Rackemarie

Direktlänk till inlägg 23 april 2010

Kolla in min vackra stjärn.

Av rackemarie - 23 april 2010 09:58

  Vilken fotomodell han är, den lille! (ännu inget namn spikat, men många förslag finns)


Igår hade vi en liten mysstund i boxen. Främst är det Gold som får min uppmärksamhet, så hon fick både morötter och borstning och fölis får vara med så mycket han vill. Helst håller han sig på andra sidan mamma, men emellanåt kom han fram och nosade och ville bli lite klappad han med och Gold är verkligen "guld". Så mild och fin som låter hennes människor hälsa på den lille. Annat var det när "Ponnyn"(dryga 170 cm!) råkade komma ut ur sin box. Då visade hon vilken tigermamma som döljer sig därinne. "Ponnyn" (som också är Golds "barn") försvann blixtsnabbt in i sin box igen. På hästars vis tror jag att han på sina bara knän bad mamma om ursäkt.


Vi har varit lite bekymrade över Racke det sista. Han vill inte jobba igenom i ryggen och då börjar felletandet. Först ridning utan sadel, funkade mycket bättre. Sadeln har skavt av en hel del päls under bakvalvet, trots ridning med fårskinnsvojlock hela vintern är han nästan hårlös på vissa partier. Kände igenom ryggen och visst sänkte han den när det blev tryck på de där hårlösa partierna, men han är ju riktigt tetig och öm i huden under fällningen med. Bad Leif om att känna också medans Racke åt sin betfor (kan vara bra har jag hört att kolla medans de äter för att få se om det är verklig smärta eller bara en betingad reaktion!). Nu visade den skurken inget alls, så antagligen är det bara pälsfällningen och skavet som spökar. SKÖNT! Var rädd att vi skulle få börja leta sadel igen.  Nu när vi hittat en som ligger still och som är skön att rida i vore det surt.


Det blir inte så långa stallbesök för mig nu naär Johanna är "postoperativ", men en daglig utflykt gör vi tillsammans till Paradiset. Igår blev det föl- och mammakel, prat med Racke som hade vilodag och en titt på när Jejja red Dancer så fint, så fint. I mitten av maj åker de till Grevagården för att klara av treårstestet, men redan nästa helg är det genrep där. Spännande att ha fått vara med om denna resa. Åsa red fyraåringen "Rune" samtidigt och oj vad tjusig han blev emellanåt. Hon är så duktig ryttare vår "Herrskapsmadam". Man lär sig massor av att bara se på. Och man förstår vilket arbete det ligger bakom att få "ungdomarna" att bli riktiga dressyrhästar av "ponnykaliber".

 
 
mia

mia

24 april 2010 09:26

Så ljuvlig han är! Man blir lite gråtmild. Visst uppfattar man stona , på ett annat vis, efter att de blivit mammor. De är så mogna och duktiga.
Jag har inte ritkigt kläm på vem Dancer är. Förstår att det är din andra dotter som rider honom, men vad är det för typ av häst?
Kan tipsa dig om Hans Samuelsson, som är världens bästa kirupraktiker och kinesolog, bor i era trakter. Vi har honom återkommande var åttonde vecka, hos oss.
Vad har ni för sadel till racke i dags läge?
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen.se

 
rackemarie

rackemarie

24 april 2010 10:16

Tack för dina kommentarer mia. Det är allt Gold som är mamma till Dancer också. Hon har fyra avkommor nu i stallet,alla duktiga dressyrpållar (eller kommer att bli!). Åsa tävlar själv de två äldsta (Ponnyn och Diva) i medelsvåra klasser och Dancer är Jejjas dröm att kunna köpa, och så den lille....

Tack för tipset om kiropraktor. Vi avvaktar pälsfällning först. Han brukar va lite kinkig då, lille fisen. Vi har en Jacson sadel med lite rakare bom än den Stubben vi hade förut. Sadelprovaren tyckte att den tryckte ner hans redan lite svankiga rygg ännu mer. Han höjer faktiskt ganska rejält på ryggen när han arbetar rätt och han har inga problem att "skjuta rygg" när man stretchar honom så meningen är att han ska kunna höja ryggen bättre i den här sadeln om förstår hur jag menar. När kommer din nya sadel och vad är det för sort på den?

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Ingen bild

mia

25 april 2010 22:59

En concorde, dressyrsadel från Lawetts and Rickets. Inte så välkända i Sverige, men däremot i stora delar av Europa , framför allt UK, och Arabländerna, där de används flitigt till den ädla springaren. Har förhört mig hos tim, sadelmakare i Flyinge, som anser den vara i klass med Amerigon, fast nättare, men väldigt välgjord.
( och lite billigare) Förhoppningsvis får jag den om fem veckor, och det ska bli hysteriskt spännande.
Menar du , att ni ska bli " familj " åt lilla fölet?! Lyckliga , lyckliga er!

 
rackemarie

rackemarie

26 april 2010 10:37

Nej fölis har vi inga planer på att ta in i familjen, men kanske Dancer... (om han inte kostar för mycket) och Gold får fortsätta vara min "lånehäst" mellan föl:)Men Racke kommer alltid att vara nr 1!

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

26 april 2010 11:43

Ljuvlig fölunge, grattis!

Ang skav. Bästa o överlägsna tippset - renskinn!!! Chocco får skav av allt, även fårskinn, men inte renskinn.
En annan arab med samma dilemma fick samma tipps förra året, köpte ett renskinn, o var helt skavfri!! :)

http://tralopp.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

26 april 2010 11:52

hm.. nu läste jag dina andra inlägg också.. alltid intressant!
Blev väldigt förvånad när jag läste din sadelmakares åsikt!
..enligt all literatur jag fått tag i och de bättre sadelmakare jag varit i kontakt med så resonerar de precis tvärtom..
Dvs har man en häst med sänkt rygg så ska man ha en sadel som följer rygglinjen - o på så sätt fördelar trycket jämt över en större yta.
En sadel med rak bom på en sänkt rygg kommer att bli fyrpunktstryck.. vilket gör att de sänker ryggen ännu mer..
Det var vad som hände med Chocco o sadeln när han var ca 5-6 år.
Det enda positiva var väl att han mer eller mindre bockade fram i galopp (o höjde ryggen..) vilket gjorde att han hade en fantastisk galopp!
Nackdelen var väl bla att den var helt oregerlig o han bytte hur som hellst hela tiden, skiftade tempo o inte gick att fatta galopp på..
Jag kan berätta att jag tyckte han var ovanligt korkad tills jag provade att rida barbacka.. då var det inga problem alls :/ O då insåg jag att det nog var sadeln..

Men som sagt, hade varit intressant att höra hur er sadelmakare motiverar sitt argument! :)
Så länge saker o ting fungerar så är man ju bara nöjd!! :)

http://tralopp.bloggagratis.se

 
rackemarie

rackemarie

27 april 2010 11:08

Linda: Håller med om att det verkar tokigt, men faktum är att han funkar bättre med den här sadeln än med sin stubben som var mer svängd. Den tryckte dessutom över manken. På schabraket ser det ut som att trycket är jämt fördelat nu, men som sagt skavet är inte roligt. Får bli ett renskinn till nästa vinter.

http://rackemarie.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

27 april 2010 11:52

Mycket intressant måste jag säga! Hur sänkt i ryggen är han? Har ni lust att lägga ut en bild? Vet att det inte är så smickrande att fota svanken men i studiesyfte så ;)
O om ni träffar er sadelmakare o pratar med honom så kanske ni kan fråga hur han resonerar med en sådan som er? Eftersom det är helt tvärt emot (allt vett o sans).
Jag är verkigen uppriktigt intresserad framförallt eftersom det verkar fungera för er! (o även jag är ju "lycklig" ägare av en äckta damcyckel..........)

http://tralopp.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria

27 april 2010 12:17

Jag håller med Linda. För kollar man västernsadlar och långrittsadlar som skall passa alla typer av hästar och ryggar. Så skall man ju ha ett jämt tryck över hela ryggen för hästens skull. Och när jag provade ut min saddel till Racce med hjälp utav en duktig dresyr ryttare så kollade hon att den låg väl an på ryggen och att det inte fans något glapp någonstans.
Visserligen är han duktig på att höjja ryggen när han går rätt både när man rider barbacka och med sadel. Men det är svårt.
Jag kommer inte i håg att han blev extra fjollig när han fällde vinterpälsen fast han blir nog kännsligare med åren. Och så älskar han att spela apa med ibland den busen.
MVH
Maria

 
Ingen bild

rackemarie

27 april 2010 16:07

Såg att mitt svar försvunnit, men det ska bli sadelkontroll framöver och vi HAR ett proffs, men var det inte en Stubben du hade till honom Maria? Den vi hade låg inte still på honom trots utprovande efter alla konstens regler, därför bytte vi och den ser ut att ligga an jämt under ridning.

 
Ingen bild

rackemarie

27 april 2010 16:09

Linda: Ska se om jag kan hitta någon bra bild.

 
Ingen bild

Maria

27 april 2010 17:57

Jo en tristan Lyx men den var ju helt ny när jag började använda den så den formade sig efter hans rygg. Men jag märkte att den låg både bättre och sämre beroende på Racces hull och muskelatur. Så när han inte var i form så hade jag ju en sämre sadel som låg på ett annat sätt. Jag hade nog en smal bom på min Stübben för den skavde inte på manken utan låg bra bit åvanför. Kommer inte ihåg riktigt

 
rackemarie

rackemarie

28 april 2010 09:38

Kollade sadeln igår lite extra. Den ser faktiskt ut att följa ryggen. Är INTE så rak i bommen som jag trodde, men rakare än den gamla. Förhoppningsvis är det bara skavet som spökar eller ryttaren som rider på ett annat sätt barbacka än i sadel. Tack för era åsikter Maria och Linda. Kolla också in Rackes rygg på bilderna.

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards