Rackemarie

Direktlänk till inlägg 25 februari 2010

Min hovslagare

Av rackemarie - 25 februari 2010 12:07

  Igår ringde min hovslagare och sa upp Racke och "Herrskapets" alla hästar. Hon hade fått annat jobb och var tvungen att göra sig av med en del kunder och till oss fick hon åka rätt långt så...Men synd tycker jag för hon är himla duktig och trevlig till på köpet. Och Racke har varit så himla fin om fötterna. Men, men... Racke är ju alla hovslagares favorit, en riktig drömhäst att sko. Står som ett litet ljus och lyfter snällt på alla hovarna vid minsta lilla pet eller om man bara säger "hov". Han är bara liiite kittlig i en framhov (jo, det stämmer som du sa Maria...)bara.


 Ridhustaket var färdigskottat när vi kom upp igår. Vilket "Herrskap" vi har  ! Så måna om att allt ska fungera så bra som möjligt. Jag lyfter på den imaginära hatten och bockar och bugar  . Ridning blev det alltså. Hade bara ett barn med mig (Jejja), men hon skulle rida tre st(!). Det blev lite löpande band. Först ut var Racke. Stel som en pinne. Är man 19 år så blir man det efter lite vila och endast uteritt på raka vägar. Kämpa, kämpa med lösgörande övningar och han blev lite bättre mot slutet så idag kommer han att kännas super hoppas jag. Nästa häst: 4-åriga "Lilla R"...fortsättning följer... (Hämtade ett barn i skolan) är riktigt fin nu efter sin busperiod, men han är fortfarnde väldigt noga med att tala om om det blir för jobbigt, så bara lite press varje gång för att komma ett stag vidare. Nu har övergångarna börjat bli riktigt tjusiga! Kul  Nästa vecka är det nog meningen att Jenny ska försöka börja rida honom igen om hon får för sin doktor. Sist ut för dagen var lille Dancer och han var som vanligt trevlig och tillmötesgående. Inte ens tre år och kan redam skritta. trava och galoppera. Han börjar också förstå skänklarna bättre och bättre. Tom några steg åt sidan kan han ta. Det är en begåvad liten herre det. Tror bara man får passa sig så det inte blir för tufft för honom när han är så snäll. Viktigt med vila när de är så unga.


Och jag då? Mockning naturligtvis, men även en stund med Gold: Hon och jag har bestämt att vi ridit färdigt för den här gången, men pyssel det ska vi fortsätta med. Gårdagen ägnade jag åt att skrapa av en massa gammal vinterpäls från de ställen där hon inte varit klippt. Det blev en driva kan jag säga!

Bilden: Racke och Johanna i utställningsringen (Sportcupen 2009)

 

 
 
Ingen bild

Maria

25 februari 2010 21:25

Hehe det vet jag välla. Har inte hovis sagt att man kan vara två som skor Racke?? Hans gammla hovis var ganska säker på det eftersom han brukar vila på den hoven diogonalt mot den man skor. Han är för snäll den hästen.

 
mia

mia

25 februari 2010 21:59

Så flitiga ni verkar vara! Intressant läsningom 19 åringen, mitt fullblod är arton ! Hoopas ni finner en ny duktig hovis!
mia

http://www.jonshage.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

rackemarie

26 februari 2010 08:11

Maria: Vi får testa!

Mia: Vet att nitton inte är nån ålder när man pratar araber, men ändå. Det blir lite skillnad mot de unga ändå.

 
rackemarie

rackemarie

28 februari 2010 12:26

På EM:et ska vi komma etta på utställningen detta året ;)
Dancer är nog världens snällaste unghäst! (tur att vi har så snälla hästar)

http://rackemarie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av rackemarie - 21 mars 2017 10:53


  Kanske att ni får höra mer av mig och min nya häst Barbie. Vem vet. ...

Av rackemarie - 27 maj 2015 12:24

Ett blandat pass som inleddes i ridhuset och avslutades på ett fält. Gissa vilket DiNozzo gillade bäst (och ryttaren också kanske?).  Det är en dotter som rider.              ...

Av rackemarie - 11 maj 2015 20:18


Idag blev det vila som planerat. Lite extra rykt och lite mys på kvällskvisten. ...

Av rackemarie - 10 maj 2015 20:52


      Lite sammanfattning av det senaste:   Träning i fredags.Fick lova att berömma mig själv lite mer för de framsteg vi gör. Nåväl, jag rider mer framåt, vågar till och med trycka på ordentligt i galoppen. Jag har hittat mina magmuskler ...

Av rackemarie - 8 maj 2015 11:04


     DiNozzo funderar på vad vi ska träna på idag. Kanske lite mer basic, tänker matte .             ...

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
<<< Februari 2010 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards