Rackemarie

Direktlänk till inlägg 23 juni 2010

Dressyr med Racke

Av rackemarie - 23 juni 2010 10:25

  Foto: Otroligt vacker bild av Racke tagen av Lee Lindell (kompis till Johanna). Racke har på sig tränset jag red på i måndags.


Laddad för ridning åkte jag och Jejja upp till stallet i måndags eftermiddag. Jejja hade Racke och Dancer på schemat och jag hade tänkt mig en liten stund på Gold om möjlighet fanns, men damen hade andra planer. Hon hade passat på att ta med sig sin lilla flock till nya betesmarker ännu längre hemifrån (suck för mig men skönt för henne).Tids nog blir det vår tur troligtvis redan nästa vecka! Innan betesskiftet hade herrskapet varit och ultraljudat henne också och hon är nu konstaterat dräktig med Suidenwind så förhoppningsvis blir det smått även nästa vår om allt går enligt planerna!


Nu när jag missade min Goldridning delade Jejja med sig ochRacke blev min ridkompamjon denna dag. Vi var riktigt vågade och red på odelade bettet utan nosrem och utan halsförlängare. Första delen av ridpasset var sådär. Jag jobbade på med att lossa hans sidor på volterna som vi gjorde på Ingamay-träningen med hyfsat resultat, men bara i skritt och trav. Till sist gick han i alla fall så pass bra att jag kunde sitta ner i traven, men galoppen hade jag inte koll på och tänkte strunta i, men Jejja sa ifrån att jag skulle sluta fdåna mig och bara göra. Så...hmmm....tog en paus och började fundera på en bättre strategi. Red lite planlöst med små serpentinbågar över medllinjen i skritt för att han skulle bli mer lösgjord och följa tygeltagen utan motstånd. Märkte hur han efterhand blev mer och mer följsam och mjuk i sidorna. Började då plocka upp honom mer och mer tills han gick i en riktigt samlad skritt där jag red fram honom steg för steg under tiden som jag rubbade honom lite lätt i sidorna. Sedan gick jag över till att rida skritt-trav i samlingen för att när detta fungerade bra fatta galoppen från skritten. Jublade inom mig över den perfekta fattningen och den fina galoppen som kom därur. Äntligen! Så fungerar det för mig att jag måste känna att jag har full kontroll på varje steg. Sedan vågar jag trycka på lite mer...


Igår var det uteritt för båda pållarna och Johanna orkade till min glädje följa med ut på Racke  

 
 
Frela

Frela

23 juni 2010 14:13

Såg ditt svar om Johannas sjukdom, det är aldrig kul när barn är långvarigt sjuka med el utan symptom - man kan aldrig liksom riktigt släppa det utan det finns där i tankarna hela tiden..

http://www.trumsamumma.blogspot.com

 
Ingen bild

Maria

23 juni 2010 17:21

villken otrolig fin kort på Racce

 
mia

mia

23 juni 2010 20:38

Vilket fantastiskt foto!
Bra gjort rackemarie! Låter som en fin ritt och en fin galopp. Man kanske skulle vara lite mer noggrann, som du, så man får till det? Jättebra beskrivet och roligt att läsa, att Johanna fått sitta upp.
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen.se

 
Ewa

Ewa

24 juni 2010 20:15

Vilket otroligt vackert foto!!!

När det gäller våra skogsturer så uppskattar nog tanten och jag dem lika mycket. Fast jag skulle gilla dem mera om hon inte skuttade iväg för stubbar, granar, fasaner.... you name it, så länge hon inte har sällskap. Jag är inte så sugen på att drutta av liksom... ;-) Men det är lite märkligt för de tidigare somrarna när vi alltid ridit ensamma så har det inte varit nåt problem. Nu när hon gått med Trixi några gånger så blir hon skitfånig när den lilla röda inte är med. Knapiga ponnyskrutt!

http://saraconnemara.wordpress.com

 
jenny

jenny

24 juni 2010 21:54

gud vad fin!

http://jennylarssonkuskochryttare.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards