Rackemarie

Alla inlägg den 22 november 2010

Av rackemarie - 22 november 2010 11:00

  Foto: Vårbild av Dancer och Gold. Längtar....


Mitt och Golds travprogram är nog uppe på MSv-nivå nu. Den samlade skulle kanske tom platsa i svårklass. Nej, skämt åsido, men det känns verkligen jättebra efter ungefär en halvtimmes kämpande i sadeln, när den stora lättar där fram och vinklar in sina haser så fint under den nu inte fullt så tjocka magen (hon går i rasthage sedan några veckor tillbaka och har inte fri tillgång till silage). Tyvärr finns det sedan STORA brister både i skritt och galopp. I skritten har jag svårt att behålla henne loss och få henne att gå fram i ett jämt termpo. Det blir stoppar och huvudnickningar etc. försöker tänka på att rubba lite här och där och vara aktiv, men får jobba mer på det. I galopparbetet är det jag som är en fegis som inte vågar rida på som jag gör i traven. Speciellt i vänstergaloppen sitter jag och tjuvhåller på innertygeln. Måste sluta med det och rida mer på yttersidan (precis som i traven) i vänstervarvet.I högergaloppen är hon mer i balans naturligt och där går det lite bättre.


Söndagen ägnades annars åt löshoppning. En av många hästar uppskattad sysselsättning så här års. Först ut var Racke och han var inte svårövertalad precis. Direkt när jag släppte honom satte han av i galopp längs fyrkantspåret, höll på att springa ner Åsa som mockade lite skit, sedan forsatte han glatt in mot hindren trots att Jejja ställde sig i vägen. Henne fintade han snabbt bort och hoppade stort över bommarna som låg på marken. Lika lätt och fint hoppade han sedan över alla höjder vi presenterade för honom. man kunde riktigt se livsglädjen lysa i ögonen på honom. Efer sista språnget ropade jag på honom och då kom han travande som en lydig hund med öronen spetsade och ögonen fixerade på (nej, inte mig) min ficka. GODIS? Ja, självklart! Sockerbit och klapp på halsen och sen upp till stallet för att bäddas in i varmt, gott täcke och en ljuvlig hömåltid.


Dancer skulle också tränas lite. tror inte han hoppat sedan treårstestet så vi var lite spända på hur han skulle reagera. han har ju varit lite loj och tråkig när det gällt hoppningen, men nu var det minsann superkul att visa upp en STOR galopp. Så bra den har blivit! Hinder däremot förstår han sig inte riktigt på ännu. helst ska man stanna och lukta lite INNAN man hoppar över och det går ju inte...Nåväl, efter lite inledande kuktpauser började han tycka att det var ganska kul, men han fick bara hoppa några språng för att behålla den positiva känslan.


Löshoppningssöndagar är en trevlig sysselsättning som engagerar alla i stallet. Unghästarna var givetvis också i farten. Jag hann se lilla "Ettan" fräsa fram i en vidunderlig trav. Så kvicka ben och vilket lyft!


Får se om bilen tar sig uppför grusvägen till stallbacken idag. Här har vi fått en halvmeter tung blötsnö under natten. Det är bara så pestigt! Björkarna hängde över vägen när jag körde till jobbet så tunga var grenarna av all snö. Fick köra rakt igenom ett antal snötyngda grenar på väg till jobbet. Och mer ska det tydligen komma. Jejja ska dessutom till jobbet i em och på den ridanläggningen hoppas jag verkligen det ät plogat, annars kör jag garanterat fast. Nu saknar jag min Honda!

 

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards