Rackemarie

Direktlänk till inlägg 26 januari 2012

Hem önskas till snäll läromästare

Av rackemarie - 26 januari 2012 11:55

Vår tilltänkte dancerköpare har tyvärr tvingats ta hem sin sålda häst igen. Kan bli så fel så fel så jag förstår henne.


Hästen är en 16-årig mörkbrun (nästan svart) skönhet med lite vita tecken. Valack, 170 cm, e. Guinness 888 ue. Neapel, (halvbror till Gold med andra ord!), utbildad och tävlad medelsvår dressyr. Skulle kunna  bli en utmärkt läromästare för den som vill "rida lite fint", men kanske inte tävla på högre nivå. Har lindrig artros i båda frambenen men kan utan problem ridas i lättare dressyr och i skogen. Är snäll,trygg och säker i all hantering. Man kan lasta själv osv. Livslångt hem sökes capris runt 30 000 kr (A1 försäkrad i 50 000 kr utan reservationer) Hemmet viktigare än priset! Finns i Vingåker. Det finns några superkorta Youtubeklipp. Sök ZPENZER1. Det går bra att kontakta ägaren Yvonne på mobilnr. 0709- 789883. Obs att jag har Yvonnes tillstånd att lägga ut infon. Endast seriösa svar!!!

  Snygga GUINNESS 888. Pappa till ZPENZER (och Gold!)


Dessutom finns det en annan häst i Mullsjötrakten som behöver fodervärd. Snäll, gått 110-hoppning och ridits mycket i skog och mark.Tror den är e. Homosassa( Hade glömt lappen hemma med all infon om denna häst tyvärr).Behöver fodervärd då ägaren jobbar, pluggar och har två små barn. Skriv kommentar på bloggen så ska jag i så fall förmedla kontakten till ägaren.


 
 
mia

mia

27 januari 2012 08:31

Skriver med anledning av ev framtida pålle till Johanna.
Morgan häst! En oerhört allround och trevlig hästras. Inte så stora, mäter allt från c:a 150 upp till 160. Såg en supervacker unghäst, för två år sedan, på fyra, som verkade vara den mest coola , i hela vida världen. Suttit på ett jättetrevligt sto, som kändes " mycket häst" trots att hon inte mätte mer än 155. Väldigt samarbetsvilliga hästar, som är beredda att göra allt.
Förslag;
"Slå på" Tullesbo Morgan,,så kommer du till en trevlig hemsida. Därifrån, kan man länka vidare .
PRE häst, är också ett mycket bra alternativ. " Mindre " barocka hästar, som är väldigt samarbetsvilliga.På Stuteri Pepino, finns en fuxfärgad valack, som i dagsläget endast mäter 146, men som växer lite till.
" Caroliner" börjar dyka upp lite i annonserna. Blandning mellan PRE och kallblod och ger tydligen mycket hög ridbarhet. En del av de som är frälsta till AR, föder upp just denna typ av häst, eftersom de har lätt för skolor och samling och annat.

http://www.jonshage.bloggplatsen

 
rackemarie

rackemarie

27 januari 2012 11:07

Tackar för tipset, mia. Ska tipsa Johanna. PRE har diskuterats, men inte Morgan: Undrar hur de gör sig på dreessyrbanorna? Men ny häst blir det endast om vi kan sälja Danne och hitta någon lämplig uppgift till Lillen (ev kanske en dövblind tjej ska komma och prova honom. Pratade lite löst med den manlige stallägaren som är döv/blindtolk). Kan du fatta att man kan rida om man varken ser eller hör? Imponerande! Tydligen är hennes nuvarande häst inte så snäll mot henne.

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

mia

27 januari 2012 11:38

inom , för snabb kaffekopp,,,(o läser din blogg istället för tidning!!1 Det du!!!)
Morganpållar, rör sig väldigt trevligt. Väldigt bra påskjut och fina rörelser även fram.
Tror du kan finna någon som tävlar i höga klasser i dressyr, om du går in på You Tube. Detta är en ras, jag kikar på, även för ev egen del, och för Klara så småningom, om något år eller så. De flesta är dock unga, som finns i Sverige. PÅ sitt sätt, kan jag tycka att Morgan rör sig bättre , än PRE,n. De har också lite " sagohästuttryck" om än,ej i samma utsträckning som PRE,n
Mycket sunda och hållbara hästar,,,aldrig sjuka och uppfödarna som jag varit i kontakt med i Skåne är oerhört seriösa.
Jag är nog inne på någon av dessa två raser som är nämnda, men glor även på hispanoarab, Morab ( Morgan/arab) .
Hur var det nu....mot alla odds,,,rida utan att se, utan att höra,,,,vilken känsla man måste ha. Och så utsatt,,,samtidigt,,,jätteviktigt att man finner en bra individ.
Vad underbart om Racke kan få den uppgiften.

 
rackemarie

rackemarie

27 januari 2012 13:45

Vet att Johanna är inne på "alternativa" raser och blandningar, men jag är lite skeptisk. Visst är det många som är vackra och trevliga men vi vill absolut ha en utbildad tävlad häst den här gången. PREn är trevlig, men kan vara lite väl kvick och hög i sina rörelser. Ska verkligen kolla in Morgan, men de verkar svåra att få tag på med utbildning. Tycker också att många av raserna är väldigt dyra med tanke på att det oftast är unga individer till salu. Tror du man kan ha tur att hitta ett vackert, klokt LITET halvblod med bra gång och MED utbildning, sisådär en 10 år gammal. Skulle du hitta ett sådant får du tipsa! Tänk att du läser hos mig i stället för tidningen:)

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

lindaw

27 januari 2012 15:01

Jag har en jobbar kompis med en riktigt fin häst som jag bara måste tipsa om även om det inte var en sån som du efterlyste!

Hade tänkt låna/ev köpa den själv men inser att jag inte hinner med fler hästar just nu.
Hästen är ett sto född -06 och svensk ridponny som blivit för stor 155cm. Hon är mörkbrun med bläs och rör sig väldigt trevligt! Är väl hanterad och på vidarutbildning just nu, men kan inte massor. Var på ngn program ridning i höstas! En läcker häst som syns i mängden! Hon lånar gärna ut den några år till ngn som vill satsa lite men kan även tänka sig att sälja!

Trist när hästarna blir gamla, vi har också en ålder man (28) Han börjar bli lite väl tunn nu och det är så svårt att veta vart gränsen går, han är annars så pigg och glad!

 
Ingen bild

mia

28 januari 2012 09:35

Lindaw!
låter som en häst jag hade velat se på!
Även för Klaras del, men det är ett år för tidigt.
( ursäkta denna mailkorrespondans, rackemarie,,,men nu är det " fika " på ditt place!) Perfekt i ålder dessutom.
rackemarie...vi har en duktig uppfödare av väldigt trevliga halvblod, här nere, som heter Charlotte ´Hamilton. Hon har små hästar och har själv alltid haft små halvblod som hon tävlat högt med. Vann någon EM i dressyr på ett halvblod som mätte 152!
Vet att hon har någon hos Charlotte Franzén ( slå på hennens namn, så kommer det upp en hemsida) men den är endast 4 år, ett sto. Finns film .
Rätt vad det är, dyker det upp något,,hör jag något, meddelar jag.
Jag funderar också fram o tillbaka om PRE häst. Mest med tanke på gången,,,vill också ha mer påskjut i frambenen. Annars tror jag det är väldigt trevliga hästar.

 
rackemarie

rackemarie

28 januari 2012 10:53

Helt klart kul när det blir "fika på bloggen:)" Linda, den där pållen låter helt klart som något vi borde kolla in. Den kanske finns ganska nära? Prata gärna med din kompis. Verkar vara ett alternativ som vi diskuterat, bara det finns tillräckligt med gång i den. Kontakta gärna mig på: marie.ultege@email.mullsjo.se eller ring 0702-295834. Du eller kompisen:)

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

lindaw

29 januari 2012 17:30

Har mailat dig samt försökt skicka med en liten film snutt på Maxima, höppas det fungerade?!

 
rackemarie

rackemarie

30 januari 2012 13:32

Tack Lindaw.Har kollat in lilla pållen. En riktig sötis. Kan vara värd en liten resa och komma och kolla på. Jag skriver via din mail sedan:)
mia: problemet med häst direkt från uppfödaren är ju att de oftast är så unga och outbildade. Johanna rider ett trevligt litet sto här hemma på knappa 160 cm. Hon blir 4 nu och Johanna konstaterar att: Nää, inte en unghäst till. Talar lite emot "ponnyn" som Lindaw tipsade om också. I och för sig 6, men ser inte ut att kunna så mycket.
Drömmen vore liten ädel, vacker häst, bra gångarter, tävlad med hyfsade resultat minst MSV B, 9-12 år, på foder. Snäll och trygg i all hantering och ridning. Ska gärna kunna hoppa lite på skoj också. Vilken önskelista! Finns den hästen???? Hojta i så fall!

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria

30 januari 2012 18:37

Kolla på bergagården hon har PRE hästar finns här i vänersborg

 
rackemarie

rackemarie

31 januari 2012 10:57

Tack Maria för tipset. Vi ska kolla runt lite under våren, men först och främst måste vi ordna det bra både för Dancer och Racke (som vi ABSOLUT INTE KAN SÄLJA!!!)

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria

1 februari 2012 11:01

Skall hålla koll om jag hör någon som vill ha en häst på foder för lugnare ridning. Även om jag hör någon som vill köpa en unghäst.

 
Ingen bild

Maria

1 februari 2012 11:03

http://www.bergahasten.se/
Kolla denna hemsidan om pre hästarna som jag pratade om

 
Ingen bild

helene

12 juni 2014 08:47

Hej jag vill ha en läromästare i dressyr. Jag är en tjej på 28 år med stadig ekonomi. Jag har boxplats i ett litet stall med ridhus stor skog goda ridvägar. Tillgång t tränare 5dagar i veckan...
jag har jobbat som stallchef i ett tävlingstall/avel.
jag vill ha en stabil vän som tycker om att jobba bli ompysslad vara i skog trafiksäker...
tveka inte att ringa elr skicka mail om du har hästen för mej.
norrköping
helene_kiefer@hotmail.com
0708591111

 
rackemarie

rackemarie

12 juni 2014 15:33

Vet nog ingen just nu, men kan vöra av mig om det skulle dyka upp någon.

http://rackemarie.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards