Rackemarie

Alla inlägg den 31 januari 2011

Av rackemarie - 31 januari 2011 13:21

Det gäller attt passa på när tillfälle bjuds. Alltså ägnades helgen åt HÄSTARNA!!!


Leif har i helgen höjt vår hages grind och Dancer är skitsur! Han har varit framme och kikat flera gånger, men insett att det är alldeles för högt och dessutom med ström i tråden. Jejjas magsjuka förhindrade ridning av den unge, men jag förbarmade mig över honom och lät honom vara med på  söndagens löshoppning. "Yippie", skrek Dancer, och kastade sig glatt över varje höjd vi presenterade honom inför. Tror sista höjden låg runt 130 cm. Då skulle han få ta ett sista varv med låg höjd som avslutning, men nu var dumskallen riktigt i gasen och galopperade an i expressfart, genade i kurvan och gick omkull! Vi höll andan, men tuffingen bara ruskade av sig, tog ny sats och hoppade glatt. Dessutom tog han sen ett extravarv av bara farten. Har vi kanske fått en hopphäst i stället för en dressyrhäst? Hemska tanke! Men kul hade han  .


Rackeliten fick också vara med och hoppa lite. Han är som en liten maskin. Släppa, smacka och iväg. Hopp, hopp. Stanna. Höja. Hopp,hopp osv...I början hade han lite problem med avståndet och det lät han oss märka genom att stanna upp, sänka huvudet och glo surt på bommarna som inte låg där de skulle. Korrigerade avståndet med 10 cm och sedan skuttade han över allt med sedvanligt pegasus-flyt. Han är så vacker och lätt i kroppen, den lille!


Gold stod över löshoppandet denna helgen eftersom jag var ridsugen BÅDE lördag och söndag. Som sagt, det gäller att passa på....Men nu känns hon ganska seg och det är svårt att locka fram någon bjudning alls i den stora kroppen. Får se om lite extra havre kan göra någon skillnad. "Sedan bör nog du träna upp en och annan muskel också", inflikar Gold. "Skulle heller inte skada om du rider lite lektioner, så att jag fattar vad du vill. Dina skänklar är ju både lite här och där och tygeltagen ät väl inte heller de mest finstämda. Tänk på att jag är en väldigt välutbildad häst och rid mig därefter också. Om du gör rätt så lovar jag att också göra mitt bästa. Men lite extra mat är aldrig fel det heller." Jag lovar, Gold. Det ska bli både lektioner och extra mat!


Dagens bild: Gold och jag i samspråk. Som vanligt är det mästerfotografen Johanna som tagit bilden.

 

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards