Rackemarie

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2010

Stalledrängen

Av rackemarie - 31 oktober 2010 21:28

Helgen har ägnats åt stallskötsel och ridning. Snäll mamma som man är får dottern hjälp med en hel del nu när vi är stallansvariga under herrskapets lilla minisemester (som de är väl värda).  Jag ska aaaaldrig ha mer än tre hästar att mocka åt i allla fall. Så kul är det inte. För att inte tala om alla tunga hösilagekassar som ska göras och bäras. Sen ska det matas och släppas in och ut mest hela tiden. Att orka rida sen har verkligen varit en bedrift och kroppen har känts lite svag så den där fasta sitsen har inte varit på topp. Trötter är jag allt nu, men ganska nöjd trots allt. Måndag och tisdag blir det heltid på jobbet, men sen är det ledigt resten av vecka. Skönt!


Foto: Snart är det dags för sådant här igen. Huvaligen!

 

 
 
Ingen bild

Maria G

1 november 2010 14:17

Samtidigt som man njuter av bilden med snö och allt så ryser jag samtidigt när jag tänker på att vi snart är där...
Ni verkar ha fått jobba rejält ;-)) det är kul men som sagt att ha det jämt nja...det väljer jag bort numer..
M

 
mia

mia

1 november 2010 22:56

...och jag har det jämt..men trivs, men har inte tider att passa, eller bunden till ett arbete på samma vis som du Marie, så då är allting mycket enklare. Fast, förstår Maria. Vet ni om att det tlas om värsta vintern på 1000 år?! Kommande?! Har just nått av ryktet.
Passa på att njuta av ledigheten Marie, den är nog välbehövlig!
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen

 
Ingen bild

Ulla

2 november 2010 10:42

Har också hört/läst om detta med kommande vinter. Frågan är bara hur dom kan veta det? Man har ju inte kunnat mäta det statistiskt så länge... Hur som helst, en jättevacker bild! Vintern är inte alltid så tokig:-).

 
rackemarie

rackemarie

2 november 2010 12:28

Och den bilden togs när det bara kommit en halvmeter snö. Sedan kom det en meter till...Vill inte ha det så igen. Hellre då barmark och plusgrader hela vintern. Då skiter jag i att det är mörkt. Vill bara inte ha all denna snö och kyla. Usch!

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Marianne J

Marianne J

2 november 2010 18:46

Enligt gammalt talesätt brukar det vart 100 år ca bli 7 oår, då det är kallare. Polska meterologer menar att kommande vinter kommer att bli lika eller värre än den förra, men jag vet inte om jag tror på det. Jag brukar tänka, att summan av kardemumman alltid ska bli +/-0 och har vi haft en sådan kall förra vinter, kall vår och höst och bara några veckors intensiv värme på sommaren, tror jag inte att vi kommer att få en iskall vinter igen. Men det är ju bara vad jag tror. Med dagens kyla tenderar jag nog att undra om det kanske blir kallt i vinter igen....

Jag läste i en artikel i en av de senaste hästtidningarna, att tiden vi lägger på att mocka istället skulle kunna läggas på att rykta en häst som gått på lösdrift. Det var en intressant tanke tycker jag. :-D

http://welshcob.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

2 november 2010 19:27

Man ska INTE tro på alla såna där svarta spådomar.. då får man ju i värsta fall lida TVÅ gånger, först när man oroar sig och sen om det nu verkligen slår in....

Men Marianne J, om hästen går i lösdrift ska man nog vara litet försiktig med rykten, mer bara borsta av värsta smutsen, för fettet i hud o päls lär behövas för att bli litet regntätare i lösdriften...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Magda

Magda

4 november 2010 22:40

Ser jättehärligt ut med ridtur i snön! Och jobbigt med alla höpåsar...man skulle haft en liten hustomte som fixade det mot lite gröt:-)

http://www.descarada-de-fenix.blogspot.com

 
Marianne J

Marianne J

6 november 2010 18:52

Ylle: Ja, du har rätt! Jag menade ju borsta. :-) Det var just det där med att borsta bort den värsta leran som artikelförfattaren menar att många inte tycker om att behöva göra och därför föredrar att ha häst i box i stallet, typ. Men att mocka tar minst lika lång tid som att borsta bort leran, menade artikelförfattaren vill jag minnas.

http://welshcob.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards