloggplatsen.se

 
Lotta

Lotta

2 januari 2013 10:53

Hej Marie och tack för din kommentar i min blogg! Behövde den! Det låter som du haft det minst sagt tufft. Jag tror inte att jag heller kommer att vara samma människa i fortsättningen och jag hoppas kunna prioritera om efter de här månaderna med reflektioner över det som kallas livet. Önskar dig och din fantastiskt vackra fux en god fortsättning. Kram Lotta

http://alotofhorses.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards