Rackemarie

Direktlänk till inlägg 8 februari 2011

Söndagsträning och måndagsridning

Av rackemarie - 8 februari 2011 10:36

Golds och min träning i söndags blev kanske inte som jag tänkt utan mycket bättre. För en icke insatt måste det ha varit världens tråkigaste, nästan som att se färg torka. Barnen hade bänkat sig för att få se kära modern i full galopp, men tji fick dom!


Efter lite inledande samtal med Åsa, där jag berättade att det tar så låååång tid varje ridpass innan vi kommer till ridning och jag kan känna att jag har henne någorlunda mellan hand och skänkel, bestämde hon att Madame Gold skulle få sig lite disciplinträning och MesMarie skulle vara tuff och stenhård HELA tiden, från början.


Jag hade bara skrittat fram lite innan vi började och nu fick jag order om att korta upp tygeln rejält och sedan började kämpandet, först i lätta varvet (höger) med skritt-halt-skritt-halt. Handen skulle ligga FAST vid sadeln och sitsen skulle vara limmad i sadeln HELA tiden. Hela grejen var att damen skulle ta hjälperna och GE EFTER! det blev en strid vill jag lova. "Hallå, där vad är det som händer? Vi som har haft det så trevligt när jag fått jobba på i min egen bekvämzon. Vad vill du nu? Ska vi verkligen? Nej, jag vill inte!" Så käftigt det blev ett tag och snälla Gold protesterade verkligen på alla upptänkliga sätt. Backa, stegra...och den där med envis sits och ben bara fortsatte...Till sist började hon förstå att det inte skulle hjälpa med alla protester i världen. Så småningom kunde jag börja flytta lite, rida lite slutor och göra några övergångar skritt-trav-skritt. Därefter följde samma arbete i vänster varv med ÄNNU värre protester för det är så jobbigt att få med yttersidan. Det går inte att ta ett uns i innertygeln till att börja med. Bara att dunka in kroppen med ytterskänkeln och styra med kropp och blick. När hon började få in benen under sig började det också gå att få loss innersidan en del och det gick sakta men säkert att få loss även denna sida.


Red sedan på egen hand i måndags och märkte direkt att utdelningen kom med en häst som gick på tygeln och tog alla hjälper direkt. Vi fortsatte söndagens arbete. Lite protester kom det med inte alls som förut. Red mer trav men gick ner tll skritt så fort jag tappade henne det allra minsta och ner till halt. Blev ett helt underbart ridpass med en häst som verkligen jobbade och kom under sig. Jag kände verkligen hur gunget kom i varje travsteg. Då är det himmelriket! Nu ska vi bara lägga till lite galopp i samma form och samling.


Nu kan jag förstå om någon kan tycka att det låter oerhört brutalt att tvinga in en häst så här utan framridning etc, men det var en REN DISCIPLINÅTGÄRD som var nödvändig. Och en utbildad häst ska baske mig kunna gå på tygeln från första tygeltaget, anser jag  .


Dagens bild: Gold i vårskrud från 2010

 


Övrigt: Barnen hoppade lite med sina pållar: racke tyckte det var lite trevligt och skötte sig superbra. Dancer tyckte det var lite väl roligt och la av ett par rejäla bockar efter hindret med följd att Jejja fick sin första avsittning från honom.   Snälla Dancer stannade och tittade förvånat och lite bekymrat på Jejja. Han undrade nog hur sjutton hon hamnade där! Som tur var tappade hon bara luften och kunde sitta upp igen. Nästa språng fick han ta med huvudet uppe i luften för att lära sig att "sådär gör man icke". Passet avslutades sedan med ett perfekt språng och mycket beröm.


Idag planerar jag skrittpass med Gold. Johanna ska tömköra Racke och Jejja rider Dancer på fm under faderligt överseende. Vi har som policy att man aldrig rider en unghäst när man är ensam i stallet. Racke i nödfall, men aldrig Dancer!


I morgon hoppas jag att både jag och Jejja ska kunna träna för Åsa. Tror att vi är lediga alla tre  .

 
 
Maria G

Maria G

8 februari 2011 15:34

Härlig kämparglöd av dig Marie!!1

http://www.dressyrtantensblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Ulla

8 februari 2011 16:05

Känner igen det där med "mes-ridning"... min tränare på privatlektionerna säger att jag är bekväm, hmm... förstår inte alls;-)! Jag ska ta till mig din kämpaglöd och verkligen rida i varje steg!

 
mia

mia

8 februari 2011 17:25

BRA gjort! Marie! Vilket inspirerande inlägg. Gissa om det kommer att testas?
Och vad bra, med klok policy, att någon alltid ska vara med, vid unghästhantering.
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen

 
Ingen bild

Maria

8 februari 2011 19:56

Nepp unghästar skall man inte rida ensam för man vet ju inte. Men gamla gentlemän är ju helt ok att rida ensam på

 
Ingen bild

jejja

8 februari 2011 23:09

Ja fy vad busig han va! Men kul var det att hoppa ändå, även fast jag tuggade lite grus:)

 
Ewa

Ewa

14 februari 2011 10:31

Jag som inte alls hade tänkt åka till stallet idag blev nu väldigt inspirerad av detta inlägg och kanske måste åka och ta en dust med tanten i alla fall :-) Jag är så himla mesig när jag rider jag också och hon utnyttjar det till fullo så det kanske är dags för lite jävlar anamma! Jo, så får det nog bli! ;-)

http://saraconnemara.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards