Rackemarie

Direktlänk till inlägg 23 januari 2011

Sammanfattning

Av rackemarie - 23 januari 2011 10:22

Ingamayträningen skulle jag ju skriva lite om som sagt. De fick träna mycket på att få honom lyhörd för hjälperna. Tränade på att flytta lite åt sidan och sedan räta upp så fort han började falla åt sidan. Nästan allt jag kan säga om den träningen. Inte så spännande direkt, men mycket nyttigt.


Unghästar är inte så roliga alla gånger och just nu är den unge mannen inne i en riktigt rälig period. Han tycker lite grann att han vet bäst och lyssnar inte alla gånger till piloten. Nu ska det tränas lydnad både från marken och vid ridning. Att vara noggrann i allt man gör med honom och inte låta honom ta sig några friheter alls i det här läget. En stor stark unghäst får hållas kort anser jag. Inte att man ska vara dum och skrika och dra och härja, men fast, bestämd och konsekvent i all hantering måsta man anstränga sig att vara. Vi vill ju att Danne ska bli en säker och pålitlig häst när han blir stor.


Nu börjar jag komma igång lite mer med Gold också och det är så kul. Faktiskt ska nog vi vara med på nästa Ingamay då det blivit ett återbud. Riktigt nervöst. Löjligt kanske att känna så, men det gör jag ändå. Samtidigt är det bra att ha en motivation i ridningen. Annars är det så lätt att latmasken tar över och jag tänker mer soffa än ridning. Usch!


Johanna har kunnat rida Racke några ggr den här veckan också och man kan riktigt se på den lilla hästen att han gillar att också få vara med. I fredags körde de intervallträning i ridhuset. Galopp i lätt sits varvat med skritt. Livsglädjen riktigt strålade om dem båda. Härligt!


Nu ska jag upp till stallet och stormocka tre boxar. "Barnen" får vara hemma och kurera träningsvärk (Johanna) och influensa (Jejja). Hoppas på att båda kan följa med upp i em. Får se om det då blir löshoppning eller lite ridning.

  Dagens bild: Dancer i maj 2010 på Grevagården. Tänk att det snart är ett år sedan han gjorde sitt treårstest och fick sitt diplom med 47 p. Sedan dess har han vuxit flera cm och börjat muskla till sig mer och mer.

 
 
Ingen bild

Linnéa

23 januari 2011 11:01

Så vacker han är er häst!

 
Maria G

Maria G

23 januari 2011 14:25

Håller med dig, en fast han är A och O när det gäller unghästar, de måste ha en tydlig ledare både på marken och i sadeln annars tar de över och då blir det farligt!
Han är verkligen ett vackert blickfång, er Dancer!!
M

http://www.dressyrtantensblogg.blogspot.com

 
rackemarie

rackemarie

23 januari 2011 14:57

Tack både Linnéa och Maria för era snälla ord om vår "lille".

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
mia

mia

23 januari 2011 23:35

Håller med! Han är otroligt fin!
Det är ansvarsfullt, att tänka som ni gör, att man fostrar och lägger tid, på den biten, även från marken. Har man en ung häst, har man alla möjligheter, att " sätta " fostran redan från början. Och så var det kul att få ideér till ridningen. Testade din övning, på snörp idag. Och Marias, med flytt för skänkeln. Tänk vad mycket man kan snappa upp!
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen

 
ylle

ylle

26 januari 2011 09:07

Jisses, vilket huvud, vilken hals, vilken snygging!!!!!!!!!!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ewa

Ewa

27 januari 2011 09:34

Ibland är det inte de roligaste och fartigaste träningarna som är de bästa... ;-)

http://saraconnemara.wordpress.com

 
Johanna

Johanna

28 januari 2011 17:52

det kommer säkert gå bra för dig på träningen mamma, du kommer i alla fall vara väldigt trött efteråt ;D Ja jag och Racke har så himla roligt när jag väl mår bra! men jag saknar långturerna i skogen som man inte kan göra för den här förbaskade vintern!

http://www.stallgalleryd.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards