Rackemarie

Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

Lite helg- och vardagsmat

Av rackemarie - 24 mars 2011 11:17

Helgen avslutades med lite härlig löshoppning. Alltid lika uppskattat av de fyrfota, men även vi tvåbeningar tycker att det är en trevlig aktivitet och jag tror att det smittar av sig på hästarna också. Alltid skönt för dom att få springa lite fritt också. Tyvärr är det nästan totalt uterittsförbud just nu eftersom vägar och stigar är så gott som bottenlösa just nu i dessa tjällossningstider.


Måndag fick alla hästarna vila och på tisdagen red Jejja Racke och Dancer. Dancer var mest fyra bångstyriga ben och ryttaren blev ganska frustrerad emellanåt. Racke däremot var dagens clou. En sådan duktig liten häst han är! Lydig, lydig, lydig vilket kanske uppskattas extra när man måste tampas med unghästviljan. Och nu har han börjat lära sig att trampa så bra och tycker att det är KUL. Han blir riktigt upphetsad, den gamle mannen.


Onsdagen var träningsdag. Först ut var de trevliga islandsekipagen som hälsar på lite då och då för att få sig lite dressyrträning av vår Åsa. Jodå, islänningar tränar mycket dressyr för att få ordning på alla fem gångarter. Tölt funkar faktiskt bara fullt ut om man har en lösgjord häst har jag fått lära mig.


Lite senare på eftermiddagen var det Gabbi och Zandor som inledde hyresgästernas pass. Förhoppningsvis ska de kunna starta en LA:3 till helgen. Inte illa med tanke på att Zandor för ett och ett halvt år sedan drabbades av en svår senskada och bara varit igång sedan årsskiftet. Nu är han tillbaka helt och faktiskt bättre en innan!


Därnäst följde Jejja och Dancer och jag tror att piloten var nöjd med passet. Lillherren lyssnade något bättre idag och Åsa konstaterade att han har lätt för samling, kanske lite för lätt för sin ålder. Gäller att se upp så man inte gör för svåra saker för länge utan lite svårt och sedan något lätt och att ibland bara ha pass där han rids framåt.


Sist ut var jag och Gold. Hon ryktades lite extra fint och sedan provade vi in det nya tränset från HÖÖKS. Sååå söt blev hon i det. Jag viskade i hennes öra att nu fick hon banne mig göra sig förtjänt av presenten och bjuda till lite. Förutsättningarna var inte optimala med den halva storm som rasade ute och fick ridhuset att leva sitt eget liv, men damen klarade detta bra. Så klart att hon var lite spänd i början och hoppade till ett par gånger, men när träningen väl kom igång fick vi båda annat att tänka på. Åsa kollade av vad problemet varit och jag kunde berätta om stela högersidan, huvudnickande och stanna och vägra gå fram, då stegrar jag och skräms i stället, galopp för att slippa få in högern etc.


Vi började i skritt med att bara få henne framåt för egen maskin. Hon är så lurig och tar framåtdrivningen men börjar sen sänka  hastigheten lite smygande. Nu fick hon inte det ett enda steg! På igen och igen och igen. Sedan las lite sidvärtesrörelser till med samma tempo. Och likadant med lite mindre volter, men hela tiden samma tempo. Travarbete sedan med mycket åttvolter i ett som jag tryckte, rasande tempo under lättridning. Satt ner bara i kortare sekvenser.  Växlade sedan mellan skritt och trav med tempo, tempo, tempo ringande i bakhuvudet. Så småningom lättade faktiskt dragkampen och hästmadamen tog drivningarna in i handen och blev faktiskt riktigt luftig och fin emellanåt. Som Åsa sa: Låt övningarna göra jobbet. Åttvolter är bra och fungerar kan jag säga!

  Bild: Det nya tränset (som hon får behålla eftersom hon var ganska duktig)

 
 
Magda

Magda

25 mars 2011 07:52

Fasligt fina diamanter hon fick i pannan:-) Tjusigt nytt träns!

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
ylle

ylle

27 mars 2011 11:09

Duktigt pass, verkar det. Sweets for my sweet (tränset) -supersnyggt!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ewa

Ewa

27 mars 2011 22:01

Nice... :-)

http://saraconnemara.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards