Rackemarie

Alla inlägg under augusti 2009

Av rackemarie - 9 augusti 2009 13:46

Det är fortfarande lika varmt och på sätt och vis är det skönt, men samtidigt jobbigt. Ligger mest som en död sill i trädgården och vårdar min förkylning. På hästfronten är det ganska dött för mig just nu, men jag ska försöka komma igång att rida mer regelbundet nu när semestern är slut. Det brukar funka bättre med allt när man får sina vanliga rutiner. I och för sig verkar det inte som att Gold har tagit någon större skada av att vila lite. Hon är väldigt mjuk och fin och konditionen verkar inte heller ha gått ner så mycket. Nu är det bara att jobba ner våra gemensamma fettvalkar under hösten. Sedan får vi se hur länge hon kan ridas. Fram emot jul kanske hon ska börja ta det lite lugnare om allt går som planerat.


I förrgår hjälpte Johanna Jejja med Dancer. Lite nya saker gjorde de. Det blev galopp på volt under tömkörningen och Jejja hängde helt på honom också.

 Racke fick en härlig skogstur med Johanna på ryggen. Han är rolig den hästen: Han blir inte rädd för stora traktorer, men en liten groda tvärstannede han för och glodde misstänksamt efter den tills den försvunnit ner i diket.


I går red Jejja Racke ett dressyrpass på utebanan. Jag passade på att titta lite och det är kul att se vad mycket de utvecklats under det här halvåret sedan vi bytte stall. Inte vet jag riktigt varför det går så mycket bättre nu, men för Jejjas del tror jag det funkar bättre med att bara ha en tränare och att det går att få träningar när man önskar och har behov av det. Sedan finns det några riktigt duktiga hästar här i stallet också som man kan lära sig riktigt mycket på. Att få se sin tränare rida är också mycket nyttigt tror jag. DEssutom bidrar hon gärna med tips om hon är på ridbanan eller i ridhuset samtidigt. Något som jag också tänkte på i går var hur mycket bättre sitsar både Jejja och Johanna fått sedan vi bytte sadel och det är nog också en av förklaringarna till varför Racke går mycket bättre nu. Nu syns det verkligen att han jobbar igenom ryggen och inte knäpper av vid minsta förändring som han gjorde förut. Han verkar dessutom trivas mycket bra med stall- och hagkompisar över huvudtaget.


Bilden: Rackes hagkompis Suntrip alias "Sune" tittar ut genom sitt nya öppningsbara fönster. Alla tre hyresgästerna har fått sådana fönster. Tack Åsa och Leif!

Av rackemarie - 7 augusti 2009 17:07

Racke och Jejja tränar lite tramp.

Av rackemarie - 7 augusti 2009 16:45

Oj, oj ,oj vad varmt det är. Tror vi har minst 30 grader i skuggan. Tankarna på ridning är för närvarande långt borta, men vi ska åka upp lite senare och se hur mycket vi mäktar med. Jag har sovit en stund i skuggan och vaknade alldeles igentäppt och genomsvettig. Dags för nässpray och Alvedon med andra ord.


Vi hade en jättelyckad grillkväll igår. Mycket mat och trevligt sällskap. Kul att umgås utan hästar också, men det är klart att lite hästprat blev det ändå.


Bilden är på mig och Gold från i våras. Snygg hon är:) (Och, ja, jag tränar ständigt på min sits och tror att jag fått bak skänkeln en bit nu och hälen ner)

Av rackemarie - 6 augusti 2009 16:14

Ja idag blir det grillfest i stallet. Vi hyresgäster bjuder våra trevliga stallägare på lite gott att äta. Har förberett och tom BAKAT!


Racke gick jättefint igår och trampade lite tom. Dancer har börjat förberedas för ryttare. Smurfen var uppe igår. Dancer var hur cool som helst. Sedan kunde Jejja hänga lite ovkså. Det går framåt och jag tycker att de är SÅ duktiga!


Vila för pållarna idag med en latisdag på betet.


Bilden är på vårat stall.

Av rackemarie - 5 augusti 2009 13:39

När vi kom upp på kvällen igår och skulle rida hade Rackes sko lossnat på insidan. Sömmarna hade dragits halvvägs ut och så kunde han ju inte se ut. Som tur var fanns Leif hemma. Han drog loss skon och spikade på den igen. Det blev ridning trots allt. Tack Leif! Racke verkar ha mått väl av att få lite extra vila och tyckte det var riktigt roligt att få gå ett pass i ridhuset. Jejja krävde inte så mycket av honom, utan han fick jobba i lite lägre form bara. Passade på att testa ett nytt bett på honom, ett odelat, rakt tränsbett. Vi körde det utan nosgrimma. Han tog ordentligt stöd, men la sig lite tungt på ibland. Gapade en del (som vanligt). Han knäpper inte av i nacken längre i alla fall vilket är positivt. Med nya sadeln verkar det också som att han har lättare att få upp ryggen. Ska bli intressant att se om svanken kanske försvinner lite med tiden. Tveksamt nu när han är så gammal, men man vet inte...


Själv red jag Gold. Det var lite för varmt för att vi skulle orka göra vårt bästa, men emellanåt blev vi lite fina. Traven är riktigt go emellanåt. Tränade också på att länga ochy korta skritten. Där kan hon ju vara riktigt seg, men det blev rätt bra, tycker jag. Fattningar skritt-galopp-skritt med samling i galoppen blev det också. Gold kan ju allt så bara jag rider koncentrerat brukar det mesta funka- Och Åsa, med ordentliga sporrar slipper jag sitta och "gnata" på henne hela tiden, så det blev jättebra. Har köpt egna "stjärnisar", men tack för lånet av dina.


Bilden visar Racke och Jejjas LA:5-debut under Sportcupen för araber nu i år. Visst är de fina!

Av rackemarie - 4 augusti 2009 16:06

Ja, inte är det jag i alla fall, men "min" fina vän Gold kommer att bli mamma till våren. Ett föl efter Vladimir O.A kommer det att bli. Håller alla tummar som går för att allt ska gå bra:D. På bilden som är tagen i våras ser man Gold och hennes son, tvååriga Dancer (e. Don Primero). Jejja har fått möjligheten att som skolprojekt hjälpa till med utbildningen av honom. Spännande. Förresten kommer hon hem från landet idag. Ska bli kul att se henne igen! Saknar faktiskt mina "små" ungar när de är borta.


Hade en hovslagare som kollade Rackes fötter idag och hon får ta över Racke och Gold från nästa skoning men den gamle får komma och rätta till den glidande skon. Hoppas han kan ta det på måndag när han ändå är här...


Det märks att sommarledigheten börjar lida mot sitt slut. Börjar längta efter lite mer rutiner... Då är det dags att börja jobba!

Av rackemarie - 3 augusti 2009 16:24

Usch, vissa dagar är för räliga och ju mindre man gör desto mindre har man lust att göra. Blev ingen ridning alls idag, fast både Johanna och jag egentligen ville. Men hon var för trött och jag kan inte vara självisk och sätta mig och rida när jag ser att hon inte orkar vara med, även om hon sa att det gick bra. Lilla gumman. Mest besviken verkade Gold bli. Hon ville verkligen inte gå ut till ungdomarna i hagen igen. Verkade som att hon hade sett fram emot ett litet dressyrpass mewd fru Klumpa på ryggen.Idag var hon på 90-dagarskontroll...(Gold alltså).


Bilden är på Gold från i våras. Visst är hon snygg!

Av rackemarie - 2 augusti 2009 11:53

Oj, vilken tid det tog innan jag lyckats skriva min presentation och hitta en bild på mig och Racke. Fick sno en ur Johannas mapp. Tack Johanna. Är ensam hemma för tillfället. Ska upp till stallet och hämta Johanna om en stund. Hon och en kompis är häsvakter i helgen och sover i stora huset när "herrskapet" är bortresta. Bra att det inte står tomt. Man vet ju aldrig...


Johanna var inte alls pigg när jag hämtade henne. Maginfluensa på g kanske?


Jag ska åka upp och ta in lilleman ( Racke) och be någon kolla hans hovar. Framhovarna har flutit ut och på högerhoven har skon glidit åt sidan som det ser ut.Ändå är det bara en månad sedan han skoddes. Första gången vi har haft ngt problem med hans hovar, men vi bytte ju hovslagare när vi bytte stall. Dumt, dumt, men jag trodde inte att Rolf skulle vilja ligga och köra så långt för bara en häst. Ska höra med "stallgänget". Vore bra om vi kunde ha samma. Är inne på att byta i alla fall...


Jennifer alias Jejja har åkt till farmors stuga ett par dagar för att få lite semester från turridningen på Kyrkekvarn.  Bilden är på henne när hon rider sin LA:1 under Sportcupen i Strängnäs. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

DiNozzo

   Född 2005, Westfalher.

e. De Kooning ee. Donnerhall

ue. Florestan I

Importerad till Sverige som fyraåring.

Utbildad LB/LA. Tävlad LB.

Moller af Idskov

 Född 2000, Dansk ridponny.

e. Mango AA, ee Mago xx

Mankhöjd ca 153 cm.

Utbildad och tävlad LA dressyr,

90 cm hoppning.

Hrachmaninov ox

 Född 1991, Arabiskt fullblod.

e. Garanti, ee Probat

ue Haracz

Utbildad och tävlad MVSC.

Placeringar upp till LA:1.

Numera pensionär och bor hos vänner.

Gold (52)

 1995-2012

e. Guinness ee. Dolomit

ue. Herkules

Utbildad MVSB.

Fick fyra fina föl.

Underbar vän  

 

 

Dancer

 

Född 2007. SWB

e. Don Primero ee. Donnerhall

ue. Guinness

Gångartsdiplom på treårstest.

Såld till Yvonne 2012.

Utbildad och tävlad upp till LA:4 med placering så här långt.

 

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2009 >>>

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Maries gästbok

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards