Rackemarie

Direktlänk till inlägg 13 mars 2012

Älskade häst.

Av rackemarie - 13 mars 2012 13:36

Så mycket hästarna påverkar ens liv. Mår de bra mår jag bra. Mår någon dåligt, ja då gråter jag. Som ni kanske förstår är följetongen Gold aktuell igen. Igår blev hon återigen helskum efter 10 minuters skritt. Hade precis börjat kräva lite lite rundning när jag kände att något inte stämde, gav efter på tygeln och stannade. Hela bakänden svajade betänkligt. Satt av snabbt då jag kände attb hon fick riktig slagsida. hela hästen krullade ihop sig, flåsade och lyfte omväxlingsvis höger OCH vänster ben högt upp i luften. Dock kunde hon skritta i ganska rask takt när jag krävde det, men vid stopp började bakänden svaja igen. Upp till stallet, snabbt av med alla grejer och på med täcke och in i boxen, där hon svängde runt, höll på att tappa balansen och sedan ställde sig och BAJSADE en rejäl hög. Därefter satte hon ner alla ben i marken, slutade flåsa och började lugnt leta efter några ej uppätna hörester.


Teorier: Någon form av kramp, kolik, cystor...???


Ska testa att hon INTE får äta något silage innan jag rider. Stön...Jag vet verkligen varken ut eller in.


Dessutom en osåld ungherre som KOSTAR PENGAR!!


Och en arab som vill gå i pension och bli skogsmulle hos någon snäll människa!!!


Jag vill ha en frisk Gold och Johanna vill ha en dressyrpålle att tävla på: kan det va så himla svårt att få till?

  Min fina innan jävlarhelvetesskiten satte igång (ursäkta språket!)


 
 
mia

mia

13 mars 2012 14:35

men åh! Låter väldigt konstigt. Låter som att hon inte " connektar" med bak kärran. Vår hund gör så,,,tror det sitter i ryggen på henne. Kan vara bra flera dagar/ veckor och så händer det på nytt. Hon verkar inte må dåligt, men det är obehagligt. Ännu mer när det är en häst! Och speciellt när man sitter på ryggen. Tror du det kan ha något sammanhang? Att någon nerv kommr i kläm? Typ ischias ? Man brukar vara duktig på att " greppa vad det kan vara själv,,har du kanske någon känsla?
Om Racke varit mindre, hade han kunnat få bo här! letar sällskapspålle,,,men bara en liten, liten pålle, som äter två strån på tvären,,och bajasar mindre än en höna ( nåja) !
Förstår att det är tungt med dancer. ja,,det där med marknad,,,behövs ju inte ens kommenteras.

http://www.jonshage.bloggplatsen

 
Ingen bild

maria chilla

13 mars 2012 15:21

Hmm nån förträgning i analen typ polyper eller hemoröjder eftersom hon blev bättre efter hon bajsat testa med foderolja och se om hon bir bättre i magen eller kan det vara npgon mask. Men det kan ju även vara som mia säger. Men vet ju att du kollade ryggen för ett tag sedan. Men en rygg gymnastik såsom att dra bakändan på en hamare först längs länden typ där man ser en skåra mellan musklerna då bör hon höja på ryggen som en katt och sen drar man längst ryggraden och då bör hon svanka verrä än racce. Förstår du hur jag menar?

 
Ingen bild

Johanna

14 mars 2012 15:02

Hej! Jag kom in på din blog av en händelse och har inte läst så mycket av den. Men läste dock dina inlägg om Glod. Om ryggen redan är röntgad, har du röntgat halskotpelaren? Min förra häst hade artros och ocd i halskotpelaren. Det började med oro och svettanfall i transporten, sen kom vinglig bakdel. Det kan ju helt klart vara nåt annat, men bara värt att kolla halskotorna också. Hoppas det går bra hon ser verkligen fin ut!

 
Mikaela- RYTTARDUON

Mikaela- RYTTARDUON

14 mars 2012 20:21

Om ni av händelse skulle leta häst till dottern har jag en liten dressyrhäst på ca 160 cm i mankhöjd, utbildad msv:c. Så i så fall kan ni höra av er :)

http://www.ryttarduon.blogg.se

 
rackemarie

rackemarie

16 mars 2012 10:50

Tack för era tankar och tips om Gold. Värmer verkligen att ni bryr er och funderar.
Mikaela: Kan vara intressant framöver (när vi fixat för vår gamle och sålt vår unge.)

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards