Rackemarie

Alla inlägg den 8 maj 2010

Av rackemarie - 8 maj 2010 13:34

  Foto: Johanna Ultege


Igår tog jag och den lille ytterligare ett steg på den väg som vi för tillfället vandrar. Jag använder en inspänningstygel, inte så mycket för hans skull, utan för min. Målet är att jag inte ska trixa för mycket med händerna utan lägga mer ridning i ben och sits (som man ju ska göra, men som är ack så svårt). Inspänningstygeln är en vanlig halsförlängare som är nästan helt lång, men igår tog jag ihop den 10 cm, bara så att jag har lite koll på huvudet hans. Vi började i skritt och körde igenom lite Kyra ABC, alltid nyttigt att backa till, med skritt, halt, skritt, Övergick sedan till trav i ganska långsam takt på halvlång tygel, där mitt mål var att min hand inte skulle störa och han skulle gå fram i ett jämt tempo och i en stadig takt. Red en bit innanför spåret för att kolla att jag red yttersidan också. Kom på mig själv med att mina tygelhjälper blir alltför yviga och att mina eftergifter blir för stora. Racke tjänas på att ridas "minimalistiskt" verkar det som. Testade med att göra en stor knut på tygeln och höll händerna precis framför denna. Nu kunde jag inte föra ut tygeln så långt åt sidorna och jag visste också var min hand var och den blev mycket mer stilla. Märktes att Racke gillade den "nya" handen och att han litade på att stödet fanns kvar jämt hela tiden. NU kunde jag börja jobba med tempot och han svarade friskt framåt samtidigt som det gick att stämma av med SMÅ förhållningar. Såhär ska jag jobba vidare med honom. Sedan lägger vi på galoppen likadant. Och tror också att det gjorde lite att jag fick på mig riktiga ridstövlar (tack och lov att de gick på). Skänkeln BLIR stadigare än i ridskor, ingen tvekan! Oj, vad kul det är att vara i sadeln igen!

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards