Rackemarie

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2011

Upp och ner, ner och upp....

Av rackemarie - 27 oktober 2011 08:44

...Sådant är hästlivet i ett nötskal. Igår var det dags för månadens Ingamayträning, men Jejja var sjuk, Johanna pluggade till matteprov och Gold har haft sina anfall så jag tänkte bara åka upp och betala, men stötte på Å som tyckte jag skulle testa Gold ändå. Hon hade varit i kontakt med vet.kliniken som inte de heller hade en aning. Lät inte som ngt fästingrelaterat i varje fall. De tyckte att hon skulle ridas som vanligt eftersom hon inte har några som helst symptom mellan anfallen och inte reagerat på genomklämning och böjning.


Raskt tog jag in hästarna från ösregnet, hem för ombyte eftersom jag åkt direkt från jobbet, stopp på macken för inköp av macka, kanelbulle och kaffe. Borstade nödtorftigt av en fortfarande ganska blöt häst och traskade ner till ridhuset. Skrittade fram och mestravade lite grann. Tänkte hela tiden på anfallen och försökte känna om någon annalkande hälta eller svettning kunde anas, men icke.


Berättade för IM vad som hänt. Inte heller hon kände igen detta. Mer det där att en lös benbit kan orsaka plötsliga hältor, men inte som detta. Vi gick ut lite löst i skritt först. Något stel häst som trängde inåt på volterna. Började jobba med att flytta ut baken lite. Jag skulle sjunka ner på inner sittben och jobba loss inner bakben med sittbenet och skänkeln. Samtidigt leda lite inåt så att hon inte föll ut med hela kroppen. Så jobbades det på hela passet. I båda varven, i alla gångarter. Mitt största problem är att sitta i ordentligt hela tiden. Blir lätt att jag guppar iväg i min egen lilla takt i stället och tappar takten i drivningen. Fick verkligen räkna takten i huvudet och det hjälpte. Likaså att tänka bilden att det är på korset jag sitter och rider. Hjälpte mig faktiskt att KÄNNA bakbenen på ett annat sätt. Och att försöka låtsas att framdelen inte finns alls. Bara koncentration på hur bakkärran känns och se då blev det en häst som  satte under sig och lättade fram.


Så superroligt var det och Gold var verkligen jättefin efter ett tags arbete. Pigg och framåt och tog för sig. Lite VÄL pigg i galoppen i mitt tycke, men även här blev det riktigt bra när jag kunde sätta henne lite mer på rumpan när jag inte själv föll fram.


Nog var Gold genomsvettig efter detta pass, men Golds svettning var i alla fall inte framkallad av ett anfall utan av ett väl genomfört arbete. Hoppas nu att det håller för jösses vad jag älskar denna härliga hästmadam!

   

 
 
Ingen bild

Maria G

28 oktober 2011 15:06

Det där var nog precis vad du behövde!!!
Perfekt förklaring...att man ska "sitta på korset"
kram

 
Ingen bild

Ulla

28 oktober 2011 16:32

Vad skönt med ett sånt pass efter det som hänt, hoppas att det inte händer igen och att du får reda på vad det var!

 
mia

mia

29 oktober 2011 11:50

jättebra förklaring, med korset! Den ska jag ta till mig!
Och så vcker hon är; Gold. Ser så otroligt snäll ut och precis som att hon frågar; Vad ska vi göra nu?!

http://www.jonshage.bloggplatsen.se

 
Magda

Magda

29 oktober 2011 22:41

Ja hästliv och träning är verkligen upp och ner och fram och tillbaka!:-O Detta är verkligen att gripa efter halmstrå..men kan G:s "infall"/svettningar&hälta ha att göra med vaccinationen? Jag tänker att människor kan ju få följdsymptom ett bra tag efter vacc.?

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
rackemarie

rackemarie

31 oktober 2011 10:30

Precis vad jag hoppas på, Magda, att det ska vara vaccinationsrelaterat. Nu verkar hon i vilket fall vara sitt gamla vanliga underbara jag.
Ja, mia, hon ställer ständigt frågor. Igår undrade hon varför jag gick ifrån henne utan att ha ridit (högt gnägg!), men idag...kanske...

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

mia

1 november 2011 16:46

( fniss) så rart!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards