Rackemarie

Alla inlägg den 5 september 2011

Av rackemarie - 5 september 2011 09:02

Detta som jag måste ta tag i. Som jag är så riktigt feg i. Tycker det går för fort fast det enligt barnen är som att se färg torka. Känner skräcken när den långa bäckahästen inte ens KÄNNER min ytterskänkel utan bara glider närmare väggen. Vet att allt skulle gå så mycket lättare med lite mer fart från början.


Min senaste metod: Att hålla upp huvudet på henne så att hon inte får dyka och därifrån rida framåt in i handen. Gör att jag blir lite modigare och vågar trycka på. Sedan ska farten komma också. Tror jag. Om jag vågar....


Annars tycker jag att vi sköter oss riktigt bra. Fokuserar på lite olika saker olika pass. Ibland att bara få henne fram, fram , fram...behövs alltid med lata damer. Men hon behöver också reagera snabbare på förhållningar, halvhalter, övergångar, halter utan att bli seg i handen. Också här givetvis att hon ska bjuda fram men vara mer lyhörd för mina hjälper. Kan säga att man får ta rejäla tag med förhållningarna i början. Både hand och hela kroppen behövs, dvs jag kan nästan lägga mig ner i sadeln innan hon reagerar. Sedan en snabb eftergift och fram. Upprepa tills hon är kvick och lydig. Lägga på trav, skritt. halt, trav etc.


Måste också få till en bättre rundning och eftergift i sidorna.  Speciellt högersidan är STEL. Favvoövning just nu:  rida rakt upp från C, skänkelvikning ut till spåret, liten volt tillbaka vid A, växla med att rida rakt ut till spåret eller några steg skänkelvikning. Likadant i andra varvet osv. Börjar i skritt, men gör sedan samma i trav.


Målet är att i slutet av ridpasset kunna rida 10-metersvolter i trav i båda varven. Åttvolter alltså med två stegs rakriktning på medellinjen. Bibehållen schvung är ett krav. Hon ska också kunna rakriktas och ställas om på volten utan att glida hit och dit. Lyckas vi?: Ibland och ibland inte.


För övrigt: Johanna har övergivit oss för att bo på skolan en hel vecka och ha stalltjänst. Ev. åker Racke dit på fredag om dotter två är ledig och kan hjälpa till med lastning.


Kanske skulle vi också försöka få på Dancer på vår transport för lite träning. Vet ju inte om han får plats...

 

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards