Rackemarie

Direktlänk till inlägg 17 december 2012

Dun och fluff

Av rackemarie - 17 december 2012 15:51

Kunde inte låta bli att "sno" den här länken från "Ponnymamman" Pernilla  angåendde täckesanvändande. Hoppas det är ok . Blev ju en del debatt lite överallt efter HIPPSONS artikel om duntäcken (själv blev jag lite sugen på HÄSTTÄCKE med dunfyllning, lätt och fluffigt). Läs och begrunda:


http://www.capactiva.se/artiklar/tacke.htm


 

Jodå, jag använder täcken nästan jämt. Om inte annat för att ha en ren häst. Mycket själviskt men tidsbesparande! Hur resonerar ni?

 
 
Ingen bild

Maria G

17 december 2012 16:15

utan att ens ha läst den bif länken...-O
och utan att ens ha häst längre...
"låt hästen vara häst"...säger vissa...hmm "släpp den fri då och låt den vara".....säger jag, hästen är ju inte gjord för ridningen ens eller?? Allt vi gör med hästen är ju sånt vi människor hittat på....skor, benskydd, träns, alla bett, sadlar ja you name it....
Mina hästar har använts till tävling, träning, de blir svettiga, om de blir svettiga torkar de inte....jag klipper, då tar jag ju bort deras "naturliga" sätt att hålla sig varma(?) och då måste jag ju täcka, annars kan jag ju skita i att rida hästen svett, men då kan jag ju inte träna som jag vill och inte tävla och vad ska jag då ha häst till?
sen är jag lat, så ett täcke för att hålla skiten borta vår och höst är ju lämpligt. Sommaren när det är bra väder och inga insekter så har de gått nakna.

Väntar på ev attack....;-)
MariaG

 
Pernilla

Pernilla

17 december 2012 19:10

Haha - måste bara skratta lite åt Maria G som skrivit ovan :) Attack och attack ... om man inte ens läst artikeln så kan man ju inte ens veta vad det handlar om ... liksom för eller emot.
JAG som då är FÖR att låta hästen vara så mycket häst som det går och ändå fortsätta att använda dem som riddjur - tycker så här: självklart ska den klippta hästen ha ett täcke men inte mer än ett eller möjligen två. Och absolut INTE ett j-la duntäcke mellan ett innetäcke och ett utetäcke.
Dessutom kan man ju låta bli att slentrianmässigt klippa hela hästen under vinterhalvåret. För många räcker det att klippa ett "hål" i pälsen för att de ska klara av att torka i rimlig tid efter ett träningspass.
Jag är ponnymamma och min dotter tävlar i stort sett varje helg från jan - juni och från aug - nov. så vi tränar massor och några av våra ponnyer är klippta men ingen är helklippt. Alla har täcke - men ingen har mer foder än 200gr och jag vet att dom inte fryser. Två täcken sätter jag endast på när det ska komma regn/blöt snö och då sätter jag ett skaltäcke ovanpå det fodrade vintertäcket av ett enda skäl och det är att det är så mycket enklare att torka ett tunt skaltäcke än ett tjockt vintertäcke. Mina hästar går ute ca 18-20 timmar per dygn, har fri tillgång på grovfoder i sin hage och rör mycket på sig i hagen. Dottern tävlar framgångsrikt på msv-nivå i dressyr och la-nivå i hoppning så det går att låta hästarna vara hästar OCH samtidigt tävla och träna.
Och JA jag erkänner att jag är provocerad och jag ber om ursäkt för att jag tar upp plats här i din blogg för det haha :)

http://pernillaodlund.se

 
Ingen bild

Lena

17 december 2012 19:54

Har aldrig rakat men alltid tränat året runt på de hästar jag haft.De har varit fullblod och araber som varit mycket mer frusna än stallkompisarna.Har faktiskt aldrig haft problem med eftersvettning trots orakat,har sett att "vanliga halvbloden"klarat sej med färre,tunnare täcken än mina.jag behandlar hästarna som idrottsmän och lägger en del pengar på massör,så varför ska man låta hästen bli spänd i muskulaturen i onödan?Använde faktiskt duntäcke på min ena häst redan på 80-talet:-)Använde det till och från ridhus,3km enkel väg,tyckte helt enkelt det var mysigt,som jag minns det hade vi alltid 20 minus på vintrarna, och tyckte jag var jättefiffig med människotäcke,men nu finns ju sånt stort utbud av hästtäcken att välja på. Jag tycker man ska se till individen och huruvida det är vindstilla,blåst eller nederbörd,lyssna på sin egen häst och kolla hur den mår i kroppen så visar den nog hur den behöver vara täckt.Vill tillägga att min vita slipper pyjamas om varmt i stallet,täcker inte för att lorten syns mer på henne.

 
rackemarie

rackemarie

17 december 2012 20:29

Maria: Ha, ha...så typiskt dig;) Nej,artikeln är verkligen opartisk och högst vetenskaplig. Inte alls "täckesfientlig". Jag tyckte den var väldigt bra så det var därför jag ville ha den länkad. Självklart kan vi fortsätta täcka våra hästar!

Pernilla: Artikeln var så BRA! Sätter fingret på att vi oftast övertäcker våra vältränade, välfodrade hästar. Tyckte också det var väldigt intresssant om konvalecenterna med lågt energiintag.

Lena: Tycker att din inställning är sund. Självklart måste man se till individen. Racke fullblodsarab var faktiskt inte så hemskt frusen av sig, klippt eller oklippt. Min Gold fick nästan bara ha regntäcke, skulle till rejält med minus eller att hon var nyklippt om hon skulle få tjocktäcke. Svettades mycket lättare än någon annan i stallet.

Tror att det kan bli fler tankar om täcken och klippning, men i korthet; varken Mollis eller Nozzo är klippta, men har ändå alltid täcken så här års. Dock aldrig mer än två;D

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Stina

Stina

17 december 2012 20:59

Titta på individen och dom förutsättningar man har, det är min åsikt.
Jag täckar alla mina hästar vid kraftig nederbörd och blåst för vi har platta hagar utan skydd.
Jag täckar alltid mina ridhästar för dom är delvis klippt OCH för min skull.
Jag har inte tid att vänta på att en våt häst ska torka så jag kan rida eller borsta lera från topp till tå.
Däremot försöker jag täcka med förstånd och inte övertäcka.

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
rackemarie

rackemarie

17 december 2012 21:44

Håller med dig helt och fullt Stina:)

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
LINDAA

LINDAA

17 december 2012 21:55

Jag försöker ha så lite täcke som möjligt.. Men såklart man hellre har ett tunnt regntäcke på än en lerkung så är det ju tyvärr ;)

Såg dessutom att din häst DiNozzo och min häst har samma farfar! :) Roligt, två stora fuxar bägge två :)

http://ferdinand.llinda.se

 
Monica

Monica

17 december 2012 23:33

Det värsta jag har sett i täckesväg var en av Zettermans hästskötare, tror hon skrev i någon av Hippsons bloggar. Först ett undertäcke, typ liner, sedan ett sommartäcke, därpå ett riktigt duntäcke i ett påslakan och uppe på allt detta ett vanligt stalltäcke, typ thermotäcke ... visserligen är säkerligen hästarna klippta men ändå??? Jag är visserligen noga med mina och deras täckning men där gick väl ändå gränsen eller ...

http://tudeluu.blogg.se

 
rackemarie

rackemarie

18 december 2012 10:57

Hej Linda: Vad kul att våra röda är lite "samma". Kommer titta in hos dig:). Nej, leriga hästar är ingen hit. Vi lyckas alltid få riktiga rullhästar också verkar et som. DiNozzo är inget undantag.

Monica: Ja, det var med anledning av den artikeln jag ville ha med den här länken, som en motpol så att säga;)

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jejja

18 december 2012 16:53

Om hästen fryser - Ta på täcke
Om hästen svettas - Ta av täcke
;p
Ska bli kul att ses snart igen mamma! Kommer den 23/12 på em, tar med paddan i en burk! Kram<3

 
rackemarie

rackemarie

18 december 2012 20:37

Rätt Jejja min! Och paddan kan vi göra soppa av om julmaten inte räcker ;).

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards