Rackemarie

Direktlänk till inlägg 16 november 2010

Stadsbesök!

Av rackemarie - 16 november 2010 10:42

Spontanbytte kraftfoder vid besöket på Granngården. Gick från Krafft Grund till Granngårdens Avel med mer protein. Billigare än Kraffts Groov som jag tänkt först. Lite mer protein tyckte jag kan vara bra för den fortfarande växande unghästen och Racke börjar ju bli lite gammal och kan också behöva lite mer protein för att behålla musklerna. Dessutom ska Gold få lite också som återuppbyggnad efter föl/amningsperiod. Alla hästarna äter oanalyserat (fy skäms på oss!) hösilage, Dancer har fri tillgång, hel havre, betfor, lite mineraler. Dessutom står de på halm. Vad tros om detta? Är jag helt ute och seglar  eller kan det vara en vettig kombo?

Foto. Vårt nya kraftfoder.

 


Ett besök på Hööks blev det också. Polona var slut, men Johanna fick ett underställ och både Gold och Racke fick nya lädergrimmor, bruna med vit padding, nedsatta med 50%. Blev bara 300 kr för båda. Som hittat!

Foto: Dessa grimmor var det.

 


Kom sent till stallet. Blev "utskälld" av Racke för att han inte fått sitt em-silage i tid  och snabbmockade, borstade av en lerig, välrullad Racke för att sedan ägna mig åt lite Gold-vård. Hon har fått ganska mycket mugg på ett av sina bakben och det har varit svårt att få bukt med. La ett såpaopmslag på det i söndags och fyllde på nu med mer gelésåpa. Får se hur det ser ut idag. Ryktade grundligt och la på ett tunt regntäcke för att få mötas av en ren och torr häst idag. Avslutade med kvällsfodring av alla hungriga innan jag själv styrde kosan mot kvällsmat för mig och hungriga ungar (men de hade fixat själva!).

 
 
mia

mia

16 november 2010 23:17

Britta, som är vår ( ditt ord, Marie) stallfe´, köpte grapefruktskärnor ( håll i dig) för många pengar, och muggen försvann! På några dagar.
Jag ska fråga henne, vad det heter och hur hon gjorde, återkommer så fort jag vet!
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen

 
rackemarie

rackemarie

17 november 2010 10:27

Kanske måste man vara lite magisk själv för att få det att fungera...Nyfiken som tusan på undermedel är jag. Såpa är kladdigt, men Gold är snygg i sitt chockrosa flexibandage, tycker hon!

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Frela

Frela

17 november 2010 13:29

Välkommen in till min nya blogg "L'étoile brillante" "Trumsan bloggar har tagit time-out!

http://www.sydtellus.blogspot.com

 
ylle

ylle

17 november 2010 19:46

Grapefruktkärnor???
"På min tid" med vit-rosa karleder och lera och mugg så var det tvål och ljummet vatten och borstskrubbning som gällde, sen tork med ren handduk och luftning i ren box... men det är klart, det var ju på 1800-talet...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
rackemarie

rackemarie

18 november 2010 11:45

Den där skrubbningen och pillande gör ju så ont bara. Nu har jag haft på såpaomslag i tre dagar (tvättat, torkat, luftat emellan) och igår kunde jag pilla bort ALLt utan större problem och har nu smörjt in ordentligt med mjukgörande karleds/muggsalva, så nu hoppas jag att muggen håller sig borta!

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
mia

mia

18 november 2010 23:11

Britta låter hälsa följande;
Grapefruktkärnorextrakt , i liten flaska, från hälsokosten. ska baddas på muggen under ett par dagar. Har gjort underverk på Brittas pålle, som hade rejält med mugg.
( I skåne vet nästan ALLA vem Britta är, och det hon inte kan, är inte värt att veta , påstås det )
Dyrt som attan, men kanske värt ett försök?
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen

 
rackemarie

rackemarie

19 november 2010 09:05

Ska absolut testas om muggen inte har gett med sig nu efter såpakuren (peppar,peppar...). Hälsa Britta och tacka för tipset!

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards